Business Internaţional

Daimler recunoaste ca a dat mita pentru a intra mai usor in Asia, Africa si Europa de Est

08.03.2006, 00:00 30

Oficialii DaimlerChrysler au confirmat ca o serie de angajati au fost demisi sau suspendati temporar din functie in urma unei anchete interne privind cazuri de coruptie in Asia, Africa si Europa de Est.

Conducerea companiei DaimlerChrysler recunoaste ca a mituit anumite persoane in scopul de a intra mai usor pe unele piete. Conform raportului inaintat de compania americana institutiei guvernamentale care reglementeaza piata de capital din SUA (US Securities and Exchange Commision-SEC), in urma desfasurarii unei anchete interne "s-a constatat ca au fost efectuate o serie de plati ilicite in mai multe jurisdictii". Aceste plati au incalcat atat legislatia germana in vigoare, cat si cea americana, scrie International Herald Tribune.

Departamentul de Justitie si-a unit eforturile cu SEC pentru a investiga o serie de presupuse cazuri de coruptie si dare de mita in interiorul DaimlerChrysler inca de anul trecut. Compania si-a oferit totala colaborare investigatorilor, cele mai recente dezvaluiri fiind primele semne catre elucidarea situatiei.

Noile rezultate insa nu sunt in masura sa clarifice daca managerii de la Mercedes stiau de aceste plati ilicite sau nu. In acest raport nu sunt prezentate nici numele, nici numarul celor implicati si nici locatiile exacte in care au avut loc actele de coruptie.

Thomas Fr?hlich, purtator de cuvant al Daimler, a refuzat sa comenteze in afara datelor deja prezentate in raport. "Conducerea companiei reprezentata de Dieter Zetsche si Bodo Uebber va lua masuri in aceasta privinta", a precizat acesta. Zetsche ocupa functia de director executiv, in timp ce Uebber este directorul financiar de la DaimlerChrysler.

Numele companiei americane a fost precizat si in cadrul unui raport efectuat in urma cercetarilor asupra scandalului petrol-pentru-hrana din Irak. Acuzatiile aduse se refereau la suma de 6.950 de euro, care ar fi fost platita de catre un reprezentant al DaimlerChrysler unor oficiali irakieni pentru a inlesni obtinerea unui contract cu SUA din partea fostei conduceri Saddam Hussein. Departamentul de Justitie american, precum si SEC investigheaza in continuare aceste acuzatii.

Mituirea oficialilor straini a fost la un moment dat un fenomen destul de obisnuit in industria auto. Pana in 1997, oficialii germani treceau sumele de bani cu care companiile locale mituiau oficialii straini, in categoria celor deductibile fiscal. La ora actuala, coruptia externa este considerata ilegala si de Uniunea Europeana, si de catre Statele Unite ale Americii.

Analistii considera ca aceasta investigatie va ingreuna misiunea lui Zetsche de a schimba reprezentanta de marca a grupului, divizia Mercedes-Benz. Brandul Mercedes a fost afectat in ultimii ani de diverse probleme legate de calitatea produselor, fenomen ce nu a afectat totusi vanzarile.

In luna februarie a anului curent, vanzarile totale ale grupului Mercedes au crescut cu 16 procente, conform datelor oficiale.

Reprezentantii DaimlerChrysler au prezentat viitorul companiei ca unul destul de optimist, atat Mercedes, cat si Daimler urmand sa lanseze anul acesta noi modele. S-a precizat insa ca divizia de camioane va avea de suferit, mai ales din cauza unei cereri de piata in scadere dar si a noilor standarde privind emisiile de gaze aflate in vigoare in SUA si Japonia.

Specialistii de piata auto au fost tentati, dat fiind datele incurajatoare prezentate de grup, sa nu acorde o importanta deosebita acestui scandal. Printre subiectele lor preferate se afla masurile pe care cei de la Daimler le vor lua pentru a revigora divizia Smart.

Tot anul acesta va avea loc si prezentarea modelului imbunatatit al clasei E, model ce a inregistrat pana acum cele mai mari vanzari in cadrul Mercedes.

Problema ridicata de acest scandal de coruptie nu este numai una de ordin moral sau legal, ci si de ordin financiar. Conform unor calcule aproximative facute de unii analisti de piata, platile ilicite efectuate anul trecut de cei de la Daimler au afectat profitul anual cu 16 milioane de euro si venitul cu 64 de milioane de euro.

Pentru a face mai transparente tranzactiile efectuate de reprezentantii companiei in perioada 1994-2002, oficialii DaimlerChrysler au anuntat ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2003, au redus capitalul propriu detinut de actionari cu 222 de milioane de euro (267 mil. dolari).

Practicarea de plati ilicite de catre Chrysler a iesit la iveala in 2004, in cadrul unui proces intentat companiei de catre un fost contabil. David Bazzetta a acuzat compania ca detine conturi secrete reprezentand fonduri de mita pentru oficialii straini. Bazzetta a deschis actiunea in instanta in urma concedierii sale de catre compania americana.

"Am initiat o serie de imbunatatiri, atat in derularea afacerilor noastre, cat si in respectarea standardelor de pe piata, a controlului si a activitatilor de training, pentru a dezvolta o mentalitate bazata pe deschidere si onestitate", au declarat oficialii companiei in raport. victor.rotariu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO