Inaki Berroeta, 43 de ani, de origine spaniolă, are peste 15ani de experienţă în sectorul telecom şi va veni în România după cea fost timp de trei ani CEO al Vodafone în Malta, o piaţă cu ojumătate de milion de locuitori, din care Vodafone are aproximativ230.000 de clienţi.
Berroeta este licenţiat în telecomunicaţii (inginerie) laUniversitatea din Ţara Bascilor (Spania) şi are un MBA de la HenleyManagement College, Marea Britanie, obţinut în anul 2004.
El a lucrat în Spania, Statele Unite şi Malta, începându-şi carieraîn domeniul sistemelor IT, al consultanţei IT şimanagementului.
Astfel Inaki a fost unul dintre primii angajaţi ai companiei careurma să devină Vodafone, el alăturându-se echipei în anul1995, când Vodafone Spania funcţiona încă sub brandul AirtelMovil, S.A.
În anul 1997, Inaki s-a mutat în California (SUA), alăturându-seAirTouch International din poziţia de director pentru tehnologiainformaţiei, iar în 1999 a lucrat pentru Global Star USA, cadirector pentru divizia de facturare şi de relaţii cuclienţii.
În anul 2000, Inaki a revenit în Spania, iar până în 2007 adeţinut mai multe poziţii executive la Vodafone Spania: director alcentrului de dezvoltare software, director pentru servicii şiproduse pentru companii şi, în cele din urmă, director de vânzăripentru companii.
Din poziţia de director al centrului de dezvoltare software, careavea 300 de programatori, el a reuşit să taie costurile şi sămărească eficienţa. "La acea vreme acele obiective erau importantepentru dezvoltarea de software, dar acum ele sunt pe prim-planpentru toată compania", spunea Berroeta într-un interviu acordatîn anul 2007 publicaţiei Times of Malta. "Reducerea costurilor esteîntotdeauna sănătoasă, în special în companiile care au crescutputernic".
După mai mulţi ani pe care i-a petrecut în funcţii de managementlegate de departamentele tehnice, Berroeta s-a înscris într-unprogram derulat la nivel global de grupul Vodafone, care lepermite oamenilor să aibă acces la programe de training. El spunecă s-a înscris în programul "Global Leadership" pentru a puteaaccede către funcţii de top management şi marketing.
Astfel, următoarea sa poziţie a fost în departamentul de marketingpentru produsele dedicate companiilor. De pe acest post acoordonat lansarea unor servicii de date mobile şi aserviciului BlackBerry în Spania.
Înainte de a ocupa prima sa poziţie de CEO din carieră,Berroeta a fost director de vânzări al Vodafone pentru regiuneade nord a Spaniei. "Vânzările sunt locul în care poţi să simţi cuadevărat pulsul unei companii", declara el pentru Times of Malta."Aici vezi cum funcţionează totul pentru că îi oferi clientuluiprodusul final. Astfel că acesta este cu adevărat un departament încare poţi să înţelegi cum funcţionează compania şi unde poţi sămunceşti pentru a îmbunătăţi activitatea".
Berroeta este căsătorit şi are două fiice. El urmează să vinăsăptămâna viitoare la Bucureşti, ocazie cu care va avea şi primasa întâlnire cu angajaţii companiei.
România este o piaţă de peste 50 de ori mai mare decât Malta, dinpunctul de vedere al numărului de utilizatori ai serviciilor detelefonie mobilă.
În România sunt peste 28 de milioane de cartele sim active, dincare aproape 10 milioane sunt clienţi ai Vodafone. În Malta,grupul Vodafone are aproximativ 230.000 de clienţi.
Berroeta spunea, de altfel, într-un interviu că piaţa din Maltaeste comparabilă, din acest punct de vedere, cu un oraş mediu dinEuropa. Pe de altă parte, competiţia din Malta este una relativridicată, având în vedere că pe lângă cei doi operatori care şi-auconstruit propria reţea există şi operatori virtuali de telefoniemobilă. Cel mai ieftin abonament de telefonie mobilă de la VodafoneMalta costă 15 euro pe lună şi asigură 60 de minute de apeluricătre orice reţea din Malta sau UE şi 180 de sms-uri către oricereţea telecom din Malta. În România, cu un abonament de 5,2 euro pelună (Vodafone Complet 250), clienţii primesc 25 de minutenaţionale şi 250 de minute în reţea. Cel mai ieftin abonament areun tarif lunar de 3,7 euro.
Pleacă managerul român care a adus grupului britanicVodafone un profit net de peste un miliard de euro în cinciani
Liliana Solomon, 46 de ani, cel mai puternic executiv român dinindustria telecom, îşi va încheia în decembrie mandatul de cinciani în care a condus operaţiunile Vodafone România pentru a preluao funcţie de top management la Londra, din care va răspunde deoperaţiunile grupului britanic în Europa.
Născută în Cluj-Napoca, într-o familie de profesori universitari,ea a urmat cursurile Facultăţii de fizică a universităţii dinlocalitatea natală. Absolventă a unui doctorat în fizică şivorbitoare a patru limbi străine, Liliana Solomon a plecat dinRomânia în 1989. În 2005, când era recrutată de Vodafone, eaabsolvise (în 1995) programul MBA INSEAD Fontainebleau, în Franţa,şi avea deja în spate o experienţă puternică în comunicaţii. Alucrat ca vicepreşedinte executiv pentru Deutsche Telekom(1999-2000), a fost director financiar al operatorului T-Mobile dinMarea Britanie (2000-2004), iar înainte de a reveni în România, eaocupa funcţia de director financiar la Cable & Wireless Plc, înLondra. Arun Sarin, fostul CEO al grupului Vodafone, declara căLiliana Solomon a fost selectată pentru funcţia din România pentrucă fusese "cel mai bun candidat" şi nu din cauza naţionalităţii.Timp de cinci ani de zile, ea a fost cel mai puternic executivromân din industria locală de comunicaţii, gestionând un businessde aproximativ un miliard de euro pe an, cu o marjă a profituluioperaţional de aproape 50% din venituri. Toţi ceilalţi giganţilordin telecom din România (Orange, Romtelecom, Cosmote) sunt conduşide expaţi.
Când şi-a preluat mandatul de la Bucureşti, ea a gestionat migrareacompaniei de la "perioada" Connex la integrarea în grupul Vodafone,proces care a presupus o serie lungă de schimbări, odată cualinierea filialei din România la procedurile şi standardele celuimai mare operator de telefonie mobilă din lume.
Unul dintre obiectivele enunţate încă din primul an de mandat afost cel de eficientizare a operaţiunilor şi de reducere acosturilor, prioritate care s-a reflectat în profitul obţinut.Astfel, marja netă de profit a crescut de la 28% în 2005 la 32% în2006. Sub conducerea ei, Vodafone a investit puternic în extindereareţelei de internet mobil 3G, a numărului de magazine, dar şi înpromovare. Vodafone a fost sponsorul unora dintre cele mai mareconcerte din România, printre care cel al Rolling Stones, în 2007.Compania a făcut mai multe achiziţii pe retail GSM, preluândcompanii fondate de români.
De la 1 decembrie, Liliana Soloomon îşi va consolida titlul de celmai puternic executiv român din industria de telecom, preluând, laLondra, funcţia de director de operaţiuni pentru Europa al grupuluiVodafone. Din această poziţie, care are atribuţii asemănătoare cuale unui CEO, ea va coordona activitatea grupului în 14 ţări.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels