Pentru Europa de Est, sectorul construcţilor de autovehicule este simbolul reindustrializării moderne de după tranziţia către economia de piaţă şi ce ar încununa mai bine succesul unui astfel de efort decât dezvoltarea brandului naţional auto. Iar în plină eră a electromobilităţii, nimic n-ar fi mai reprezentativ decât o maşină electrică naţională.
Dintre economiile mari est-europene, doar România şi Cehia au branduri auto naţionale, dar acestea sunt subsidiare ale unor giganţi străini care au deja experienţă pe piaţa electrică. Polonia, cu pasiunea ei pentru „campioni naţionali“, are de câţiva ani planuri mari pentru lansarea propriei mărci auto, Izera, care va fi, desigur, o maşină electrică.
După o lungă perioadă de tăcere, au apărut primele semne concrete că proiectul s-ar putea materializa: găuri în pământ pentru prospecţiuni geologice pe terenul unde ar trebui să fie construită fabrica. Turcia s-a lansat şi ea în această cursă, dar se mişcă mult mai repede. Uzina care va produce în masă maşina electrică turcească TOGG a fost pusă în funcţiune pe 29 octombrie, eveniment marcat cu o ceremonie inaugurală spectaculoasă.
Fabrica de la Gemlik a fost construită în doi ani cu efortul a 5.000 de muncitori. Maşina este lăudată ca fiind „avansată tehnologic“, iar în primul an de producţie ar trebui livrate 100.000 de unităţi. În Bulgaria, rolul de producător de maşini electrice la preţuri permisive şi l-a asumat un constructor consacrat de supercaruri local, Sin Cars Industry.
Ultimele veşti de la companie, foarte recente, sunt că vrea să se listeze la Amsterdam şi că strânge bani pentru a-şi construi fabrici. Una, conform planurilor, va fi în România, în Giurgiu. Deocamdată, Sin Cars produce, în afară de supercaruri, un număr restrâns de utilitare electrice pentru traficul urban numite L City. Aceasta este construită pe o platformă modulară şi multifuncţionlă, piesa de rezistenţă a proiectului bulgăresc.
Însă cu viteză de bolid în Bulgaria se instalează un al constructor de maşini electrice de serie, start-up-ul german Next.e.GO. Lucrările de construcţie la fabrica din Loveci au început anul acesta, iar maşina care va fi fabricată acolo este lăudată a fi una dintre cele mai ieftine din lume. Este de fapt o maşinuţă. În această vară Next.e.GO a semnat un acord pentru construirea unei fabrici şi în Macedonia de Nord.
În Polonia, planurile iniţiale pentru Izera erau ca maşină să iasă pe piaţă la sfârşitul anului 2024. Dar deocamdată totul este mult întârziat. Viitoarea uzină nu există decât sub forma delimitării unui teren năpădit de bălării. De proiect se ocupă o companie de stat, ElektroMobility Poland, special creată pentru dezvoltarea brandului auto electric naţional polonez. Compania reprezintă un parteneriat între patru mari grupuri de energie poloneze, Tauron, Enea, Energa şi PGE. De asemenea, lipsesc detaliile tehnice ale viitoarei maşini.
Însă există conceptul, dar oficial nu s-a dezvăluit ce platformă va fi folosită sau dacă a fost găsit un furnizor. Se zvoneşte că ElektroMobility Poland va încheia un parteneriat strategic cu constructorul auto chinez Geely, care are experienţă în domeniul automobilelor electrice cu preţuri mici. Guvernul a promis ca va oferi mai multe informaţii în curând.
Proiectul ar trebui să fie un stimul pentru creştere şi dezvoltare tehnologică pentru furnizorii locali. Însă între timp costurile de construcţie, atât pentru fabrică cât şi pentru maşina propriu-zisă, cresc, iar competiţia pe piaţa maşinilor electrice se înteţeşte.
Iar producătorii chinezi pregătesc invadarea Europei. În Turcia, complexul auto de la Gemlik include un centru tehnologic, piste de testare, o fabrică de baterii şi aproape tot ce este important pentru construirea unei maşini electrice. Când va atinge capacitatea de producţie maximă, fabrica va avea 4.500 de angajaţi.
Primele TOGG se încadrează în categoria C-SUV şi vor fi lansate pe piaţă în primăvara anului viitor. Vor urma apoi sedanuri TOGG, MPV-uri (vehicule multifuncţionale), hatchback-uri şi B-SUV-uri. În faza de maturitate, probabil prin 2024, uzina va produce la o cadenţă de 175.000 de maşini pe an. TOGG va fi oferită mai întâi pe piaţa turcă şi în funcţie de rezultatele de acasă vor fi făcute şi planuri de export. Cel mai probabil, primii importatori vor fi Germania şi Franţa, urmate de statele scandinave. Guvernul turc a garantat achiziţionarea a 30.000 de maşini turceşti electrice pe o perioadă de 15 ani. Simbolul brandului este măslinul.