Business Hi-Tech

CEO Vodafone: Opriti Google pana nu e prea tarziu

CEO Vodafone: Opriti Google pana nu e prea tarziu
18.02.2010, 00:00 28

Comisia Europeana si Comisia federala pentru comert din SUA artrebui sa puna sub obervatie pozitia dominanta a Google pe piata depublicitate online - unde liderul cautarilor pe net are o cota de80% si sa caute modalitati de a dezvolta o "competitie sanatoasa petoate palierele pietei (...) pana cand nu e prea tarziu", adeclarat Vittorio Colao, directorul executiv al grupului Vodafonela Congresul GSM din Barcelona.

Cel mai mare targ telecom din lume a devenit scena unor repliciacide intre operatorii telecom si Erich Schmidt, CEO-ul Google,care au izbucnit pe fondul temerilor ca operatorii de telefoniemobila vor fi nevoiti sa investeasca sume enorme in propriile retele pentru a face fatacererii de date, in timp ce profiturile vor ajunge doar inbuzunarele Google.

Discutiile privind necesitatea ca investitiile costisitoare aleoperatorilor in retelele mobile sa fie sustinute si de companii caGoogle nu sunt noi, insa schimbarile din comportamentulconsumatorilor si companiilor au schimbat radical dateleproblemei.

Astfel, in 2009, un an de recesiune in care companiile auincercat sa-si reduca investitiile si sa conserve cash-ul,operatorii telecom au fost nevoiti sa continue investitiile inretele pentru a face fata cresterii puternice a cererii de datemobile.

O jumatate din conexiunile la internet sunt acum mobile, iarcererea pentru net mobil creste de 8 ori mai repede decat cresteain urma cu 10 ani pe PC-uri. De altfel, in trei ani se asteapta canumarul de smartphone-uri vandute sa il depaseasca pe cel alPC-urilor, la nivel global, reflectand schimbarile dincomportamentul consumatorilor.

Daca in urma cu un deceniu internetul era "consumat" acasa saula birou prin retelele operatorilor de cablu sau telefonie fixa,acum un numar mereu in crestere de consumatori folosesc telefonulmobil pentru a intra pe retele sociale, pentru a-si verificae-mailurile sau a citi ziare si bloguri. Cresterea exponentiala autilizarii telefoanelor inteligente a inceput sa duca la blocajeale retelelor in SUA, iar operatorii sunt literalmenteinspaimantati de entuziasmul cu care producatorii de telefoaneanunta smartphone-uri si mai accesibile, sub 150 de euro. Undeproducatorii de telefoane, aplicatii si Google vad profituri,operatorii vad doar investitii costisitoare. In acest context,operatorii nu mai pot ramane indiferenti la profiturile Google, ocompanie care determina blocaje in retelele telecom fara acontribui cu un cent la constructia lor. Temerea operatorilor esteca Google va lua cea mai mare parte a veniturilor din publicitateape mobil, o piata care este estimata ca va ajunge de la 530 mil. $in 2008 la 7,5 mld. $ peste doi ani.

Cele doua industrii sunt condamnate sa colaboreze, spune insaseful Google, care crede ca operatorii trebuie sa-si asumeinvestitiile in retele, iar compania sa trebuie sa creezeaplicatiile care sa aduca clienti companiilor telecom.

De ce se cearta?

  • Cererea de date mobile a explodat, pe masura ce consumatorii sifirmele folosesc tot mai mult telefoane inteligente, astfel caoperatorii telecom trebuie sa investeasca masiv in retele pentru aevita blocajele.
  • In timp ce operatorii telecom isi cheltuie cashul pe retele,companii ca Google nu contribuie cu nimic insa isi majoreazaveniturile si profitul. In plus, Google are aproape 80% din piatade publicitate pe mobil, care ar putea creste de peste 10 ori indoi ani.
  • Operatorii telecom vor ca firmele care genereaza un traficintens pe net, asa cum este Google, sa plateasca pentru utilizarearetelelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO