Fostul şef al Romtelecom Dolce spune că e loc pe piaţă pentru încă un operator TV prin satelit
Piaţa de servicii TV cu plată din România ar putea susţine un
nou jucător, al şaselea, pe segmentul de televiziune prin satelit,
dacă noua companie s-ar concentra exclusiv pe cele "câteva zeci de
mii de români" care sunt "întotdeauna" dispuşi să plătescă pentru
conţinut premium, spune, într-un interviu pentru ZF, Miroslaw Smyk,
managerul care a condus în perioada decembrie 2007 - iunie 2009
expansiunea puternică a Romtelecom pe piaţa TV.
"Văd potenţial pentru un nou jucător pe piaţa de televiziune prin
satelit, care ar putea fi înfiinţat în următorii doi ani şi care ar
putea avea legături mai strânse cu un grup media privat. România
este o piaţă destul de mare şi atractivă pentru brandurile
internaţionale şi pe piaţă vor exista întotdeauna câteva zeci de
mii de abonaţi care preferă conţinutul premium în diverse forme şi
care sunt dispuşi să şi plătească pentru el", spune Smyk.
Noul jucător trebuie doar să-şi seteze corect aşteptările
referitoare la poziţia sa pe piaţă şi să-şi execute strategia fără
a cădea în capcana de a deveni un lider prin volume mari de
vânzări, adaugă fostul şef al diviziei TV de la Romtelecom.
Smyk a rămas la Bucureşti după încheierea mandatului de la
Romtelecom pentru că unele dintre ofertele de joburi pe care le-a
primit presupun rămânerea lui în România. "Există o mare
probabilitate de a rămâne în ţară, dar şi posibilitatea de a pleca
cu familia în străinătate", a spus el, fără a oferi alte
detalii.
Piaţa locală de televiziune prin satelit este dominată în prezent
de grupul local RCS&RDS - care este liderul pieţei - şi
Romtelecom, care a ajuns numărul doi pe piaţă ca urmare a unei
strategii agresive de preţuri şi promovare. Pe piaţă mai activează
şi UPC, Digital Cable Systems (AKTA) şi Boom (DTH Television Grup)
- companie care a intrat în insolvenţă pe fondul dificultăţilor
financiare. Din cei 2,3 milioane de clienţi pe care operatorii de
televiziune prin satelit îi aveau la finele anului trecut 1,1
milioane erau abonaţi la RCS&RDS, iar aproape 900.000 la
Romtelecom. Compania deţinută de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche
Telekom (Germania) a crescut puternic în perioada 2006-2009, în
timp ce principalii rivali fie au înregistrat scăderi, fie au
crescut mai încet sau au stagnat.
Anual românii plătesc aproximativ 380 de milioane de euro pentru
serviciile de cablu şi satelit TV, potrivit estimărilor existente
pe piaţă pentru anul 2009.
Smyk spune că România era acum trei ani cea mai competitivă piaţă
de servicii TV cu plată din Uniunea Europeană, poziţie pe care ţara
noastră o ocupă şi acum pe fondul competiţiei dure dintre
companiile telecom.
"Acum trei ani România era în mod clar cea mai competitivă piaţă de
servicii TV cu plată din UE. Apoi creşterea televiziunii prin
satelit din Polonia a mutat România pe locul doi pe TV, care şi-a
păstrat însă poziţia de lider în ce priveşte tarifele pentru
pachetele de servicii. Acum însă, pe fondul nivelului actual al
venitului mediu pe utilizator şi al numărului de posturi TV incluse
în pachetele de bază România pare a fi din nou numărul unu din
punctul de vedere al competiţiei".
Competiţia dură dintre marii furnizori de servicii TV de pe piaţa
locală a dus la scăderea venitului mediu pe utilizator la
aproximativ cinci euro pe pe lună, în timp ce numărul de posturi TV
incluse în pachetele de bază a crescut constant.
"Pe termen lung, cred că atât consumatorii, cât şi operatorii
telecom vor fi afectaţi negativ de acest război al preţurilor",
comentează Smyk. "Veniturile mici îndepărtează inovaţia şi ţin
consumatorii departe de experienţele de entertainment care sunt
disponibile pe piaţă astăzi. (…) Cred cu putere că oamenii pot şi
sunt dispuşi să plătească pentru conţinut, dar au nevoie de întreg
marketingul care trebuie asociat cu acest lucru. Lucru care nu s-a
întâmplat în România tocmai din cauza veniturilor mici ale
operatorilor şi a faptului că utilizatorilor nu li s-a explicat
practic niciodată că pentru a crea conţinut de calitate trebuie să
investeşti foarte mult. Şi nu îţi poţi recupera investiţiile
oferind conţinutul gratuit. Tocmai de aceea staţiile private TV din
România sunt forţate să fie cu ani în urmă faţă de cele din alte
ţări din regiune, din simplul motiv că nu îşi pot permite să facă
investiţii", a declarat Smyk.
Experienţă în telecom
Miroslaw Smyk, 31 de ani, de naţionalitate poloneză, a absolvit
Universitatea Economică din Varşovia (Warsaw School of Economics)
şi are un MBA. Smyk a mai lucrat pentru Telefonica, France Telecom
şi Energis şi s-a mai ocupat de lansarea unei platforme IPTV şi în
Cehia. La Romtelecom a venit în decembrie 2007, unde a condus
expansiunea puternică a companiei pe piaţa TV. Lucrează în prezent
la o carte dedicată studenţilor şi tinerilor la început de carieră
în care vrea să descrie lecţiile pe care le-a învăţat ca tânăr
manager care a lucrat în mai multe ţări europene. Cartea ar trebui
să apară în primul trimestru din 2011.
Viaţă de expat: Între brânza de Sibiu, stilul imposibil de condus al românilor şi mitul marelui şef
ViaŢa de expat are şi avantaje şi dezavantaje, spune Miroslaw
Smyk, precizând însă că îi place în continuare să trăiască în
România, unde, de altfel, i s-a şi născut primul copil.
"Îmi place viaţa în România şi sincer să vă spun mi-ar fi greu să
mă mut de aici."
Spune că unul dintre lucrurile care i-au plăcut foarte mult în cei
aproape trei ani petrecuţi în România a fost să călătorească prin
ţară pentru a descoperi "cele mai faimoase, dar şi cele mai
frumoase şi necunoscute locuri din România".
După ce a condus "peste 40.000 de kilometri" prin ţară, Smyk
notează şi unul dintre lucrurile care nu-i plac aici, respectiv
"stilul de condus" al românilor. Contrabalansează însă comentariul
negativ adăugând că familia sa a ajuns să aprecieze cumpărăturile
din pieţele tradiţionale şi că pe lista de achiziţii se numără şi
micii sau brânza de Sibiu. În ce priveşte lucrul cu românii, Smyk
spune că există un lucru care ar trebui schimbat aici, respectiv
"mitul marelui şef". Oamenii trebuie să înveţe că "singurul respect
justificat este cel care este generat de competenţă". Dacă românii
nu învaţă acest lucru, atunci ei vor sfârşi "prin a judeca şi a fi
judecaţi de către ceilalţi după funcţie şi nu după competenţă".