Business Internaţional

James Farley, noul director de marketing al Ford, incearca sa readuca producatorul auto pe drumul cel bun

24.04.2008, 22:09 50

James Farley a fost in centrul atentiei la receptia organizata de Ford Motor luna aceasta in sala mare a hotelului Bellagio din Las Vegas, Statele Unite, la care au participat peste 1.400 de dealeri auto de peste tot din lume. Si cum compania americana se pregateste sa lanseze o noua gama de autoturisme si o noua campanie publicitara, totul parea prefect pentru Farley, scrie International Herald Tribune. Cu toate acestea, executivul producatorului auto nu parea deloc fericit.
Ca sa vina la conducerea departamentului de marketing al Ford Motor, Farley a trebuit sa renunte la o cariera in plina ascensiune de care se bucura in cadrul companiei japoneze Toyota.
Receptia a incheiat cele patru zile de intalniri dintre executivii Ford si reprezentantii dealerilor auto din Statele Unite si ar fi trebuit sa fie momentul de glorie al lui Farley, care insa n-a profitat de ocazie pentru a ridica moralul partenerilor Ford.
Intrebat cum se simte la conducerea companiei americane, Farley a declarat ca "este prea complicat sa descriu exact cum ma simt".
Provocarile la care Farley trebuie sa faca fata odata venit la conducerea Ford sunt mult prea ample pentru a putea fi rezolvate atat de simplu. Miza reusitei lui Farley o reprezinta succesul viitor al Ford, iar directorul de marketing a declarat ca-si va lua cat mai in serios rolul in cadrul companiei. Farley, in cadrul evenimentului, a declarat ca "nu pot zambi cand inca mai sunt atat de multe de facut la Ford".
Odata urcat pe podium, Farley a inceput sa povesteasca despre ce a insemnat si continua sa insemne Ford pentru el. Farley a amintit de strabunicul sau, care a lucrat pentru insusi fondatorul companiei americane, Henry Ford, de prima lui masina, un Ford Mustang din 1966, precum si de ce anume inseamna Ford pentru familia lui si cum compania americana i-a marcat copilaria.
"Cred ca viitorul acestei companii reprezinta viitorul Statelor Unite", a declarat intr-un final Farley, coplesit de solemnitatea evenimentului. "Munca pe care o voi face aici este cu mult mai importanta decat cea pe care o faceam la Toyota", a adaugat Farley. "Voi toti de aici, si nu numai, trebuie sa credeti in viitorul Ford", a incheiat el.
Insa este destul de greu sa crezi in viitorul Ford in momentul de fata. In ultimii doi ani, compania americana a inregistrat pierderi totale de 15,3 miliarde de dolari (9,62 miliarde de euro), la care se adauga mii de concedieri si inchideri ale unor fabrici in incercarea de a compensa pierderea cotei de piata suferita de companie.
Anul trecut, Ford a pierdut cea de-a doua pozitie pe piata auto din Statele Unite in favoarea companiei japoneze Toyota, iar de la inceputul anului si pana acum, vanzarile companiei americane au scazut cu 9 procente. In plus, compania a fost nevoita sa-si vanda diviziile de lux Jaguar si Land Rover catre compania indiana Tata, in incercarea de a-si majora nivelul lichiditatilor.
"Ford se afla acum la o rascruce de drumuri", a apreciat John Casesa, analist auto in cadrul firmei de consultanta Casesa Shapiro Group. "Compania se afla intr-o continua scadere de 30 de ani incoace, iar competitia pe piata auto devine tot mai acerba. Ford trebuie sa faca schimbari drastice pentru a reusi", a adaugat el.
"Experienta Ford din ultimii zece ani aproape ca a ruinat compania, iar speranta mea este ca cei de la conducerea companiei or sa nu uite prin ce au trecut", a continuat Casesa.
Schimbarile din cadrul Ford au inceput odata cu numirea la conducerea companiei a fostului director al companiei aeriene americane Boeing, Alan Mulally.
De la venirea lui Mullally la conducerea Ford, compania americana s-a concentrat pe consolidarea operatiunilor externe. Pe piata americana, conducerea companiei doreste sa accelereze introducerea masinilor cu consum redus.
Strategia adoptata de Ford pana in prezent, concentrata pe cresterea vanzarilor SUV-urilor sau a camionetelor, isi spune insa cuvantul acum. Odata cu cresterea preturilor la carburanti, precum si cu reorientarea clientilor catre masinile mici cu consum redus, compania a ajuns intr-o pozitie defavorizata in comparatie cu alti producatori auto, in special in fata companiilor japoneze Toyota sau Honda.
Mai mult decat atat, brandul Ford pare sa nu mai fie atat de atragator precum era in trecut. Cu toate ca aproximativ 90% dintre cumparatorii de autovehicule din Statele Unite au o parere buna in general despre masinile Ford, doar 50% dintre acestia ar inclina spre achizitia unei masini marca Ford, se arata intr-un studiu efectuat de cercetatorii companiei americane.
"Ceea ce trebuie sa facem acum este sa incercam sa schimbam parerea clientilor Ford", declara Mullaly la momentul cand a preluat conducerea companiei americane.
Tocmai pentru acest lucru, Ford a apelat la ajutorul lui Farley, prin care conducerea companiei spera sa poata ajunge mai usor pe placul consumatorilor. Ca director al departamentului de marketing, Farley se va ocupa de activitatile de marketing, de campaniile de publicitate si de dezvoltare a brandului Ford, de planificare, cercetare si relatii publice.
Farley, in varsta de 45 de ani, a venit la conducerea departamentului de marketing al Ford dupa o cariera de peste 17 ani in cadrul companiei japoneze Toyota. In ciuda debutului sau ezitant la Ford, Farley se arata extrem de nerabdator sa restabileasca pozitia pe care compania a pierdut-o pe piata auto din Statele Unite.
"Intens ar fi cel mai potrivit cuvant pentru a-l caracteriza pe Farley", a declarat William Ford Jr., presedintele executiv al companiei americane.
Pana la discursul sau, Farley a fost extrem de temperat in declaratii in ceea ce priveste viitorul Ford. Cum vanzarile de pe piata interna a Ford au atins cel mai scazut nivel din ultimii zece ani, Farley atrage atentia asupra introducerii noilor modele de masini, precum Ford Flex sau Lincoln MKS, facand apel la prudenta.
Cota de piata a Ford in Statele Unite a scazut de la 26%, nivel atins la jumatatea anilor 90, la mai putin de 14%, nivelul inregistrat la sfarsitul anului trecut.
Nimeni nu a resimtit mai drastic scaderea de piata a Ford precum insusi presedintele companiei, care, inca din 2006 a inceput sa caute un inlocuitor pentru postul de director executiv. Ulterior, Ford avea sa-l numeasca in functia de director pe Mullaly, insa in cautarile sale, presedintele companiei l-a intalnit si pe Farley si a fost imediat uimit de realizarile acestuia in domeniul marketingului in cadrul companiei japoneze. La mai putin de un an de la aceasta intalnire, Farley avea sa faca parte din staff-ul companiei americane, ocupand functia de director de marketing.
"M-am lasat convins de William Ford, care tine extraordinar de mult la aceasta companie", a declarat Farley. "In plus, are un talent de a-ti expune o propunere pe care pur si simplu nu o poti refuza", a adaugat Farley.
Cariera sa la Toyota a evoluat extrem de rapid. Dupa ce a absolvit Georgetown University, Farley a urmat cursurile de master in administrarea afacerilor din cadrul University of California. Dupa doar doi ani petrecuti la IBM, in 1990 Toyota l-a coptat ca partener strategic la conducerea diviziei de lux a companiei japoneze, Lexus.
In 1995, Farley s-a mutat in Europa, unde a preluat conducerea campaniilor de promovare a modelelor Toyota Yaris si Toyota Corolla. In 2002, Farey a fost numit seful brandului Scion, moment in care s-a specializat in promovarea agresiva a autoturismelor. Acest lucru a presupus renuntarea la practicile traditionale de publicitate auto, Farley mizand pe consolidarea promovarii web. In aprilie 2007, Farley a atins apogeul carierei sale in cadrul companiei japoneze, cand a devenit vicepresedintele diviziei Lexus, cea mai bine vanduta masina din segmentul premium din Statele Unite.
"Mi-era teama sa plec de la Toyota deoarece toti prietenii mei erau acolo, iar Toyota este intr-adevar o companie minunata", a declarat Farley.
In cele din urma, in septembrie 2007, Farley a fost de acord sa se intalneasca cu directorul Ford, Alan Mullaly. "Cand m-am intalnit cu Alan, acesta m-a asigurat de succesul pe care il voi avea la Ford", a continuat Farley.
Intr-un sfarsit, Farley a ajuns la conducerea departamentului de marketing al Ford, o mutare care i-a uimit pe multi dintre analistii industriei auto din intreaga lume. Cu toate acestea, pentru cei apropiati de Farley, venirea lui la Ford nu a reprezentat o surpriza. "Toyota era un loc extraordinar pentru Jimmy, insa la Ford se simte excat ca in familie", a declarat Fran, sora mai mare a lui Farley.
Chiar si asa, ramane insa de vazut daca venirea lui Farley la Ford va aduce beneficiile scontate, atat pentru noul director, cat si pentru compania americana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO