Business Hi-Tech

Razboiul consolelor de ultima generatie a inceput cu lansarea Xbox 360

24.11.2005, 19:06 125

Consolele de jocuri video de ultima generatie au fost anuntate pe piata cu surle si trambite anul acesta. Competitia dintre gigantii jocurilor video, Microsoft, Sony si Nintendo, a devenit astfel si mai puternica. Compania lui Bill Gates este prima care a pasit pe piata consolelor de ultima generatie, cu noua Xbox 360, care a ajuns deja in magazinele americane si va veni si in Europa in decembrie.

Cea mai scumpa dintre consolele de ultima generatie, Xbox 360 nu a venit pe piata oricum, ci asteptata de sute de jucatori inraiti care au innoptat in fata magazinelor unde urma sa apara pe rafturi noul produs si care au format cozi kilometrice numai pentru a putea achizitiona noul echipament, scrie presa internationala.

Nici pe Internet nu a fost mai usor pentru utilizatori sa gaseasca si sa cumpere prima din seria consolelor de ultima generatie. Inainte de lansare, site-urile de comert online, cum este Amazon.com sau EBGames.com, au permis utilizatorilor sa comande si sa plateasca o consola Xbox 360, cu toate ca nu o aveau in stoc, iar distributia urma sa se faca dupa lansarea oficiala a produsului. Aceasta metoda este permisa magazinelor online, insa si asa, acestea au depasit rapid stocul care le-a fost alocat pentru vanzare, scrie Financial Times.

Iar pe eBay, cel mai mare site de licitatii online, cele doua modele de Xbox 360, Core System care costa 300 de dolari (255 de euro) si o versiune cu hard disk incorporat care se vinde in magazine la pretul 400 de dolari (aproximativ 340 de euro), s-au vandut la preturi mai mari cu aproximativ 200 de dolari (170,5 euro) decat pretul de vanzare al consolei, relateaza publicatia britanica.

Consolele rivalilor au ramas astfel in urma. PlayStation 3 (PS3) de la Sony este planificata sa apara pe piata in al doilea trimestru al anului viitor, iar Revolution de la Nintendo este asteptata in magazine undeva in a doua jumatate a lui 2006, scrie Financial Times.

In plus, daca jocuri pentru Xbox 360 au aparut deja pe piata, iar jucatorii nu trebuie sa pastreze consola in cutie, posesorii PlayStation 3 si Revolution se vor confrunta cu aceasta problema dupa ce isi vor achizitiona una din aceste console, intrucat titlurile vor fi gata la sfarsitul anului 2006, scrie cotidianul financiar. "Producatorii de jocuri care pregatesc titlurile pentru consolele de ultima generatie ale Sony si Nintendo vor fi gata cel mai devreme in noiembrie, iar asta intr-un caz fericit", conform unui executiv citat de Financial Times, care a dorit sa-si pastreze anonimatul.

Microsoft s-a grabit insa cu lansarea Xbox 360 si asta pentru ca avut un debut tardiv pe piata consolelor, la un an si jumatate dupa ce Sony lansase deja PlayStation 2. Din acest motiv, nu a vandut decat 22 de milioane de Xbox la nivel mondial, in timp ce gigantul japonez a vandut aproximativ 80 de milioane de console, estimeaza analistii din acest domeniu.

Acum insa, cu un an avans pe piata fata de rivalele ei, Xbox 360 poate ajunge cel putin in casele a 10 milioane de utilizatori inainte de lansarea produselor concurente, arata estimarile acestora. Conform oficialilor Microsoft, numai in primele trei luni de la lansare se vor vinde aproximativ 3 milioane de console, scrie publicatia britanica.

Strategia Microsoft de a lansa consola inainte de sarbatori este una foarte buna pentru ca Xbox 360 va ajunge cu siguranta in topul cadourilor de Craciun.

Compania mizeaza ca acest nou echipament sa-i mareasca cota pe piata consolelor de jocuri si sa schimbe perceptia utilizatorilor asupra divertismentului digital din living.

"Chiar daca o consola Xbox 360 ajunge sa coste si 550 de dolari (aproximativ 470 de euro), cu tot cu accesorii, si un joc costa in jur de 60 de dolari (52 de euro), iar generatia mai veche, Xbox sau PS2, poate fi achizitionata pentru 100 de dolari (85,2 euro), utilizatorii vor prefera cu siguranta un echipament din ultima generatie", a precizat Ankarino Lara, oficial al site-ului Gamespot, unde sunt publicate stiri din industria jocurilor.

In aceasta situatie s-a gasit si un tehnician de retele de Internet, jucator inrait de altfel, unul dintre fanii consolelor de jocuri care a asteptat la coada la un magazin de la 7 seara, ca sa poata fi printre primii cumparatori ai Xbox 360, a doua zi dimineata.

"Nu este prima data cand fac asa ceva. Acum cativa ani, m-am numarat printre primii oameni din lume care si-au cumparat consola GameCube de la Nintendo", isi aminteste el.

Acum insa, magazinele americane au de gand sa reduca pe cat posibil agitatia si aglomeratia din urmatoarele cateva zile, situatie deja cunoscuta de la lansarile anterioare ale unor noi echipamente atat de asteptate si ravnite de utilizatori. In SUA, multe dintre filialele magazinelor distribuitoare au epuizat deja stocul inainte ca acesta sa fi ajuns, pentru ca s-a intamplat la fel ca si in cazul magazinelor online.

Cu toate acestea, retelele de magazine Best Buy, Costco Wholesale si Circuit City vor deschide o perioada mai devreme decat de obicei. Multe dintre magazinele Best Buy vor intampina clientii cu Xbox 360 incepand cu ora 12 noaptea. In plus, angajatii vor inmana bilete de ordine, in functie de numarul de Xbox 360 care sunt in stoc, pe care sa fie trecuta o anumita ora, astfel incat utilizatorii sa vina la acea ora si sa poata cumpara consola mult mai usor. Nu s-a precizat insa cate bilete de ordine vor fi inmanate, cu toate ca jucatorii inraiti au reusit sa afle ca fiecare dintre magazinele distribuitoare Best Buy este obligat sa aiba un stoc minim de 30 de console la deschidere.

"Stocurile vor fi epuizate foarte repede. Consola Xbox 360 a creat o febra printre jucatorii inraiti, toti vrand sa fie primii care cumpara sau vor sa ajunga cat mai repede acasa si sa testeze noua achizitie", a precizat Paul Koulogeorge, vicepresedinte pe departamentul de marketing al Magazinului Electronics Boutique.

Anul acesta, piata mondiala de console pentru jocuri video a adunat incasari totale de peste 25 de miliarde de dolari (21,2 miliarde de euro). "Este un razboi total si va dura cativa ani de acum inainte", a declarat un analist al Jupiter Research. Dominant pe piata mondiala a consolelor de jocuri, deocamdata, continua sa fie gigantul japonez Sony, cu PlayStation, iar compania a lansat anul acesta si varianta portabila, PSP, atacand suprematia Nintendo pe partea de jocuri video la purtator.

Xbox 360, dupa cum se vede, ameninta pozitia detinuta de Sony. "Este cea mai puternica consola realizata vreodata", a declarat un oficial Microsoft. Poate fi folosita de asemenea ca DVD-player, grafica bine pusa la punct permitand utilizatorilor sa vada filme la o calitate ridicata, ca statie Hi-Fi cu redare MP3, are grafica avansata si merge obligatoriu cu un televizor cu ecran plat si diagonala peste 70 de centimetri, au precizat oficialii Microsoft.

Noua consola a Microsoft are controllere (joystick-uri prin care se trimit comenzi catre consola - n.r.) fara fir, telecomanda proprie si casti, iar versiunea mai scumpa a Xbox 360 dispune in plus de un hard detasabil de 20 GB.

La capitolul jocuri video, Microsoft va incepe sa produca noi jocuri pentru consola Xbox, care vor fi disponibile si pentru noua generatie de console. Ce este atat de special la aceste jocuri? Acestea pot fi jucate impreuna cu adversari de pe Internet, iar personajele principale vor fi super-eroi, printre care si Spider-Man, X-men sau Hulk, a afirmat un oficial Microsoft la sfarsitul saptamanii trecute.

Primele jocuri cu super-eroii creati de Marvel Enterprises vor fi gata abia prin 2008, au precizat oficialii celor doua companii.

"Jocurile de pe Internet incep sa fie acceptate de utilizatorii de console si sa fie din ce in ce mai cautate", a precizat Peter Moore, vicepresedintele de marketing si vanzari pentru XBox. "Microsoft va lansa un numar mare de jocuri in care sa fie prezente, pe cat posibil, foarte multe personaje create de Marvel", a afirmat acesta.

Pasionatii de jocuri video, nu neaparat posesori ai unei console Xbox, vor avea in curand posibilitatea sa se "lupte" cu adversari din orice colt al lumii, scrie presa internationala. Tehnologia de conectare la Internet a fost introdusa in urmatoarea generatie de console de toti marii producatori.

Compania de divertisment Marvel Enterprises a creat peste 5.000 de personaje de film. Marvel are acorduri si cu alti mari producatori de jocuri video, precum Electronic Arts, Activision sau Vivendi Universal Games.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO