Business Internaţional

Afacerile razboiului: tricouri cu Saddam si consultanta de criza

17.03.2003, 00:00 12

Daca in plan politic se construiesc aliante care sa sustina a doua rezolutie a Natiunilor Unite, in mediul economic lumea se pregateste sa faca fata razboiului, relateaza BBC News.
Vanzarile de tricouri imprimate cu chipul lui Osama bin Laden reprezinta o afacere profitabila in Indonezia. In schimb o alta oferta care il avea ca protagonist pe Saddam Hussein nu s-a bucurat de succes. Se pare ca clientela musulmana nu impartaseste acelasi entuziasm pentru leaderul nationalist irakian.
Adaptarea la schimbarile geopolitice, amenintarea securitatii si perspectiva unui razboi cu Irakul reprezinta o provocare pentru orice afacere. Majoritatea sunt afectate de cresterea pretului petrolului si declinul increderii consumatorilor fara sa se mai puna la socoteala si  perturbarea activitatii lor. "Este cinstit sa spunem ca in situatia de fata, avand in vedere si un posibil razboi cu Irakul cat si  amenintarea terorismului, pentru orice afacere este extrem de dificil sa se descurce", spune Nicola Hudson, specialist in riscul afacerilor la Control Risks Group.

Cine pierde
Cele mai mari victime sunt companiile aeriene care sunt in mod special vulnerabile la cresterea pretului la combustibili. British Airways, care saptamana trecuta tocmai a fost exclusa din indicele bursier FTSE 100, a avut numai de suferit de pe urma atacurilor din 11 septembrie. "Deoarece un razboi ar putea sa aiba un efect negativ asupra intregii industrii aviatice, nu mai trebuie sa spun ca toata lumea din industrie doreste ca situatia din Irak sa fie rezolvata pe cale pasnica si cat mai rapid posibil", spune Rod Eddington, director executiv al British Airways. Compania "s-a pregatit pentru cei mai rau" acumuland peste 2 mld. de lire sterline in cash pentru a acoperi orice scadere a veniturilor in eventualitatea unui razboi prelungit.
Deja o scadere a numarului de rezervari pentru vacante a fortat operatorul de turism First Choice sa-si reduca capacitatea. Numarul vacantelor rezervate pentru vara este de pe acum cu 4% mai mic fata de anul trecut.
In afara de industria transporturilor si  companiile din sectorul publicitar se confrunta cu disponibilitatea tot mai mica a clientilor lor de a aloca bani pentru publicitate in vremuri nesigure.

Cine castiga
Exista insa si unele afaceri care sunt capabile sa prospere in aceste conditii vitrege. Linia telefonica non-stop administrata de catre consultanti de la Control Risks Group este mai tot timpul ocupata, pe masura ce clientii companiei suna pentru diferite sfaturi. "Un om de afaceri american poate sa sune pentru a intreba daca este bine sa calatoreasca in Arabia Saudita, in timp ce companiile din Orientul Mijlociu doresc sa stie cand ar trebui sa le plece familiile", spune Nicola Hudson. "Este cat se poate de evident ca serviciile companiei noastre au fost solicitate mai mult. Clientii isi revizuiesc planurile nesigure si cauta cel mai bun sfat pentru acest moment", adauga Hudson.
Control Risks, care deserveste 86% din companiile incluse in indicele bursier FTSE 100, functioneaza din 1975, insa abia in ultima vreme a observat ca a inceput sa aiba mai multi concurenti. "Analiza de securitate si risc este in atentia companiilor mai mult decat oricand", este de parere Nicola Hudson. Din aceasta cauza compania si-a extins divizia pe probleme de securitate, care se ocupa de planurile de urgenta si evacuarea personalului.

tinta este petrolul
Unul din sectoarele care este in stransa legatura cu demersurile intreprinse in favoarea unui razboi in Irak este industria petroliera. Surse din piata sugereaza ca multinationalele petroliere se lupta deja intre ele pentru a castiga concesiuni in reconstructia postbelica a Irakului. Exista informatii ca ExxonMobil, Unocal, BP si Shell sunt implicate in negocieri formale cu oficialii americani si comunitatea irakienilor exilati.
Criza pretului la petrol ar putea si ea sa mareasca profiturile companiilor petroliere, desi unii analisti sunt de parere ca orice castig este contrabalansat de o crestere proportionala a costurilor.

Cresc cheltuielile militare
In mod inevitabil razboiul aduce avantaje si companiilor din industria apararii. "Conflictul conduce invariabil la o crestere a cererii", spune Terry Twigger, director executiv al companiei Meggitt, care furnizeaza piese de rezerva aviatiei militate.
Aproximativ 36% din cifra de afaceri realizata de Meggitt in 2002 a provenit din furnizarea de echipament militar, inclusiv capcane pentru proiectilele care distrug radare si aeroplane in miniatura pentru antrenamente de tragere.
"In ultimii doi ani cheltuielile militare au crescut considerabil in mod sustinut, in timp ce acum trei patru ani, acest gen de cheltuieli scazuse considerabil pentru ca lumea parea un loc mai sigur", spune Terry Twigger. Totusi Meggitt are si divizii importante care aprovizioneaza sectorul aviatiei civile, iar pe aceasta parte vanzarile au scazut.
In lumea diversa si fluctuanta a afacerilor moderne, doar adevaratii oportunisti precum vanzatorii de tricouri pot sa faca profit de pe urma razboiului, pentru ca nici o afacere nu poate sa creasca in timp de razboi.
raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO