Business Internaţional

Industria media din Cehia, subreda din cauza crizei financiare, isi pune sperantele in diviziile online

17.05.2009, 17:01 33
 

In primul trimestru al anului, circa 20 de publicatii au disparut de la chioscurile de ziare din Cehia. Altele vor inceta sa mai fie distribuite in urmatoarele saptamani.

Marile posturi de televiziune si-au redus costurile de productie, in timp ce broadcasterii de dimensiuni mai mici pun la cale scheme de programe la costuri mult reduse, scrie Aktualne.cz.
Potrivit informatiilor puse la dispozitie de presa ceha, primul trimestru al anului a fost unul dramatic pentru gigantii media. Compania CME, prezenta si in Romania, proprietarul postului de televiziune Nova, se confrunta cu o scadere a veniturilor de 30% fata de estimari, in timp ce gigantul Mafra inregistreaza acelasi regres. Majoritatea companiilor media lansasera estimari cu privire la evolutia financiara din 2009 bazandu-se pe un declin moderat sau o crestere zero.
In timp ce piata traditionala de publicitate din Cehia este impanzita de un val de discounturi fara precedent, disponibilizari si reduceri extensive de costuri, importanta internetului creste exponential. Spre exemplu, liderul de piata al industriei de publicitate via internet Seznam a anuntat o crestere de 10% pana la 15%.
Situatie dramatica
„Situatia este cu mult mai dramatica fata de toamna trecuta, chiar daca din exterior nu este atat de usor de vazut acest lucru. Majoritatea publicatiilor au experimentat o scadere simtitoare a veniturilor din publicitate fata de anul trecut", a afirmat Daniel Koppl, redactor-sef al publicatiei saptamanale Marketing & Media.
Situatia este complicata de faptul ca industria media nu reuseste sa conserve cititorii sau telespectatorii pe fondul curentei stagnari economice. Spre exemplu, cotidianul Mlada fronta Dnes a inregistrat un tiraj lunar mai mic cu 19.000 de copii in ianuarie, potrivit datelor furnizate de Biroul de audit al tirajelor. Acesta este unul dintre motivele pentru care publisherul Mafra a luat decizia de a tipari „un numar mai mic de pagini" la acelasi pret. Compania a disponibilizat o serie de angajati in ultimul an; potrivit cifrelor neoficiale, numarul acestora se ridica la 70.
„Nu au fost anuntate reduceri masive de personal. Cu toate acestea, am incercat mereu sa atingem un nivel maxim de eficienta a produselor si proiectelor individuale", a declarat Roman Latuske, membru al consiliului de administratie din cadrul Mafra.
Economia, compania de publishing a Hospodarske noviny si Ekonom, trece de asemenea printr-o serie de ajustari majore. Firma a raspuns cu intarziere evolutiilor de pe piata, cea mai dramatica miscare fiind adoptarea de masuri de austeritate la finalul primului trimestru: compania a redus costurile de salarizare la un nivel minim si a eliminat bugetele pentru calatorii externe in interes de serviciu.
Si tabloidele o duc rau
Tabloidul Sip nu mai este disponibil la chioscurile de ziare. Din februarie, s-a transformat intr-o revista ce apare saptamanal. „Pierdeam atat de multi bani cu Sip incat a trebuit sa regandim integral strategia. Al doilea motiv pentru care am recurs la aceasta masura este faptul ca nu am reusit sa majoram tirajul si volumul de publicitate pentru a justifica publicarea tabloidului", a declarat Miroslav Pavel, director al companiei de publishing Vltava-Labe-Press.
Expertii estimeaza ca industria presei scrise va avea cel mai mult de suferit de pe urma actualei crizei. „Consider ca in mai ne vom confrunta cu al doilea val de restructurari", a afirmat Daniel Koppl.
Postul de televiziune Nova a operat concedieri la sfarsitul lunii martie, atat de la departamentul de productie, cat si de la divizia online, disponibilizarile incluzand si nume sonore de prezentatori. Cu toate acestea, declinul inregistrat in vanzarile din publicitate va comporta riscuri in special pentru publisheri, care in prezent au probleme din punct de vedere financiar si depind de succesul unui numar din ce in ce mai mic de publicatii.
„Poate aparea si un revers al medaliei: publisherii de dimensiuni relativ modeste pot ajunge in varf foarte rapid. Companiile mari de publishing cu capital strain vor fi influentate intr-un grad mai mare de evolutiile din tarile-mama, putand fi afectate considerabil", considera Koppl.
Titlurile de renume nu se mai vand
Performantele destul de slabe ale unor titluri de renume precum revistele cehe Reflex si Tyden arata ca piata media traditionala este foarte volatila. Spre exemplu, compania Bauer Media a revizuit in scadere pretul revistei Femina chiar cu cateva luni inainte ca aceasta sa fie lansata. Compania de publishing Sanoma a oprit distributia a sase publicatii, dupa ce cotidianul 24 Hodin, publicat de concernul Ringier, a disparut de pe piata.
Alte publicatii, precum Yop!, Svet Mobilu si Mobilhry au pierdut versiunile tiparite, fiind disponibile numai online.
Internetul este cel in care marile companii de media din Cehia isi pun sperantele. Companiile de publishing estimeaza ca declinul tirajelor va continua.
Publisherul ziarului Hospodarske isi pune sperantele in relansarea publicatiei, programata pentru inceputul verii. Alaturi de modificarea designului grafic si a noului sistem editorial conectat la internet, echipa de jurnalisti se va concentra asupra publicarii informatiilor in mediul online.
Rivalul Mafra a anuntat dezvoltarea strategiei online, numindu-l pe Dalibor Balsinek, director al publicatiei Tyden, in pozitia de membru al consiliului de administratie. Proiectul pilot va include publicatia Lidove noviny, al carei site online va publica informatiile inainte ca ziarul sa vada lumina tiparului. Publisherul a anuntat inca de acum doi ani ca se va concentra preponderent asupra dezvoltarii strategiei online, insa numai dupa cateva saptamani s-a renuntat la aceasta masura.
O industrie in genunchi
  • Cotidianul Mlada fronta Dnes a inregistrat un tiraj lunar mai mic cu 19.000 de copii in ianuarie, potrivit datelor furnizate de Biroul de audit al tirajelor.
  • Tabloidul Sip nu mai este disponibil la chioscurile de ziare. Din februarie, s-a transformat intr-o revista ce apare saptamanal.
  • Postul de televiziune Nova a operat concedieri la sfarsitul lunii martie, atat de la departamentul de productie, cat si de la divizia online, disponibilizarile incluzand si nume sonore de prezentatori.
  • Compania de publishing Sanoma a oprit distributia a sase publicatii, dupa ce cotidianul 24 Hodin, publicat de concernul Ringier, a disparut de pe piata.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO