Business Internaţional

Atentia General Motors se indreapta dinspre Statele Unite spre tarile emergente

21.02.2008, 21:14 12

Cu cele mai mari pierderi anuale inregistrate vreodata de o companie auto si cu un program de restructurare ce ii vizeaza pe cei 74.000 de angajati care fac parte din sindicatul UAW, se poate spune ca cel mai mare producator auto din lume are reale probleme, scrie BBC News.
Pierderile GM din ultimul an, in valoare de 38,7 miliarde de dolari (26,6 miliarde de euro), contrasteaza puternic cu performantele rivalilor de la Toyota. Profitul net al companiei japoneze din ultimul trimestru a fost de 4,3 miliarde de dolari (2,95 miliarde de euro), iar pentru anul fiscal ce se va incheia pe 31 martie Toyota estimeaza un profit net de pana la 15,8 miliarde de dolari (10,85 miliarde de euro).
General Motors a ramas pe primul loc in lume numai la vanzari. In 2007 a vandut 9.369.524 de autovehicule - cu doar 3.000 mai multe decat Toyota. In ceea ce priveste profitul insa, compania nu mai este demult pe locul intai.
Faptul ca Toyota este de multa vreme cel mai profitabil fabricant de masini la nivel mondial este reflectat de valoarea de piata a companiei de 196 de miliarde de dolari (134 de miliarde de euro), de aproximativ 12 ori mai mare decat a GM.
"In ce priveste GM, dezavantajul este ca cei care au cumparat actiuni in 2000, cand directorul executiv Rick Wagoner a preluat conducerea, au facut-o cu 75 de dolari (51 de euro) pe actiune. Acum o actiune valoreaza 25 de dolari (17 euro)", spune Paul Ingrassia, coautorul cartii "Comeback, The Fall and the Rise of the American Automobile Industry". General Motors a mers in pierdere in ultimii trei ani, dupa ce Wagoner a respins o tentativa de preluare a controlului boardului facuta de miliardarul Kirk Kerkorian (la un moment dat, principalul actionar individual al GM) si a infirmat zvonurile lansate de analisti, conform carora compania ar fi fost in pragul falimentului. A adunat 21 de miliarde de dolari (14 miliarde de euro) din vanzari de active si a redus costurile anuale cu 9 miliarde de dolari (6 miliarde de euro) pentru a acoperi costurile de productie a noilor modele.
Cota de piata din SUA a scazut anul trecut pana la 23,7%, in conditiile in care in anul 1962 se afla la un maxim de 51%. Valoarea actiunilor GM a scazut cu 54% in ultimii opt ani, de cand Wagoner a preluat conducerea companiei. Producatorul auto nu a mai inregistrat o crestere a vanzarilor pe piata din SUA din anul 1999, iar din 2003 nu a mai avut profit din producerea automobilelor.
Populatia Statelor Unite cheltuieste mai putin pe automobile de la an la an. Ca urmare, preturile masinilor au scazut intre 2% la 4% in fiecare an al ultimei decade si, ca urmare a faptului ca SUA este in pragul unei recesiuni, este foarte putin probabil ca situatia sa se amelioreze. "Starea actuala a economiei din SUA este cea mai slaba din 2001", spune Ted Chu, economist al General Motors.
In plus, pretul ridicat al petrolului i-a fortat pe soferi sa isi schimbe gusturile in ceea ce priveste masinile, de la vehiculele mari lansate de companiile americane la alternative mai mici si mai eficiente ale producatorilor auto asiatici.
In ciuda acestui lucru, viitorul companiei GM pare mult mai bun decat a parut in ultimii ani, este de parere Ingrassia. Acest lucru se datoreaza in principal unui acord "istoric" incheiat cu United Auto Workers (UAW), puternicul sindicat al angajatilor din industria auto americana. Sub acest acord, GM a acceptat sa verse 29,9 miliarde de dolari (20,5 miliarde de euro) intr-un fond pentru asigurarile de viata si de accident ale angajatilor pensionati.
"Pana de curand, companiile din Detroit (General Motors, Ford si Chrysler) ofereau mai multe beneficii de pensionare decat masini", spune Ingrassia. Dupa acordul cu UAW, ele sunt libere sa ia decizii rationale. De pilda, ofera indemnizatii de somaj angajatilor sindicalizati care castiga la ora actuala 28 de dolari (19 euro) pe ora, pentru a ii inlocui cu muncitori part-time platiti cu jumatate din acea suma. Aceasta schimbare a fost facilitata de recesiunea din statul Michigan, care a contribuit la scaderile salariale.
"Gigantii auto cu sediul in Detroit nu vor mai domina industria auto asa cum au facut-o odata", este de parere Ingrassia.
Intre timp, Toyota a emis rapoarte de vanzari care arata ca nu este nici ea invincibila. "Vanzarile noastre sunt limitate geografic, pentru ca 25% din afacerile pe care le conducem sunt in California si Florida, care sunt probabil cele mai afectate state din punct de vedere economic", spune Don Esmond, vicepresedinte al Toyota Motor.
Insa zona cea mai importanta pentru dezvoltarea GM nu este SUA, ci restul lumii. "Se pare ca restul economiilor din lume s-au separat de Statele Unite si chiar le depasesc", afirma Ted Chu. In 2007, vanzarile auto la nivel global depasisera 70 de milioane de unitati pentru prima oara in istorie, crescand de la 57 de milioane de unitati in 2000. Compania planuieste sa creasca productia de masini pe pietele emergente pana la 1,4 milioane de autovehicule pana in 2010.
"Pana in 2012 estimam ca vanzarile la nivel mondial vor ajunge pana la 85 de milioane de unitati", spune Chu.
In afara Americii de Nord, GM nu are numai vanzari record, ci construieste si noi fabrici in tari in care forta de munca este ieftina comparativ cu SUA. Profitul companiei americane creste in toate regiunile in afara de Europa, desi nici acesta nu este de neglijat. "Suntem cat se poate de optimisti", spune Ted Chu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO