Business Internaţional

Batalie mare pe piata bancara maghiara

06.06.2000, 00:00 8



Una dintre principalele cauze ale dificultatii bancilor care opereaza in Ungaria de a obtine profituri consta in "aglomerarea" pietei bancare din aceasta tara, 40 de institutii concurente disputandu-si un segment cat mai mare de clienti.

Numeroase banci straine s-au grabit sa intre pe piata maghiara, incercand sa profite de cresterea accelerata a cererii pentru produse bancare traditionale, precum creditele, cardurile de credit si facilitatile de cont descoperit. Ca urmare, debitele persoanelor fizice au crescut in ultimele douasprezece luni cu circa 39%, insa, potrivit analistilor financiari, piata este inca prea slaba pentru a asigura supravietuirea unui numar atat de mare de banci.

Valoarea cumulata a activelor detinute de bancile care opereaza in Ungaria se ridica la circa 70% din Produsul Intern Brut. In acelasi timp, cei trei milioane de unguri care detin carduri de debit sau de credit, utilizeaza aceste instrumente de plata, in medie, numai o data pe luna, spre deosebire de media de 2,5 ori din Europa de Vest.

In aceste conditii, bancile trebuie sa depuna eforturi pentru a-si convinge clientii sa foloseasca produsele oferite pentru a putea desfasura o activitate performanta.

Insa costul atragerii de noi clienti este foarte ridicat. Infiintarea unei sucursale noi genereaza costuri de cel putin 400.000 de dolari, ceea ce face ca multe banci sa se orienteze spre oferirea unor servicii financiare online.

Costul ridicat de operare a bancilor traditionale constituie si principalul motiv al decizie grupului olandez ING de a-si vinde cele 12 sucursale de retail gigantului financiar american Citigroup.

Aceasta mutare a atras atentia mai ales prin faptul ca ING inaugurase numai anul trecut patru asemenea sucursale, investind circa sapte milioane de dolari in infrastructura informatica necesara.

In cei patru ani de activitate in sectorul serviciilor bancare pentru populatie ING nu a reusit sa treaca pe profit, atingand cu greu o cota de piata de 1%. Avand de ales intre incercarea de a prelua o banca rivala, cu pozitie buna pe piata de retail si a renunta la toate operatiunile in domeniu, ING a optat pentru a doua solutie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO