Business Hi-Tech

Vodafone aduce un expat la conducerea subsidiarei din România. Liliana Solomon este promovată director pe 14 pieţe europene

Vodafone aduce un expat la conducerea subsidiarei din România. Liliana Solomon este promovată director pe 14 pieţe europene

Autor: Adrian Seceleanu

01.11.2010, 23:57 112

Inaki Berroeta, 43 de ani, de ori­gine spaniolă, are peste 15ani de experienţă în sectorul telecom şi va veni în România după cea fost timp de trei ani CEO al Vodafone în Malta, o piaţă cu ojumătate de milion de locuitori, din care Vodafone are aproximativ230.000 de clienţi.
Berroeta este licenţiat în teleco­mu­nicaţii (inginerie) laUniversitatea din Ţara Bascilor (Spania) şi are un MBA de la HenleyManagement Col­lege, Marea Britanie, obţinut în anul 2004.
El a lucrat în Spania, Statele Unite şi Malta, începându-şi carieraîn domeniul sistemelor IT, al consultanţei IT şimanagementului.
Astfel Inaki a fost unul dintre pri­mii angajaţi ai com­paniei careur­ma să de­vină Vo­da­fone, el ală­tu­rân­du-se echi­pei în anul1995, când Vo­dafone Spania func­ţiona încă sub bran­dul AirtelMovil, S.A.

În anul 1997, Inaki s-a mutat în Ca­li­fornia (SUA), ală­turându-seAirTouch International din poziţia de director pentru teh­no­logiainformaţiei, iar în 1999 a lucrat pentru Global Star USA, cadirector pentru divizia de facturare şi de relaţii cuclienţii.
În anul 2000, Inaki a revenit în Spa­nia, iar până în 2007 adeţinut mai multe poziţii executive la Vodafone Spania: director alcentrului de dezvoltare soft­ware, director pentru servicii şiproduse pen­tru companii şi, în cele din urmă, director de vânzăripentru companii.

Din poziţia de director al centrului de dezvoltare software, careavea 300 de programatori, el a reuşit să taie costurile şi sămărească eficienţa. "La acea vreme acele obiective erau importantepentru dezvoltarea de software, dar acum ele sunt pe prim-planpentru toată com­pa­nia", spunea Berroeta într-un interviu acordatîn anul 2007 publicaţiei Times of Malta. "Reducerea costurilor esteîntotdeauna sănătoasă, în special în companiile care au crescutputernic".
După mai mulţi ani pe care i-a pe­tre­cut în funcţii de managementle­ga­te de departamentele tehnice, Berroe­ta s-a înscris într-unprogram derulat la nivel glo­bal de grupul Vodafone, care leper­mite oamenilor să aibă acces la pro­grame de training. El spunecă s-a înscris în programul "Global Leadership" pen­tru a puteaaccede către funcţii de top management şi marketing.
Astfel, următoarea sa poziţie a fost în departamentul de marketingpen­tru produsele de­dicate com­pa­ni­ilor. De pe acest post acoor­do­nat lansarea unor ser­vicii de da­te mo­bile şi aser­viciului BlackBer­ry în Spania.

Înainte de a o­cu­pa prima sa po­ziţie de CEO din ca­rieră,Berroeta a fost director de vân­zări al Voda­fone pentru regiu­neade nord a Spa­ni­ei. "Vânzările sunt locul în care poţi să simţi cuade­vărat pulsul unei companii", declara el pentru Times of Malta."Aici vezi cum funcţionează totul pentru că îi oferi clientuluiprodusul final. Astfel că acesta este cu adevărat un departament încare poţi să înţelegi cum funcţionează compania şi unde poţi sămunceşti pentru a îm­bunătăţi activitatea".

Berroeta este căsătorit şi are două fiice. El urmează să vinăsăptămâna vi­itoare la Bucureşti, ocazie cu care va avea şi primasa întâlnire cu angajaţii companiei.
România este o piaţă de peste 50 de ori mai mare decât Malta, dinpunctul de vedere al numărului de utilizatori ai serviciilor detelefonie mobilă.
În Ro­mâ­nia sunt peste 28 de mi­lioa­ne de cartele sim active, dincare aproa­pe 10 mi­lioane sunt clienţi ai Vo­dafone. În Malta,grupul Vodafone are aproxi­mativ 230.000 de clienţi.
Berroeta spunea, de altfel, într-un in­terviu că piaţa din Maltaeste com­parabilă, din acest punct de vedere, cu un oraş mediu dinEuropa. Pe de altă parte, competiţia din Malta este una relativridicată, având în vedere că pe lân­gă cei doi operatori care şi-aucon­struit propria reţea există şi operatori virtuali de telefoniemobilă. Cel mai ieftin abonament de telefonie mobilă de la VodafoneMalta costă 15 euro pe lună şi asigură 60 de minute de apeluricătre orice reţea din Malta sau UE şi 180 de sms-uri către oricereţea telecom din Malta. În România, cu un abonament de 5,2 euro pelună (Voda­fone Complet 250), clienţii pri­mesc 25 de mi­nutenaţio­nale şi 250 de minute în reţea. Cel mai ieftin abo­nament areun tarif lunar de 3,7 euro.

Pleacă managerul român care a adus grupului britanicVodafone un profit net de peste un miliard de euro în cinciani

Liliana Solomon, 46 de ani, cel mai puternic executiv român dinindustria telecom, îşi va încheia în decembrie mandatul de cinciani în care a condus operaţiunile Vodafone România pentru a preluao funcţie de top management la Londra, din care va răspunde deoperaţiunile grupului britanic în Europa.
Născută în Cluj-Napoca, într-o familie de profesori universitari,ea a urmat cursurile Facultăţii de fizică a universităţii dinlocalitatea natală. Absolventă a unui doctorat în fizică şivorbitoare a patru limbi străine, Liliana Solomon a plecat dinRomânia în 1989. În 2005, când era recrutată de Vodafone, eaabsolvise (în 1995) programul MBA INSEAD Fontainebleau, în Franţa,şi avea deja în spate o experienţă puternică în comunicaţii. Alucrat ca vicepreşedinte executiv pentru Deutsche Telekom(1999-2000), a fost director financiar al operatorului T-Mobile dinMarea Britanie (2000-2004), iar înainte de a reveni în România, eaocupa funcţia de director financiar la Cable & Wireless Plc, înLondra. Arun Sarin, fostul CEO al grupului Vodafone, declara căLiliana Solomon a fost selectată pentru funcţia din România pentrucă fusese "cel mai bun candidat" şi nu din cauza naţionalităţii.Timp de cinci ani de zile, ea a fost cel mai puternic executivromân din industria locală de comunicaţii, gestionând un businessde aproximativ un miliard de euro pe an, cu o marjă a profituluioperaţional de aproape 50% din venituri. Toţi ceilalţi giganţilordin telecom din România (Orange, Romtelecom, Cosmote) sunt conduşide expaţi.

Când şi-a preluat mandatul de la Bucureşti, ea a gestionat migrareacompaniei de la "perioada" Connex la integrarea în grupul Vodafone,proces care a presupus o serie lungă de schimbări, odată cualinierea filialei din România la procedurile şi standardele celuimai mare operator de telefonie mobilă din lume.
Unul dintre obiectivele enunţate încă din primul an de mandat afost cel de eficientizare a operaţiunilor şi de reducere acosturilor, prioritate care s-a reflectat în profitul obţinut.Astfel, marja netă de profit a crescut de la 28% în 2005 la 32% în2006. Sub conducerea ei, Vodafone a investit puternic în extindereareţelei de internet mobil 3G, a numărului de magazine, dar şi înpromovare. Vodafone a fost sponsorul unora dintre cele mai mareconcerte din România, printre care cel al Rolling Stones, în 2007.Compania a făcut mai multe achiziţii pe retail GSM, preluândcompanii fondate de români.

De la 1 decembrie, Liliana Soloomon îşi va consolida titlul de celmai puternic executiv român din industria de telecom, preluând, laLondra, funcţia de director de operaţiuni pentru Europa al grupuluiVodafone. Din această poziţie, care are atribuţii asemănătoare cuale unui CEO, ea va coordona activitatea grupului în 14 ţări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO