Business Internaţional

Chinezii incep sa strambe din nas la produsele "made in China"

26.09.2007, 13:59 27

Si cum consumatorii chinezi par a fi din ce in ce mai "fermecati" de acestea, micii patroni chinezi, obisnuiti sa fabrice mult, foarte rapid, cu cheltuieli minime, o varietate de produse potential periculoase pentru consumatori, au inceput sa-si faca griji pentru viitorul afacerilor lor, titreaza Le Figaro.
Unul dintre exemplele extreme ale acestei situatii este Zhang Shuhong, directorul fabricii chineze Lida-Toy. Acuzat ca a furnizat jucarii periculoase companiei americane Fisher Price, jucarii care au fost retrase de pe piata recent, acesta s-a sinucis. El a resimtit presiunile mediatice in ciuda miilor de kilometri ce il desparteau de clientii finali. Acum, intrebarea este daca jucariile care contineau vopsea cu plumb si care prezinta astfel un pericol potential pentru copii nu vor fi comercializate pe piata locala, cred unii analisti locali.
Toata aceasta afacere ar putea afecta profund imaginea pe care produsele fabricate in China o au pe pietele occidentale, dar si pe cea de pe piata locala.
"Consumatorii de aici cauta calitatea la fel de mult ca americanii si francezii si sunt din ce in ce mai dispusi sa plateasca un pret mai mare pentru a o obtine", explica Francisco Sun, director general al ID Food, cu sediul in Shangai, companie specializata in comercializarea de produse importate.
"Aici avem dubii in legatura cu tot ceea ce consumam. Trebuie sa filtram apa de la robinet sau sa o fierbem, iar cand cumparam fructe sau legume trebuie sa le lasam timp de cateva ore in apa sperand ca astfel vor fi eliminate chimicalele", marturiseste un angajat al companiei.
In fiecare zi presa locala relateaza numeroase cazuri de intoxicare sau de accidente domestice cauzate de produse autohtone, dar si cazuri in care cei responsabili sunt arestati. "Exista un control al calitatii si securitatii produselor, insa responsabilii din administratie, ispectorii care ar trebui sa verifice comerciantii sunt platiti cu 62.000 de yuani pe an (in jur de 6.200 de euro), deci nu pot rezista coruptiei", explica un functionar chinez, care a preferat sa-si pastreze anonimatul.
Acesta este si motivul pentru care Francisco Sun si asociatii sai au decis sa raspunda acestei noi cereri aparute pe piata, prin crearea, mai intai in Shangai, a 18 supermarketuri care comercializeaza aproape exclusiv produse de import. Aici se poate gasi orez thailandez, dar si dulceata frantuzeasca sau carne si fructe australiene. Chiar si produsele de ingrijire si scutecele pentru bebelusi (de marca americana) vin din strainatate la un pret cu 20% pana la 40% mai ridicat.
"Pretul nu este o problema aici, totul se vinde bine", spun responsabilii care recunosc cu o sinceritate deconcertanta ca anumite produse importate ar putea fi fabricate foarte usor si in China. Analistii subliniaza insa ca forta economica de acum a Chinei se datoreaza mai ales productiei in masa a unor bunuri de o calitate medie, care pot fi vandute la preturi foarte mici pentru ca si cheltuielile necesare cu forta de munca, respectiv salariile, sunt la un nivel foarte scazut.
In acelasi timp insa, acumularea de capital propriu sau pur si simplu cresterea veniturilor chinezilor le-a deshis acestora noi orizonturi. Ei isi pot permite acum sa investeasca la bursa sau sa achizitioneze produse de lux ale unor marci celebre din Europa sau SUA. Retailerii sunt printre primii care au observat aceasta crestere a puterii de cumparare, dar si cultivarea unui nou gust, pentru produsele straine.
Patronul chinez Francisco Sun nu intentioneaza insa sa se opreasca aici. Compania pe care o conduce a planificat deja crearea unui lant de 400 de magazine importante care sa comercializeze produse straine in pondere de cel putin jumatate din stocurile totale, precum si un alt lant specializat in produse congelate.
"In prezent, clasele de mijloc din mediul urban dispun de congelatoare si cuptoare cu microunde, dar in mod bizar nu si de produsele potrivite", crede Francisco Sun, care importa si pentru marile grupuri de hipermarketuri Hualian, Lianhua si Carrefour. "Piata noastra creste de la an la an", se bucura el.
Imensul depozit pe care acesta il detine in apropierea aeroportului din Shangai primeste unt si iaurturi din Normandia. Si in curand, poate, caviar din Aquitaine. Omul de afaceri chinez a fost deja contactat de mai multi patroni de lanturi de produse de lux din Europa sau SUA, interesati de posibilitatea livrarii de produse proprii consumatorilor chinezi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO