Business Internaţional

Franţa este ţara în care afacerile de familie fac miliarde de euro pe an

Cei mai bogaţi francezi

Autor: Livadariu Andreea

06.04.2011, 23:35 219

Cele mai reuşite afaceri din Franţa sunt şi exemple ale"capita­lis­mului de familie", începând cu des­cendenţii"dinastiilor" Per­nod şi Ricard, care deţin al doilea cel mai maregrup de pe piaţa mondială de băuturi alcoolice, şi continuând cuBernard Arnault care a fondat LVMH (Moët Hennessy Louis Vuiton),care deţine branduri precum şampania Krug şi poşetele Fendi. GrupulPPR, care are în portofoliu brandurile de lux Gucci şi Yves SaintLaurent, este condus de François-Henri Pinault, fiul fon­datoruluiFrançois Pinault.

Dacă mai mult de jumătate din companiile din Europa suntcontrolate de familii, în Franţa proporţia acestora ajunge laaproape 65%. În Marea Britanie, procentul este semnificativ maimic, de 25%.

"Suntem de părere că familiile sunt mai ataşate de intereseleunei corporaţii faţă de acţionarii din exterior", spun analiştii dela firma de cercetare Oddo Asset Management, care au observat căcompaniile listate, dar controlate de familii au o evoluţie maibună pe bursă decât rivalele lor. "Când sunt în joc banii tăi, eştiatent la modul în care îi înmulţeşti. Companiile în familie suntmai atente şi în ceea ce priveşte datoriile: preferă săautofinanţeze creşterea profiturilor sau să solidificeca­pitalul".

Bernard Charlès, director executiv al companiei DassaultSystèmes, divizie a gigantului care produce avioane şi softwarecare a fost fondat de industriaşul Serge Dassault, nu este şovăitorcând vine vorba despre beneficiile de a avea familia alături de elîn afacere.

"Dacă nu am fi avut o structură de acest tip a acţionariatului,cred că Dassault Systèmes ar fi acum în mâini străine. În industriahi-tech, fuziunile şi achiziţiile au loc cu viteza luminii, iaracordurile nu au mereu loc pentru crearea de valoare. Ele pot ducela o distrugere a valorii dacă au scopul de a elimina uncompetitor".

Membrii familiei Dassault deţin 43% din Dassault Systèms şi 51%din drepturile de vot, iar stabilitatea asigurată "a fostfundamentală pentru succesul companiei", spune Charlès. "Vorbim deun ciclu diferit (de al com­petitorilor noştri)… putem să investimşi să ne asumăm riscurile achiziţiilor sau ale cercetării, desprecare credem că este benefică pe termen lung".

Dar familiile fericite nu sunt întotdeauna regula dacă avem învedere lupta legală dintre Liliane Bettencourt, moştenitoareagrupului L'Oréal şi fiica sa Françoise. Liliane Bettencourt, ceamai bogată femeie din Franţa, se află în conflict cu fiica sa înceea ce priveşte gestionarea averii deţinute de întreagafamilie.

În mod similar, acţionarii de la Hermès ţin în şah LVMH după ceau aprobat cumpărarea unui pachet de acţiuni de 20% din companiacare produce genţile Birkin şi Kelly, mişcare care pentru unii arprevesti o preluare totală.

Elisabeth Ponsolle, directorul executiv al asociaţieiproducătorilor de bunuri de lux Comité Colbert, din care fac parteChanel, Cartier şi Hermès, este de părere că familiile înstărite deinvestitori reprezintă cheia industriei de lux din Franţa."Acţionariatul în familie este specific luxului francez. Chiar şiceea ce noi numim «grupuri» sunt deţinute de familii. Chiar şi laLVMH este o familie pentru că atât Bernard Arnault, cât şi fiul şifiica sa lucrează acolo."

Nu toată lumea apreciază pozitiv acest model de business,întrucât există câteva bănci care acuză familiile care deţin marileafaceri că sunt excesiv de precaute. Chiar şi aşa, criticile nusunt valabile şi pentru Pernod Ricard. Patrick Ricard, preşedintelegrupului, a spus că atunci când a preluat fabrica de băuturifondată de tatăl său şi-a fixat ambiţia de a o extinde în afaraFranţei. Astăzi, după 20 de ani, afacerea sa este una globală, cuvânzări de 7,2 miliarde de euro şi care deţine branduri precumvodka Absolut, ginul Beefeater şi whisky-ul Ballantine's. Iar Chinaar putea deveni în acest an a doua cea mai mare piaţă de desfacere,după SUA.

Din boardul companiei Pernod Ricard fac parte patru membri aifamiliilor fondatoare, iar directorul executiv Pierre Pringuetspune că familia sa, care deţine 14% din afacere, "este dedicată înîntregime" companiei, mai ales pentru că "toată averea lor esteinvestită aici". Cea mai mare grijă a sa, spune el, este aceea de a"conserva eficienţa".

Structura companiei sale este atipică, deoarece după fuziuneadintre Pernod şi Ricard în anii '70, cei doi rivali din industrienu s-au unit în adevăratul sens al cuvântului. Compania a adoptatmodelul unei federaţii de companii care dezvoltă brandurile şiconduce vânzările în fiecare ţară.

Vorbind despre filosofia sa asupra inves­tiţiilor, celebrulinvestitor american Warren Buffett a spus că îi place să susţinăafacerile de familie care împărtăşesc etica promovată de BerkshireHathaway şi "respectul pentru o cultură corporativă puternică."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO