Business Internaţional

Companiile aeriene mondiale prind aripi. La anul

13.08.2003, 00:00 14



Traficul aerian mondial va incepe sa-si revina anul urmator, dupa ce a traversat o perioada de trei ani de recesiune. Astfel, cea mai mare criza financiara suferita vreodata de industria aviatica ar putea lua sfarsit.



Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (ICAO) estimeaza ca traficul aerian pentru pasageri va creste la nivel global cu 4,4% in decursul anului viitor. O crestere importanta, de 6,3%, este estimata pentru 2005.



Mult asteptata revenire a cererii pentru calatoriile aeriene ofera perpectiva sfarsitului unei perioade sumbre de trei ani in care companiile din domeniu au raportat pierderi record. Asociatia pentru Transportul Aerian International (IATA) a apreciat ca serviciile americane si internationale au acumulat pierderi de peste 35 de miliarde de dolari in perioada 2001 - 2003. #leadend#



Dupa ce a urcat cu 4,7% pe an, de-a lungul decadei 1991 - 2001, traficul aerian civil, care include serviciile interne si internationale, a scazut cu 2,9% in 2001 si a stagnat de atunci timp de doi ani, potrivit unor date publicate de ICAO, agentia americana de aviatie civila.



Industria aviatica a fost coplesita de o serie de crize pentru ca cererea a fost lovita, mai intai, de recesiunea economica mondiala, iar dupa aceea de atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, de razboiul din Irak precum si de declansarea sindromului respirator acut sever.



In timp ce traficul de pasageri a inceput sa dea semne de revenire treptata in ultimele saptamani fata de nivelul scazut de la inceputul acestui an, multe companii din industrie sufera pierderi importante.



Conducerea IATA a declarat ca se asteapta in acest an la pierderi nete intre 5 si 6,5 miliarde de dolari pentru zborurile internationale, dupa pierderile de 3,8 miliarde de dolari inregistrate in 2002 sau cele de 10,3 miliarde de dolari in 2001. Potrivit ICAO, indutria aeriana mondiala a pierdut trei ani de crestere.



Analistii acestei organizatii prevad, chiar si dupa trei ani de scadere, ca pe termen lung programul traficului de pasageri va creste cu aproximativ 4% pe an la nivel mondial, ceea ce ar fi putin mai jos fata de nivelul de dinainte de 2001.



Previziunile ICAO au la baza o reveire treptata a increderii pasagerilor in zborurile internationale, imbunatatirea masurilor de securitatea din aeroporturi, consolidarea economiei mondiale si un mediu stabil de functionare. Toate aceste prezumptii ar putea fi, insa, usor daramate de perspectiva unor noi atacuri teroriste care sa vizeze industria aviatica sau de o alta izbucnire a sindromului respirator acut sever in iarna aceasta.



Oficilaii ICAO au afirmat ca agentii din America de Nord, care au fost cel mai mult afectati in urma atacurilor din 11 septembrie, vor ajunge la nivelul al traficului de pasageri cunoscut in 2000 abia in 2004.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO