Vodafone aduce un expat la conducerea subsidiarei din România. Liliana Solomon este promovată director pe 14 pieţe europene
Cine este Inaki Berroeta, spaniolul care vine în decembrie la conducerea Vodafone România
Inaki Berroeta, 43 de ani, de origine spaniolă, are peste 15
ani de experienţă în sectorul telecom şi va veni în România după ce
a fost timp de trei ani CEO al Vodafone în Malta, o piaţă cu o
jumătate de milion de locuitori, din care Vodafone are aproximativ
230.000 de clienţi.
Berroeta este licenţiat în telecomunicaţii (inginerie) la
Universitatea din Ţara Bascilor (Spania) şi are un MBA de la Henley
Management College, Marea Britanie, obţinut în anul 2004.
El a lucrat în Spania, Statele Unite şi Malta, începându-şi cariera
în domeniul sistemelor IT, al consultanţei IT şi
managementului.
Astfel Inaki a fost unul dintre primii angajaţi ai companiei care
urma să devină Vodafone, el alăturându-se echipei în anul
1995, când Vodafone Spania funcţiona încă sub brandul Airtel
Movil, S.A.
În anul 1997, Inaki s-a mutat în California (SUA), alăturându-se
AirTouch International din poziţia de director pentru tehnologia
informaţiei, iar în 1999 a lucrat pentru Global Star USA, ca
director pentru divizia de facturare şi de relaţii cu
clienţii.
În anul 2000, Inaki a revenit în Spania, iar până în 2007 a
deţinut mai multe poziţii executive la Vodafone Spania: director al
centrului de dezvoltare software, director pentru servicii şi
produse pentru companii şi, în cele din urmă, director de vânzări
pentru companii.
Din poziţia de director al centrului de dezvoltare software, care
avea 300 de programatori, el a reuşit să taie costurile şi să
mărească eficienţa. "La acea vreme acele obiective erau importante
pentru dezvoltarea de software, dar acum ele sunt pe prim-plan
pentru toată compania", spunea Berroeta într-un interviu acordat
în anul 2007 publicaţiei Times of Malta. "Reducerea costurilor este
întotdeauna sănătoasă, în special în companiile care au crescut
puternic".
După mai mulţi ani pe care i-a petrecut în funcţii de management
legate de departamentele tehnice, Berroeta s-a înscris într-un
program derulat la nivel global de grupul Vodafone, care le
permite oamenilor să aibă acces la programe de training. El spune
că s-a înscris în programul "Global Leadership" pentru a putea
accede către funcţii de top management şi marketing.
Astfel, următoarea sa poziţie a fost în departamentul de marketing
pentru produsele dedicate companiilor. De pe acest post a
coordonat lansarea unor servicii de date mobile şi a
serviciului BlackBerry în Spania.
Înainte de a ocupa prima sa poziţie de CEO din carieră,
Berroeta a fost director de vânzări al Vodafone pentru regiunea
de nord a Spaniei. "Vânzările sunt locul în care poţi să simţi cu
adevărat pulsul unei companii", declara el pentru Times of Malta.
"Aici vezi cum funcţionează totul pentru că îi oferi clientului
produsul final. Astfel că acesta este cu adevărat un departament în
care poţi să înţelegi cum funcţionează compania şi unde poţi să
munceşti pentru a îmbunătăţi activitatea".
Berroeta este căsătorit şi are două fiice. El urmează să vină
săptămâna viitoare la Bucureşti, ocazie cu care va avea şi prima
sa întâlnire cu angajaţii companiei.
România este o piaţă de peste 50 de ori mai mare decât Malta, din
punctul de vedere al numărului de utilizatori ai serviciilor de
telefonie mobilă.
În România sunt peste 28 de milioane de cartele sim active, din
care aproape 10 milioane sunt clienţi ai Vodafone. În Malta,
grupul Vodafone are aproximativ 230.000 de clienţi.
Berroeta spunea, de altfel, într-un interviu că piaţa din Malta
este comparabilă, din acest punct de vedere, cu un oraş mediu din
Europa. Pe de altă parte, competiţia din Malta este una relativ
ridicată, având în vedere că pe lângă cei doi operatori care şi-au
construit propria reţea există şi operatori virtuali de telefonie
mobilă. Cel mai ieftin abonament de telefonie mobilă de la Vodafone
Malta costă 15 euro pe lună şi asigură 60 de minute de apeluri
către orice reţea din Malta sau UE şi 180 de sms-uri către orice
reţea telecom din Malta. În România, cu un abonament de 5,2 euro pe
lună (Vodafone Complet 250), clienţii primesc 25 de minute
naţionale şi 250 de minute în reţea. Cel mai ieftin abonament are
un tarif lunar de 3,7 euro.
Pleacă managerul român care a adus grupului britanic Vodafone un profit net de peste un miliard de euro în cinci ani
Liliana Solomon, 46 de ani, cel mai puternic executiv român din
industria telecom, îşi va încheia în decembrie mandatul de cinci
ani în care a condus operaţiunile Vodafone România pentru a prelua
o funcţie de top management la Londra, din care va răspunde de
operaţiunile grupului britanic în Europa.
Născută în Cluj-Napoca, într-o familie de profesori universitari,
ea a urmat cursurile Facultăţii de fizică a universităţii din
localitatea natală. Absolventă a unui doctorat în fizică şi
vorbitoare a patru limbi străine, Liliana Solomon a plecat din
România în 1989. În 2005, când era recrutată de Vodafone, ea
absolvise (în 1995) programul MBA INSEAD Fontainebleau, în Franţa,
şi avea deja în spate o experienţă puternică în comunicaţii. A
lucrat ca vicepreşedinte executiv pentru Deutsche Telekom
(1999-2000), a fost director financiar al operatorului T-Mobile din
Marea Britanie (2000-2004), iar înainte de a reveni în România, ea
ocupa funcţia de director financiar la Cable & Wireless Plc, în
Londra. Arun Sarin, fostul CEO al grupului Vodafone, declara că
Liliana Solomon a fost selectată pentru funcţia din România pentru
că fusese "cel mai bun candidat" şi nu din cauza naţionalităţii.
Timp de cinci ani de zile, ea a fost cel mai puternic executiv
român din industria locală de comunicaţii, gestionând un business
de aproximativ un miliard de euro pe an, cu o marjă a profitului
operaţional de aproape 50% din venituri. Toţi ceilalţi giganţilor
din telecom din România (Orange, Romtelecom, Cosmote) sunt conduşi
de expaţi.
Când şi-a preluat mandatul de la Bucureşti, ea a gestionat migrarea
companiei de la "perioada" Connex la integrarea în grupul Vodafone,
proces care a presupus o serie lungă de schimbări, odată cu
alinierea filialei din România la procedurile şi standardele celui
mai mare operator de telefonie mobilă din lume.
Unul dintre obiectivele enunţate încă din primul an de mandat a
fost cel de eficientizare a operaţiunilor şi de reducere a
costurilor, prioritate care s-a reflectat în profitul obţinut.
Astfel, marja netă de profit a crescut de la 28% în 2005 la 32% în
2006. Sub conducerea ei, Vodafone a investit puternic în extinderea
reţelei de internet mobil 3G, a numărului de magazine, dar şi în
promovare. Vodafone a fost sponsorul unora dintre cele mai mare
concerte din România, printre care cel al Rolling Stones, în 2007.
Compania a făcut mai multe achiziţii pe retail GSM, preluând
companii fondate de români.
De la 1 decembrie, Liliana Soloomon îşi va consolida titlul de cel
mai puternic executiv român din industria de telecom, preluând, la
Londra, funcţia de director de operaţiuni pentru Europa al grupului
Vodafone. Din această poziţie, care are atribuţii asemănătoare cu
ale unui CEO, ea va coordona activitatea grupului în 14 ţări.