Business Internaţional

Iar câştigătorul cursei regionale pentru brandul naţional de maşină electrică este... Turcia, cu o uzină care va produce 175.000 de vehicule anual. Bulgaria are planuri mari, dar livrează puţin, iar viitoarea fabrică poloneză are deocamdată doar forma unor găuri în pământ

Colaj de promovare a maşinii electrice turceşti TOGG şi a tehnologiei cu care aceasta va fi asamblată.

Colaj de promovare a maşinii electrice turceşti TOGG şi a tehnologiei cu care aceasta va fi asamblată.

Autor: Bogdan Cojocaru

05.11.2022, 12:02 12604

Pentru Europa de Est, sectorul con­strucţilor de autovehicule este simbolul reindustrializării moder­ne de după tranziţia către econo­mia de piaţă şi ce ar încununa mai bine succesul unui astfel de efort decât dezvoltarea brandului naţional auto. Iar în plină eră a electromobilităţii, nimic n-ar fi mai reprezentativ decât o maşină electrică naţională.

Dintre economiile mari est-europene, doar România şi Cehia au branduri auto na­ţionale, dar acestea sunt subsidiare ale unor giganţi străini care au deja experienţă pe piaţa elec­trică. Polonia, cu pasiunea ei pentru „campioni na­ţionali“, are de câţiva ani planuri mari pentru lansarea propriei mărci auto, Izera, care va fi, desigur, o maşină e­lectrică.

După o lungă peri­oa­dă de tăcere, au apărut pri­mele semne concrete că pro­iectul s-ar putea materializa: găuri în pământ pentru prospecţi­uni geologice pe terenul unde ar trebui să fie construită fabrica. Turcia s-a lansat şi ea în această cursă, dar se mişcă mult mai repede. Uzina care va produce în masă maşina electrică turcească TOGG a fost pusă în funcţiune pe 29 octombrie, eveniment marcat cu o ceremonie inaugurală spectaculoasă.

Fabrica de la Gemlik a fost construită în doi ani cu efortul a 5.000 de muncitori. Maşi­na este lăudată ca fiind „avansată tehnolo­gic“, iar în primul an de producţie ar trebui livrate 100.000 de unităţi. În Bulgaria, rolul de producător de maşini electrice la preţuri per­misive şi l-a asumat un constructor consacrat de supercaruri local, Sin Cars Industry.

Ultimele veşti de la companie, foarte re­cente, sunt că vrea să se listeze la Amsterdam şi că strânge bani pentru a-şi construi fabrici. Una, conform planurilor, va fi în România, în Giurgiu. Deocamdată, Sin Cars produce, în afară de supercaruri, un număr restrâns de utilitare electrice pentru traficul urban numite L City. Aceasta este construită pe o platformă modulară şi multifuncţionlă, piesa de rezis­tenţă a proiectului bulgăresc.

Însă cu viteză de bolid în Bulgaria se in­stalează un al constructor de maşini electrice de serie, start-up-ul german Next.e.GO. Lucrările de construc­ţie la fabrica din Loveci au început anul acesta, iar maşina care va fi fa­bricată acolo este lăudată a fi una dintre cele mai ief­tine din lume. Este de fapt o ma­şinuţă. În această vară Next.e.GO a semnat un acord pentru construirea unei fabrici şi în Macedonia de Nord.

În Polonia, planurile iniţiale pentru Izera erau ca maşină să iasă pe piaţă la sfârşitul anului 2024. Dar deocamdată totul este mult întârziat. Viitoarea uzină nu există decât  sub forma delimitării unui teren năpădit de bălării. De proiect se ocupă o companie de stat, ElektroMobility Poland, special creată pentru dezvoltarea brandului auto electric naţional polonez. Compania reprezintă un parteneriat între patru mari grupuri de energie poloneze, Tauron, Enea, Energa şi PGE. De asemenea, lipsesc detaliile tehnice ale viitoarei maşini.

Însă există conceptul, dar oficial nu s-a dezvăluit ce platformă va fi folosită sau dacă a fost găsit un furnizor. Se zvoneşte că ElektroMobility Poland va încheia un par­teneriat strategic cu constructorul auto chinez Geely, care are experienţă în domeniul auto­mobilelor electrice cu preţuri mici. Guvernul a promis ca va oferi mai multe informaţii în curând.

Proiectul ar trebui să fie un stimul pentru creştere şi dezvoltare tehnologică pentru furnizorii locali. Însă între timp costurile de construcţie, atât pentru fabrică cât şi pentru maşina propriu-zisă, cresc, iar competiţia pe piaţa maşinilor electrice se înteţeşte.

Iar producătorii chinezi pregătesc invadarea Europei. În Turcia, complexul auto de la Gemlik include un centru tehnologic, piste de testare, o fabrică de baterii şi aproape tot ce este important pentru construirea unei maşini electrice. Când va atinge capacitatea de producţie maximă, fabrica va avea 4.500 de angajaţi.

Primele TOGG se încadrează în categoria C-SUV şi vor fi lansate pe piaţă în primăvara anului viitor. Vor urma apoi sedanuri TOGG, MPV-uri (vehicule multifuncţionale), hatchback-uri şi B-SUV-uri. În faza de maturitate, probabil prin 2024, uzina va produce la o cadenţă de 175.000 de maşini pe an. TOGG va fi oferită mai întâi pe piaţa turcă şi în funcţie de rezultatele de acasă vor fi făcute şi planuri de export. Cel mai probabil, primii importatori vor fi Germania şi Franţa, urmate de statele scandinave. Guvernul turc a garantat achiziţionarea a 30.000 de maşini turceşti electrice pe o perioadă de 15 ani. Simbolul brandului este măslinul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO