Fostul şef al Romtelecom Dolce spune că e loc pe piaţă pentru încă un operator TV prin satelit

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 13.07.2010

Piaţa de servicii TV cu plată din România ar putea susţine un nou jucător, al şaselea, pe segmentul de televiziune prin satelit, dacă noua companie s-ar concentra exclusiv pe cele "câteva zeci de mii de români" care sunt "întotdeauna" dispuşi să plătescă pentru conţinut premium, spune, într-un interviu pentru ZF, Miroslaw Smyk, managerul care a condus în perioada decembrie 2007 - iunie 2009 expansiunea puternică a Romtelecom pe piaţa TV.
"Văd potenţial pentru un nou jucător pe piaţa de televiziune prin satelit, care ar putea fi înfiinţat în următorii doi ani şi care ar putea avea legături mai strânse cu un grup media privat. România este o piaţă destul de mare şi atractivă pentru brandurile internaţionale şi pe piaţă vor exista întotdeauna câteva zeci de mii de abonaţi care preferă conţinutul premium în diverse forme şi care sunt dispuşi să şi plătească pentru el", spune Smyk.
Noul jucător trebuie doar să-şi seteze corect aşteptările referitoare la poziţia sa pe piaţă şi să-şi execute strategia fără a cădea în capcana de a deveni un lider prin volume mari de vânzări, adaugă fostul şef al diviziei TV de la Romtelecom.
Smyk a rămas la Bucureşti după încheierea mandatului de la Romtelecom pentru că unele dintre ofertele de joburi pe care le-a primit presupun rămânerea lui în România. "Există o mare probabilitate de a rămâne în ţară, dar şi posibilitatea de a pleca cu familia în străinătate", a spus el, fără a oferi alte detalii.
Piaţa locală de televiziune prin satelit este dominată în prezent de grupul local RCS&RDS - care este liderul pieţei - şi Romtelecom, care a ajuns numărul doi pe piaţă ca urmare a unei strategii agresive de preţuri şi promovare. Pe piaţă mai activează şi UPC, Digital Cable Systems (AKTA) şi Boom (DTH Television Grup) - companie care a intrat în insolvenţă pe fondul dificultăţilor financiare. Din cei 2,3 milioane de clienţi pe care operatorii de televiziune prin satelit îi aveau la finele anului trecut 1,1 milioane erau abonaţi la RCS&RDS, iar aproape 900.000 la Romtelecom. Compania deţinută de grupurile OTE (Grecia) şi Deutsche Telekom (Germania) a crescut puternic în perioada 2006-2009, în timp ce principalii rivali fie au înregistrat scăderi, fie au crescut mai încet sau au stagnat.
Anual românii plătesc aproximativ 380 de milioane de euro pentru serviciile de cablu şi satelit TV, potrivit estimărilor existente pe piaţă pentru anul 2009.
Smyk spune că România era acum trei ani cea mai competitivă piaţă de servicii TV cu plată din Uniunea Europeană, poziţie pe care ţara noastră o ocupă şi acum pe fondul competiţiei dure dintre companiile telecom.
"Acum trei ani România era în mod clar cea mai competitivă piaţă de servicii TV cu plată din UE. Apoi creşterea televiziunii prin satelit din Polonia a mutat România pe locul doi pe TV, care şi-a păstrat însă poziţia de lider în ce priveşte tarifele pentru pachetele de servicii. Acum însă, pe fondul nivelului actual al venitului mediu pe utilizator şi al numărului de posturi TV incluse în pachetele de bază România pare a fi din nou numărul unu din punctul de vedere al competiţiei".
Competiţia dură dintre marii furnizori de servicii TV de pe piaţa locală a dus la scăderea venitului mediu pe utilizator la aproximativ cinci euro pe pe lună, în timp ce numărul de posturi TV incluse în pachetele de bază a crescut constant.
"Pe termen lung, cred că atât consumatorii, cât şi operatorii telecom vor fi afectaţi negativ de acest război al preţurilor", comentează Smyk. "Veniturile mici îndepărtează inovaţia şi ţin consumatorii departe de experienţele de entertainment care sunt disponibile pe piaţă astăzi. (…) Cred cu putere că oamenii pot şi sunt dispuşi să plătească pentru conţinut, dar au nevoie de întreg marketingul care trebuie asociat cu acest lucru. Lucru care nu s-a întâmplat în România tocmai din cauza veniturilor mici ale operatorilor şi a faptului că utilizatorilor nu li s-a explicat practic niciodată că pentru a crea conţinut de calitate trebuie să investeşti foarte mult. Şi nu îţi poţi recupera investiţiile oferind conţinutul gratuit. Tocmai de aceea staţiile private TV din România sunt forţate să fie cu ani în urmă faţă de cele din alte ţări din regiune, din simplul motiv că nu îşi pot permite să facă investiţii", a declarat Smyk.

Experienţă în telecom
Miroslaw Smyk, 31 de ani, de naţionalitate poloneză, a absolvit Universitatea Economică din Varşovia (Warsaw School of Economics) şi are un MBA. Smyk a mai lucrat pentru Telefonica, France Telecom şi Energis şi s-a mai ocupat de lansarea unei platforme IPTV şi în Cehia. La Romtelecom a venit în decembrie 2007, unde a condus expansiunea puternică a companiei pe piaţa TV. Lucrează în prezent la o carte dedicată studenţilor şi tinerilor la început de carieră în care vrea să descrie lecţiile pe care le-a învăţat ca tânăr manager care a lucrat în mai multe ţări europene. Cartea ar trebui să apară în primul trimestru din 2011.

Viaţă de expat: Între brânza de Sibiu, stilul imposibil de condus al românilor şi mitul marelui şef

ViaŢa de expat are şi avantaje şi dezavantaje, spune Miroslaw Smyk, precizând însă că îi place în continuare să trăiască în România, unde, de altfel, i s-a şi născut primul copil.
"Îmi place viaţa în România şi sincer să vă spun mi-ar fi greu să mă mut de aici."
Spune că unul dintre lucrurile care i-au plăcut foarte mult în cei aproape trei ani petrecuţi în România a fost să călătorească prin ţară pentru a descoperi "cele mai faimoase, dar şi cele mai frumoase şi necunoscute locuri din România".
După ce a condus "peste 40.000 de kilometri" prin ţară, Smyk notează şi unul dintre lucrurile care nu-i plac aici, respectiv "stilul de condus" al românilor. Contrabalansează însă comentariul negativ adăugând că familia sa a ajuns să aprecieze cumpărăturile din pieţele tradiţionale şi că pe lista de achiziţii se numără şi micii sau brânza de Sibiu. În ce priveşte lucrul cu românii, Smyk spune că există un lucru care ar trebui schimbat aici, respectiv "mitul marelui şef". Oamenii trebuie să înveţe că "singurul respect justificat este cel care este generat de competenţă". Dacă românii nu învaţă acest lucru, atunci ei vor sfârşi "prin a judeca şi a fi judecaţi de către ceilalţi după funcţie şi nu după competenţă".