Business Internaţional

În loc de cadouri, sub bradul de Crăciun au găsit concedieri. De ce îşi programează unele companii disponibilizările înaintea sărbătorilor

În loc de cadouri, sub bradul de Crăciun au găsit...

Autor: Catalina Apostoiu

20.12.2023, 22:08 2665

Sezonul festiv aduce bucurie unora, dar concedieri pentru alţii, scrie BBC.

În America, mai multe companii mari au anunţat reduceri majore de per­sonal exact în perioada sărbători­lor de sfârşit de an. Pe 13 decembrie, Etsy a anunţat că-şi va disponibiliza 11% din personal, eliminând peste 200 de locuri de muncă. Cu două zile mai devreme, firma americană de ser­vicii financiare State Street anun­ţase că va da afară 1.500 de angajaţi, iar în aceeaşi zi producătorul de jucării Hasbro a raportat eliminarea a peste 1.000 de poziţii.

Dar nu doar în America se în­re­gistrează această tendinţă, notează Portfolio. Serviciul suedez de strea­m­ing Spotify a disponibilizat 1.500 de angajaţi, motivându-şi decizia prin în­ce­tinirea dramatică a creşterii economice.

În Marea Britanie, companii parma, bănci, constructori auto şi fir­me de consultanţă au anunţat de ase­menea ample disponibilizări, con­form BBC.

În prag de sărbători, pare că astfel de decizii sunt deosebit de crude. De ce sunt luate, totuşi? În acest an, cel puţin, provocările eco­nomice ar putea juca un rol, spune Nicholas Bloom, profesor de eco­nomie la Stanford University.

Acesta crede că majoritatea com­pa­niilor care au operat aceste dis­poni­bi­lizări la sfârşit de an au procedat astfel considerând că un declin eco­nomic este iminent. Bloom su­pranumeşte această reacţie drept „vibecession“, unde percepţiile de­termină acţiunea, chiar dacă datele nu susţin scepticismul.

Şi, într-adevăr, acestea nu justi­fică în mare măsură scepticismul. Com­paniile se grăbesc să-şi crească profiturile la sfârşit de an în antici­parea unui declin sever, în pofida datelor care indică opusul.

Shirley Lin, profesor la Broklyn Law School din New York, este mai sceptică în ceea ce priveşte ideea că aceste disponibilizări sunt legate doar de condiţiile economice actuale. Deşi demiterile sunt probabil deose­bit de ridicate în sectoare ca tech şi media în prezent, disponibilizările de final de an sunt o practică de business comună la nivelul tuturor in­dustriilor.

„Rapoartele anuale ale unei com­panii includ rezultatele pe ulti­mul trimestru. Disponibilizările din timpul sărbătorilor sunt atunci ade­sea rezultatul unor măsuri de redu­cere a costurilor pe ultima sută de metri menite să întărească bilanţul unei companii spre beneficiul acţionarilor“.

Astfel de disponibilizări îi ajută de asemenea pe angajatori să evite plata primelor, multe dintre care sunt programate pentru final de an.

„Asistăm la o înmulţire a disponibilizărilor. Suntem foarte aglomeraţi în acest moment şi ne aşteptăm ca tendinţa să se menţină până la finalul anului“, a declarat pentru CNN Andrew Challenger, de la Challenger, Gray & Christmas, o firmă pe care angajatorii din SUA o angajează pentru a le ajuta angajaţii disponibilizaţi să-şi găsească slujbe noi.

Totuşi, acesta nu anticipează un val de disponibilizări ample, din panică în nicio industrie ca cele operate în 2020 în sectoarele devastate de pandemie.

Shirley Lin avertizează însă că această abordare, a disponibilizărilor de Crăciun este nocivă în ultimă instanţă pentru acţionarii, angajaţii şi partenerii de business ai companiilor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO