Business Internaţional

Aeroflot invata sa zambeasca. Un zambet de 30 mil. dolari

23.04.2003, 00:00 18

Celebra companie ruseasca de transport aerian va cheltui 30 de milioane de dolari pentru a-si cosmetiza imaginea.
La sfarsitul anilor 1980 si inceputul decadei 1990, pe masura ce Uniunea Sovietica iesea din arena mondiala dezintegrandu-se in mai multe state independente, un zbor cu Aeroflot era un adevarat test pentru turistii occidentali. Nu puteai pretinde ca ai cunoscut Rusia daca nu rezistai psihic unui zbor cu trepidatii si emotii la bordul unui Tupolev sau Iliusin fara incalzire iarna si aer conditionat vara.
Mancarea putin comestibila si stewardesele neobrazate faceau parte din deliciile cursei. In acele vremuri nu era deloc neobisnuit sa fii tinut la cozi infernale, in zapada, ore in sir de catre personalul Aeroflot, in uniforme militare si fara chef de conversatii sau explicatii. Din punct de vedere al sigurantei zborului, Aeroflot se incadra la sporturi extreme. "Stiai ca zborurile nu sunt sigure si te rugai sa nu ti se intample nimic", spune un jurnalist occidental care traia si lucra la Moscova in acea perioada.
Lucrurile s-au schimbat insa in ultimii zece ani in Rusia dar si la Aeroflot. Cu ajutorul companiei britanice de consultanta de branding Identica, comapnia nationala ruseasca de transport aerian va cheltui 30 milioane de dolari in urmatorii trei ani pentru a-si depasi trecutul sovietic intunecat.
"Imaginea Aeroflot era una birocratica, ostila si rece", recunoaste Lev Kosliakov, din cadrul departamentului de public affairs. "Noul brand Aeroflot reflecta amabilitate, incredere si profesionalism". Aproape fiecare detaliu va fi schimbat pentru a corespunde noii imagini: uniformele, aspectul exterior al personalului, si chair logo-ul companiei, vechi de 80 de ani. "Era perceput negativ", spune Kosliakov, si urmeaza sa fie inlocuit cu altul, cu un design mai "neutru".
Aeronavele vor fi vopsite in nuante de argintiu, albastru si portocaliu, culori mai calde decat pana acum (alb si albastru), iar pe coada avioanelor va fi pictat un steag rusesc fluturand. Aeroflot spune ca noua schema de culori vrea sa evoce imagini ce reprezinta "rasarituri, cupole, toamne aurii si un aer de poezie", si va fi prezenta atat in interiorul aeronavelor cat si pe uniformele personalului de zbor, care vor fi concepute de unii dintre cei mai buni designeri vestimentari din Rusia.
Pasagerii, care in epoca sovietica erau tratati cu ospitalitatea unui simplu pahar cu apa vor avea ocazia sa incerce un meniu bogat chiar la clasa "Economy". Pentru clasa superioara, Aeroflot va oferi trei sau patru alternative de meniuri proaspete. In cele din urma, personalul de zbor va invata sa zambeasca si sa para amabil, cu ajutorul unor consultanti si psihologi.
De asemenea, a crescut considerabil siguranta zborurilor Aeroflot, companie care nu a mai avut un accident major in ultimii ani. 20% din flota companiei rusesti este alcatuita din aeronave Boeing si Airbus, iar peste 60% din curse se fac cu avioane noi. In prezent standardele de siguranta a zborurilor companiei rusesti "pot concura cu succes cu orice linie de transport aerian din Occident", spune David Learmount, operation and safety editor la revista internationala de specialitate Flight international.
Toata lumea stie insa ca adevarata problema este cea de imagine. "Perceptia occidentala este mult mai pesimista decat realitatea de la Aeroflot", crede Kosliakov. In timp se va vedea daca relansarea brandului Aeroflot va deveni noua poveste de succes a adaptarii unor marci traditional comuniste (Skoda este un alt exemplu) pentru a face fata realitatii capitaliste care incepe sa se faca simtita in tarile Europei Centrale si de Est.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO