Business Internaţional

In SUA restaurantele se muta in avion pentru clientii pretentiosi

17.12.2007, 23:07 14

Dupa experienta castigata in ultimii ani, cand companiile aeriene au inceput sa comercializeze mesele separat la clasa economic, fara a le mai include in pretul biletului, anul acesta au aparut mai multe optiuni pentru pasagerii liniilor aeriene din intreaga lume, scrie International Herald Tribune.
Prima concluzie trasa de managerii companiilor aeriene este ca pasagerii doresc mancare adevarata in timpul zborurilor, nu doar gustari si alune. In plus, calatorii sunt dispusi sa plateasca in plus pentru aceste mese mai consistente. Aceasta idee se confirma mai ales in cazul pasagerilor la clasa business, care primesc rambursari pentru cheltuielile avute in calatoriile de afaceri.
US Airways, Midwest Airlines si Delta sunt printre primele companii aeriene care au adaugat elemente noi la meniurile lor, facand oferta mai hranitoare si gustoasa.
Felurile servite acum in avioanele lor includ si salata de spaghete cu masline (la pretul de 8 dolari - 5,44 euro la Delta), frigarui de pui si vita (la pretul de 10 dolari - 6,81 euro la Midwest), chiar si salata de pui cu portocale si nuci pecan prajite (la pretul de 7 dolari - 4,7 euro la US Airways). Aceste feluri de mancare nu sunt insa disponibile pe orice ruta. De obicei, sunt oferite calatorilor care zboara mai mult de trei ore, ca alternativa la pungile de chipsuri de 3 dolari
(2 euro). In orice caz, obiectivul companiilor aeriene este sa afle care feluri sunt mai cerute si ce se vinde cel mai bine.
"Aceasta este cea mai mare provocare a noastra: sa putem satisface cererea clientilor", a declarat Robert Schuerman, director responsabil pentru produsele si serviciile oferite in timpul zborurilor la Midwest.
Compania vinde mancare preparata in bucatariile de pe aeroporturi si arunca orice fel preparat care nu s-a vandut pe parcursul unei calatorii dus-intors.
Midwest este una din putinele companii aeriene interne din SUA care are optiunea de mancare calda si la clasa economic, alaturi de Continental Airlines, singura companie aeriana cu rute interne care serveste mese gratuite in cadrul zborurilor care depasesc doua ore ca durata. Un trend interesant in afacerea tot mai profitabila a meselor servite in avion este angajarea de restauratori. Acestia trebuie sa gaseasca metode de a pastra gustul intact al felurilor de mancare in aerul uscat si presiunea crescuta asociate altitudinilor mari, care altereaza sensibilitatea papilelor gustative.
Companiile aeriene au realizat ca angajarea unor bucatari de renume poate fi o solutie eficienta. Pentru crearea noului meniu, Delta Airlines au apelat la serviciile lui Todd English, bucatar- sef al restaurantului Olives din Boston, in vreme ce Midwest l-au angajat pe Shawn Monroe, bucatar la restaurantul Mader din Milwaukee. Monroe a ales sa evite felurile prajite si produsele de patiserie, deoarece acestea nu isi pastreaza calitatile, fiind incalzite la microunde in avion. In schimb, bucatarul a optat pentru feluri axate pe savoare si gust din bucataria asiatica, mexicana si mediteraneeana, evitand astfel si semipreparatele, dar si ouale, a caror digerare poate provoca neplaceri destul de frecvent.
"Mancarea noastra este un produs de retail, prin urmare trebuie sa arate bine. Noi incercam sa cream ceva astfel incat clientul sa vrea sa manance mancarea noastra", a declarat Monroe.
Alaska Airlines este una din companiile aeriene care au extins serviciile si pentru zborurile mai scurte. Pachetele "Picnic Pack" costa 5 dolari (3,4 euro), contin o varietate de branzeturi, biscuiti, fructe uscate si bauturi energizante si sunt disponibile pe toate rutele companiei, indiferent de durata zborului.
Cu toate acestea, serviciile si produsele conexe nu sunt o sursa importanta de venit pentru companiile aeriene, conform afirmatiilor lui Mary Tabacchi, profesor asociat de airline management la Universitatea Cornell. Ea mai declara ca exista o multitudine de costuri ascunse si provocari cauzate in mare parte de variabile ca intarzierile cauzate de vremea nefavorabila.
"Pasagerii nu platesc doar pentru mancare, ei platesc toate costurile care decurg din fabricarea si transportarea acesteia la avion, inclusiv combustibilul pentru masinile care incarca avionul cu provizii", mai spune Tabacchi.
"Calitatea depinde de pretul pe care sunt dispusi sa-l plateasca pasagerii, ceea ce duce la o concluzie in ceea ce priveste posibilitatile de cheltuiala ale unei companii. Atat de simplu este calculul."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO