Vodafone aduce un expat la conducerea subsidiarei din România. Liliana Solomon este promovată director pe 14 pieţe europene

Autor: Adrian Seceleanu 01.11.2010

Cine este Inaki Berroeta, spaniolul care vine în decembrie la conducerea Vodafone România



Inaki Berroeta, 43 de ani, de ori­gine spaniolă, are peste 15 ani de experienţă în sectorul telecom şi va veni în România după ce a fost timp de trei ani CEO al Vodafone în Malta, o piaţă cu o jumătate de milion de locuitori, din care Vodafone are aproximativ 230.000 de clienţi.
Berroeta este licenţiat în teleco­mu­nicaţii (inginerie) la Universitatea din Ţara Bascilor (Spania) şi are un MBA de la Henley Management Col­lege, Marea Britanie, obţinut în anul 2004.
El a lucrat în Spania, Statele Unite şi Malta, începându-şi cariera în domeniul sistemelor IT, al consultanţei IT şi managementului.
Astfel Inaki a fost unul dintre pri­mii angajaţi ai com­paniei care ur­ma să de­vină Vo­da­fone, el ală­tu­rân­du-se echi­pei în anul 1995, când Vo­dafone Spania func­ţiona încă sub bran­dul Airtel Movil, S.A.

În anul 1997, Inaki s-a mutat în Ca­li­fornia (SUA), ală­turându-se AirTouch International din poziţia de director pentru teh­no­logia informaţiei, iar în 1999 a lucrat pentru Global Star USA, ca director pentru divizia de facturare şi de relaţii cu clienţii.
În anul 2000, Inaki a revenit în Spa­nia, iar până în 2007 a deţinut mai multe poziţii executive la Vodafone Spania: director al centrului de dezvoltare soft­ware, director pentru servicii şi produse pen­tru companii şi, în cele din urmă, director de vânzări pentru companii.

Din poziţia de director al centrului de dezvoltare software, care avea 300 de programatori, el a reuşit să taie costurile şi să mărească eficienţa. "La acea vreme acele obiective erau importante pentru dezvoltarea de software, dar acum ele sunt pe prim-plan pentru toată com­pa­nia", spunea Berroeta într-un interviu acordat în anul 2007 publicaţiei Times of Malta. "Reducerea costurilor este întotdeauna sănătoasă, în special în companiile care au crescut puternic".
După mai mulţi ani pe care i-a pe­tre­cut în funcţii de management le­ga­te de departamentele tehnice, Berroe­ta s-a înscris într-un program derulat la nivel glo­bal de grupul Vodafone, care le per­mite oamenilor să aibă acces la pro­grame de training. El spune că s-a înscris în programul "Global Leadership" pen­tru a putea accede către funcţii de top management şi marketing.
Astfel, următoarea sa poziţie a fost în departamentul de marketing pen­tru produsele de­dicate com­pa­ni­ilor. De pe acest post a coor­do­nat lansarea unor ser­vicii de da­te mo­bile şi a ser­viciului BlackBer­ry în Spania.

Înainte de a o­cu­pa prima sa po­ziţie de CEO din ca­rieră, Berroeta a fost director de vân­zări al Voda­fone pentru regiu­nea de nord a Spa­ni­ei. "Vânzările sunt locul în care poţi să simţi cu ade­vărat pulsul unei companii", declara el pentru Times of Malta. "Aici vezi cum funcţionează totul pentru că îi oferi clientului produsul final. Astfel că acesta este cu adevărat un departament în care poţi să înţelegi cum funcţionează compania şi unde poţi să munceşti pentru a îm­bunătăţi activitatea".

Berroeta este căsătorit şi are două fiice. El urmează să vină săptămâna vi­itoare la Bucureşti, ocazie cu care va avea şi prima sa întâlnire cu angajaţii companiei.
România este o piaţă de peste 50 de ori mai mare decât Malta, din punctul de vedere al numărului de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă.
În Ro­mâ­nia sunt peste 28 de mi­lioa­ne de cartele sim active, din care aproa­pe 10 mi­lioane sunt clienţi ai Vo­dafone. În Malta, grupul Vodafone are aproxi­mativ 230.000 de clienţi.
Berroeta spunea, de altfel, într-un in­terviu că piaţa din Malta este com­parabilă, din acest punct de vedere, cu un oraş mediu din Europa. Pe de altă parte, competiţia din Malta este una relativ ridicată, având în vedere că pe lân­gă cei doi operatori care şi-au con­struit propria reţea există şi operatori virtuali de telefonie mobilă. Cel mai ieftin abonament de telefonie mobilă de la Vodafone Malta costă 15 euro pe lună şi asigură 60 de minute de apeluri către orice reţea din Malta sau UE şi 180 de sms-uri către orice reţea telecom din Malta. În România, cu un abonament de 5,2 euro pe lună (Voda­fone Complet 250), clienţii pri­mesc 25 de mi­nute naţio­nale şi 250 de minute în reţea. Cel mai ieftin abo­nament are un tarif lunar de 3,7 euro.

Pleacă managerul român care a adus grupului britanic Vodafone un profit net de peste un miliard de euro în cinci ani

Liliana Solomon, 46 de ani, cel mai puternic executiv român din industria telecom, îşi va încheia în decembrie mandatul de cinci ani în care a condus operaţiunile Vodafone România pentru a prelua o funcţie de top management la Londra, din care va răspunde de operaţiunile grupului britanic în Europa.
Născută în Cluj-Napoca, într-o familie de profesori universitari, ea a urmat cursurile Facultăţii de fizică a universităţii din localitatea natală. Absolventă a unui doctorat în fizică şi vorbitoare a patru limbi străine, Liliana Solomon a plecat din România în 1989. În 2005, când era recrutată de Vodafone, ea absolvise (în 1995) programul MBA INSEAD Fontainebleau, în Franţa, şi avea deja în spate o experienţă puternică în comunicaţii. A lucrat ca vicepreşedinte executiv pentru Deutsche Telekom (1999-2000), a fost director financiar al operatorului T-Mobile din Marea Britanie (2000-2004), iar înainte de a reveni în România, ea ocupa funcţia de director financiar la Cable & Wireless Plc, în Londra. Arun Sarin, fostul CEO al grupului Vodafone, declara că Liliana Solomon a fost selectată pentru funcţia din România pentru că fusese "cel mai bun candidat" şi nu din cauza naţionalităţii. Timp de cinci ani de zile, ea a fost cel mai puternic executiv român din industria locală de comunicaţii, gestionând un business de aproximativ un miliard de euro pe an, cu o marjă a profitului operaţional de aproape 50% din venituri. Toţi ceilalţi giganţilor din telecom din România (Orange, Romtelecom, Cosmote) sunt conduşi de expaţi.

Când şi-a preluat mandatul de la Bucureşti, ea a gestionat migrarea companiei de la "perioada" Connex la integrarea în grupul Vodafone, proces care a presupus o serie lungă de schimbări, odată cu alinierea filialei din România la procedurile şi standardele celui mai mare operator de telefonie mobilă din lume.
Unul dintre obiectivele enunţate încă din primul an de mandat a fost cel de eficientizare a operaţiunilor şi de reducere a costurilor, prioritate care s-a reflectat în profitul obţinut. Astfel, marja netă de profit a crescut de la 28% în 2005 la 32% în 2006. Sub conducerea ei, Vodafone a investit puternic în extinderea reţelei de internet mobil 3G, a numărului de magazine, dar şi în promovare. Vodafone a fost sponsorul unora dintre cele mai mare concerte din România, printre care cel al Rolling Stones, în 2007. Compania a făcut mai multe achiziţii pe retail GSM, preluând companii fondate de români.

De la 1 decembrie, Liliana Soloomon îşi va consolida titlul de cel mai puternic executiv român din industria de telecom, preluând, la Londra, funcţia de director de operaţiuni pentru Europa al grupului Vodafone. Din această poziţie, care are atribuţii asemănătoare cu ale unui CEO, ea va coordona activitatea grupului în 14 ţări.