Business Hi-Tech

Fostul şef al Romtelecom Dolce spune că e loc pe piaţă pentru încă un operator TV prin satelit

Fostul şef al Romtelecom Dolce spune că e loc pe piaţă pentru încă un operator TV prin satelit
13.07.2010, 23:17 132

Piaţa de servicii TV cu plată din România ar putea susţine unnou jucător, al şaselea, pe segmentul de televiziune prin satelit,dacă noua companie s-ar concentra exclusiv pe cele "câteva zeci demii de români" care sunt "întotdeauna" dispuşi să plătescă pentruconţinut premium, spune, într-un interviu pentru ZF, Miroslaw Smyk,managerul care a condus în perioada decembrie 2007 - iunie 2009expansiunea puternică a Romtelecom pe piaţa TV.
"Văd potenţial pentru un nou jucător pe piaţa de televiziune prinsatelit, care ar putea fi înfiinţat în următorii doi ani şi care arputea avea legături mai strânse cu un grup media privat. Româniaeste o piaţă destul de mare şi atractivă pentru brandurileinternaţionale şi pe piaţă vor exista întotdeauna câteva zeci demii de abonaţi care preferă conţinutul premium în diverse forme şicare sunt dispuşi să şi plătească pentru el", spune Smyk.
Noul jucător trebuie doar să-şi seteze corect aşteptărilereferitoare la poziţia sa pe piaţă şi să-şi execute strategia fărăa cădea în capcana de a deveni un lider prin volume mari devânzări, adaugă fostul şef al diviziei TV de la Romtelecom.
Smyk a rămas la Bucureşti după încheierea mandatului de laRomtelecom pentru că unele dintre ofertele de joburi pe care le-aprimit presupun rămânerea lui în România. "Există o mareprobabilitate de a rămâne în ţară, dar şi posibilitatea de a plecacu familia în străinătate", a spus el, fără a oferi altedetalii.
Piaţa locală de televiziune prin satelit este dominată în prezentde grupul local RCS&RDS - care este liderul pieţei - şiRomtelecom, care a ajuns numărul doi pe piaţă ca urmare a uneistrategii agresive de preţuri şi promovare. Pe piaţă mai activeazăşi UPC, Digital Cable Systems (AKTA) şi Boom (DTH Television Grup)- companie care a intrat în insolvenţă pe fondul dificultăţilorfinanciare. Din cei 2,3 milioane de clienţi pe care operatorii deteleviziune prin satelit îi aveau la finele anului trecut 1,1milioane erau abonaţi la RCS&RDS, iar aproape 900.000 laRomtelecom. Compania deţinută de grupurile OTE (Grecia) şi DeutscheTelekom (Germania) a crescut puternic în perioada 2006-2009, întimp ce principalii rivali fie au înregistrat scăderi, fie aucrescut mai încet sau au stagnat.
Anual românii plătesc aproximativ 380 de milioane de euro pentruserviciile de cablu şi satelit TV, potrivit estimărilor existentepe piaţă pentru anul 2009.
Smyk spune că România era acum trei ani cea mai competitivă piaţăde servicii TV cu plată din Uniunea Europeană, poziţie pe care ţaranoastră o ocupă şi acum pe fondul competiţiei dure dintrecompaniile telecom.
"Acum trei ani România era în mod clar cea mai competitivă piaţă deservicii TV cu plată din UE. Apoi creşterea televiziunii prinsatelit din Polonia a mutat România pe locul doi pe TV, care şi-apăstrat însă poziţia de lider în ce priveşte tarifele pentrupachetele de servicii. Acum însă, pe fondul nivelului actual alvenitului mediu pe utilizator şi al numărului de posturi TV incluseîn pachetele de bază România pare a fi din nou numărul unu dinpunctul de vedere al competiţiei".
Competiţia dură dintre marii furnizori de servicii TV de pe piaţalocală a dus la scăderea venitului mediu pe utilizator laaproximativ cinci euro pe pe lună, în timp ce numărul de posturi TVincluse în pachetele de bază a crescut constant.
"Pe termen lung, cred că atât consumatorii, cât şi operatoriitelecom vor fi afectaţi negativ de acest război al preţurilor",comentează Smyk. "Veniturile mici îndepărtează inovaţia şi ţinconsumatorii departe de experienţele de entertainment care suntdisponibile pe piaţă astăzi. (…) Cred cu putere că oamenii pot şisunt dispuşi să plătească pentru conţinut, dar au nevoie de întregmarketingul care trebuie asociat cu acest lucru. Lucru care nu s-aîntâmplat în România tocmai din cauza veniturilor mici aleoperatorilor şi a faptului că utilizatorilor nu li s-a explicatpractic niciodată că pentru a crea conţinut de calitate trebuie săinvesteşti foarte mult. Şi nu îţi poţi recupera investiţiileoferind conţinutul gratuit. Tocmai de aceea staţiile private TV dinRomânia sunt forţate să fie cu ani în urmă faţă de cele din alteţări din regiune, din simplul motiv că nu îşi pot permite să facăinvestiţii", a declarat Smyk.

Experienţă în telecom
Miroslaw Smyk, 31 de ani, de naţionalitate poloneză, a absolvitUniversitatea Economică din Varşovia (Warsaw School of Economics)şi are un MBA. Smyk a mai lucrat pentru Telefonica, France Telecomşi Energis şi s-a mai ocupat de lansarea unei platforme IPTV şi înCehia. La Romtelecom a venit în decembrie 2007, unde a condusexpansiunea puternică a companiei pe piaţa TV. Lucrează în prezentla o carte dedicată studenţilor şi tinerilor la început de carierăîn care vrea să descrie lecţiile pe care le-a învăţat ca tânărmanager care a lucrat în mai multe ţări europene. Cartea ar trebuisă apară în primul trimestru din 2011.

Viaţă de expat: Între brânza de Sibiu, stilul imposibilde condus al românilor şi mitul marelui şef

ViaŢa de expat are şi avantaje şi dezavantaje, spune MiroslawSmyk, precizând însă că îi place în continuare să trăiască înRomânia, unde, de altfel, i s-a şi născut primul copil.
"Îmi place viaţa în România şi sincer să vă spun mi-ar fi greu sămă mut de aici."
Spune că unul dintre lucrurile care i-au plăcut foarte mult în ceiaproape trei ani petrecuţi în România a fost să călătorească prinţară pentru a descoperi "cele mai faimoase, dar şi cele maifrumoase şi necunoscute locuri din România".
După ce a condus "peste 40.000 de kilometri" prin ţară, Smyknotează şi unul dintre lucrurile care nu-i plac aici, respectiv"stilul de condus" al românilor. Contrabalansează însă comentariulnegativ adăugând că familia sa a ajuns să aprecieze cumpărăturiledin pieţele tradiţionale şi că pe lista de achiziţii se numără şimicii sau brânza de Sibiu. În ce priveşte lucrul cu românii, Smykspune că există un lucru care ar trebui schimbat aici, respectiv"mitul marelui şef". Oamenii trebuie să înveţe că "singurul respectjustificat este cel care este generat de competenţă". Dacă româniinu învaţă acest lucru, atunci ei vor sfârşi "prin a judeca şi a fijudecaţi de către ceilalţi după funcţie şi nu după competenţă".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO