Business Internaţional

Bruce Andrews, adjunctul secretarului comerţului al SUA: „Cred că americanii îşi dau seama din ce în ce mai bine de oportunităţile din România”

Bruce Andrews a participat, la Bucureşti, la Summitul Regional pentru Securitate Cibernetică care s-a desfăşurat la Palatul Parlamentului.

Bruce Andrews a participat, la Bucureşti, la Summitul Regional pentru Securitate Cibernetică care s-a desfăşurat la Palatul Parlamentului.

Autor: Bogdan Cojocaru

14.05.2015, 00:04 560
Bruce Andrews, adjunctul secretarului comerţului al SUA, a venit la Bucureşti cu una dintre cele mai impresionante delegaţii comerciale străine pe care le-a văzut România - 20 de companii americane, aproape toate nume mari precum Oracle, CSC, Cask. Printre sutele de discuţii cu oficiali şi oameni de afaceri, demnitarul şi-a făcut timp şi pentru un interviu cu ZF, care l-a „testat” cu întrebări despre opor­tu­nităţile pe care le oferă România, des­pre cele oferite de SUA companiilor ro­mâneşti, despre Ucraina şi contro­ver­sa­tul Parteneriat Comercial Transatlantic.
 

Am adunat câteva date privind inves­tiţiile americane în Europa de Est. Sto­cul investiţiilor americane în Polonia este de 9,4 mld. dolari. Cel din Ungaria este de 14 mld. euro, dar cel din Româ­nia este de doar 1,3 mld. dolari. Ce este în neregulă  cu România?

În primul rând nu este nimic în neregulă cu România. Trebuie să spun două lucruri. Înainte de a veni aici am făcut  o mică cercetare. Unul din lucrurile pe care le-am cerut echipei noastre a fost despre cât a investit SUA în România. Suspectez că cifrele voastre subevaluează faptul că anumite com­panii americane nu investesc prin inter­me­diul grupului părinte ci prin sub­si­diarele europene. Din câte am văzut în ultimele zile şi din câte am discutat cu companiile, inclusiv dintre cele 20 care ne-au însoţit, multe au inves­tit aici miliarde de dolari şi au mii de angajaţi. Spre exemplu, Ford a in­vestit masiv în România. Cred că ame­ricanii îşi dau seama din ce în ce mai bine de opor­tu­nităţile din Ro­mâ­nia. Unul dintre mo­tivele pentru care am adus misiunea comer­cială aici este recu­noaşterea oportunităţilor. Avem un parteneriat strategic grozav cu Ro­mâ­nia şi vrem să construim pe bazele eco­no­mice ale acestuia. Ceea ce face pre­mie­rul Ro­mâ­niei cu  planurile de acţiune pentru gu­ver­nanţă bune este, de ase­me­nea, ceva util pentru că afacerile ame­ricane se con­centrează mult, atunci când fac in­vestiţii, pe a se asigura că cons­truiesc o cultură de business şi de in­ves­tiţii trans­parentă, sigură şi predic­ti­bilă. Dacă nu credeam că există multe opor­­tunităţi în România şi că nu se întâmplă aici lucruri bune, nu am fi adus 20 de companii.

 

Deci, să ne aşteptăm la mai multe inves­tiţii de acum încolo. Totuşi, diferenţa dintre investiţii este foarte mare.

Sigur. Trebuie să recunoaştem că mediul global este foarte competitiv, însă se întâmplă lucruri bune în România, iar oamenii vor vedea oportunităţile. Aceasta nu înseamnă că eforturile vor înceta. Din discuţiile pe care le-am avut cu preşedintele României şi cu premierul se vede că ambii sunt foarte concentraţi pe relaţiile economice, pe a încerca să continue construirea de legături economice,  este evident că sunt foarte concentraţi pe atragerea de investiţii în România. Aşa că am avut discuţii fructuoase despre cum să continuăm să ne construim legăturile economice, să le întărim.

Totuşi, sunt interesat de ce România nu a fost atractivă. Alţi oficiali cu care am discutat au spus că infrastructura este un lucru important.

Nu doar un singur factor explică in­vestiţiile. Evident, infrastructura este extrem de importantă. De fapt, infras­tructura este unul din subiectele dis­cutate cu premierul - importanţa infras­tructurii în dez­voltarea economică. Cred că lucrurile trebuie văzute din perspectivă şi rezolvate îm­preună. Există multe oportunităţi în România, iar lucrurile vor continua să se îmbu­nă­tă­ţească. 

 

În care domenii economice companiile româneşti pot găsi oportunităţi în SUA, fie de dezvoltare, fie de export? Perso­nal am auzit doar de încălţăminte ro­mânească exportată în SUA.

Bună întrebare. De când sunt aici, am încercat probabil cel mai mult sectorul vinului, care este, clar, com­petitiv. Există câteva industrii ro­mâ­neşti puternice şi acesta este unul dintre motivele pentru care avem nevoie de TTIP, pentru a dărâma barierele, pentru a crea o piaţă mult mai deschisă, necesară pentru a dezvolta aceste legături. Cred că înlăturarea barierelor comerciale este benefică în viitor. Nu sunt expert în diferitele sectoare econo­mice româneşti, dar vorbind cu oamenii şi cu oameni de afaceri, am înţeles că ei văd oportunităţi mai ales în întărirea acestor legături economice, dar şi în implementarea TTIP.

Este ceva ce am discutat atât cu preşedintele, cât şi cu premierul şi am fost impresionat că amândoi sprijină acordul, dar şi de faprul că au recunoscut oportunitatea pentru România de a face mai multe pe piaţa din SUA. Acest acord va ajuta.

 

Că tot vorbim de TTIP. Imaginaţi-vă că sunt un elev, trebuie să învăţ despre acest acord. Spuneţi-mi cum îl va ajuta acesta pe tatăl meu, care este simplu cetăţean român , şi pe unchiul meu, care este exportator.

În primul rând, TTIP va ajuta prin dărâmarea barierelor comerciale care fac mai dificil exportul pe pieţele americane, dar va şi da consumatorilor români oportunitatea de a avea acces mai bun la produse competitive. Din acelaşi motiv pentru care Uniunea Europeană recunoaşte că a avea 28 de economii mai mici vs a avea un singur bloc, dar mai mare, asigură oportunităţi, formarea unei pieţe mai mari pe care se importă şi se exportă ne întăreşte economiile. Există anumite studii care arată că PIB-ul va creşte, atât în SUA cât şi în UE, dacă sunt adoptate aceste acorduri. Cred că în special pentru anumite părţi ale UE care trec prin vremuri economice dificile a avea mai multe pieţe pe care să vândă este important. Cred, de asemenea, că TTIP este important pentru economiile noastre doarece peste tot în lume sunt încheiate acorduri comerciale bilaterale şi multilaterale. Spre exemplu, negociem Parteneriatul Comercial Transpacific (TPP). Cu cât formăm o zonă economică mai mare, cu atât mai mult vor beneficia economiile noastre.

 

Dacă totul este atât de bine, de ce credeţi că există un curent atât de puternic care se opune TTIP?

Problemele comerciale sunt întotdeauna o provocare. Unul din motivele pentru care UE creează o piaţă unică este pentru că recunoaşte că a avea mai multe pieţe mici cu bariere şi impedimente pentru a avea atât consumatori cât şi afaceri, pentru a putea maximiza oportunităţile, nu este ceva bun pentru pieţe. Doar priviţi la creşterea pe care o obţin economiile din comerţ. Cred că sunt oportunităţi grozave pentru ambele părţi. Înţeleg îngrijorările, dar dacă priviţi la beneficii, acestea sunt mari.

 

Acum, că avem în România o prezenţă NATO foarte puternică, credeţi că vom avea drumuri mai bune?

Nu cunosc îndeajuns de multe despre planurile de infrastructură ale României pentru a putea vorbi despre asta.

 

După România, veţi vizita Polonia. Ce are Polonia şi România nu are şi ce nu are Polonia şi România are?

Nu cred că se pune problema de ceea ce are unul şi celălalt nu are. România are multe lucruri bune. România are o populaţie pricepută la tehnologie, oameni foarte buni în dezvoltarea tehnologiei informaţionale şi comunicaţionale. Nu aş privi situaţia ca unul vs celălalt, ci mai degrabă din perspectiva a ceea ce ai avea nevoie, a ceea ce ar trebui să faci pentru a continua să îmbunătăţeşi climatul de afaceri. Faptul că am venit aici spune multe despre oportunităţi.

 

Ne putem aştepta la o ofensivă economică şi de investiţii a companiilor americane în Ucraina?

Situaţia Ucrainei este, evident, foarte complicată. Ce pot să spun este că o Ucraină stabilă şi puternică, o Românie stabilă şi puternică, o regiune stabilă şi puternică sunt importante pentru toţi, sunt o prioritate pentru SUA. Felul în care sistemul nostru funţionează  este că  afacerile decid unde merg şi unde caută oportunităţi, dar cu siguranţă este în interesul SUA, dar şi al României, să avem o Ucraina puternică şi prosperă. Cred că vor fi companii care se vor uita la mărimea pieţei, la oportunităţile de acolo, în aşa fel în care oamenii se uită la întreaga regiune. Cred că companiile americane încep să fie interesate de regiune mai mult decât erau până acum.

 

Va aduce economia SUA încă o criză economică globală?

Sper să nu. Cred că economia SUA este foarte puternică acum. Acea situaţie a fost rezultatul unor practici mai ales de pe piaţa imobiliară, insificient reglementate atunci. Când preşedintele Obama a venit la putere, a fost implement un întreg nou set de reglementări - Dodd–Frank Act – pentru a impune restricţii care să prevină crearea unor bule, aşa cum au fost cele care au adus criza. Cred că economia SUA o duce destul de bine acum. Creştem, reducem şomajul, baza de creştere este puternică. De fapt, economia SUA este un motor de creştere care trage după ea alte econonomii.

 

Prezenţa dumneavoastră aici, în România şi Polonia, are ceva de-a face cu ceea ce se întâmplă în Rusia şi Ucraina?

Nu, nu are nimic de-a face. Nu cred că aţi vedea companii americane investind şi făcând afaceri în România dacă nuar vedea aici oportunităţi şi calităţi care ar face această piaţă interesantă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO