CEO Vodafone: Opriti Google pana nu e prea tarziu

Autor: Adrian Seceleanu 18.02.2010

Comisia Europeana si Comisia federala pentru comert din SUA ar trebui sa puna sub obervatie pozitia dominanta a Google pe piata de publicitate online - unde liderul cautarilor pe net are o cota de 80% si sa caute modalitati de a dezvolta o "competitie sanatoasa pe toate palierele pietei (...) pana cand nu e prea tarziu", a declarat Vittorio Colao, directorul executiv al grupului Vodafone la Congresul GSM din Barcelona.

Cel mai mare targ telecom din lume a devenit scena unor replici acide intre operatorii telecom si Erich Schmidt, CEO-ul Google, care au izbucnit pe fondul temerilor ca operatorii de telefonie mobila vor fi nevoiti sa investeasca sume enorme in propriile retele pentru a face fata cererii de date, in timp ce profiturile vor ajunge doar in buzunarele Google.

Discutiile privind necesitatea ca investitiile costisitoare ale operatorilor in retelele mobile sa fie sustinute si de companii ca Google nu sunt noi, insa schimbarile din comportamentul consumatorilor si companiilor au schimbat radical datele problemei.

Astfel, in 2009, un an de recesiune in care companiile au incercat sa-si reduca investitiile si sa conserve cash-ul, operatorii telecom au fost nevoiti sa continue investitiile in retele pentru a face fata cresterii puternice a cererii de date mobile.

O jumatate din conexiunile la internet sunt acum mobile, iar cererea pentru net mobil creste de 8 ori mai repede decat crestea in urma cu 10 ani pe PC-uri. De altfel, in trei ani se asteapta ca numarul de smartphone-uri vandute sa il depaseasca pe cel al PC-urilor, la nivel global, reflectand schimbarile din comportamentul consumatorilor.

Daca in urma cu un deceniu internetul era "consumat" acasa sau la birou prin retelele operatorilor de cablu sau telefonie fixa, acum un numar mereu in crestere de consumatori folosesc telefonul mobil pentru a intra pe retele sociale, pentru a-si verifica e-mailurile sau a citi ziare si bloguri. Cresterea exponentiala a utilizarii telefoanelor inteligente a inceput sa duca la blocaje ale retelelor in SUA, iar operatorii sunt literalmente inspaimantati de entuziasmul cu care producatorii de telefoane anunta smartphone-uri si mai accesibile, sub 150 de euro. Unde producatorii de telefoane, aplicatii si Google vad profituri, operatorii vad doar investitii costisitoare. In acest context, operatorii nu mai pot ramane indiferenti la profiturile Google, o companie care determina blocaje in retelele telecom fara a contribui cu un cent la constructia lor. Temerea operatorilor este ca Google va lua cea mai mare parte a veniturilor din publicitatea pe mobil, o piata care este estimata ca va ajunge de la 530 mil. $ in 2008 la 7,5 mld. $ peste doi ani.

Cele doua industrii sunt condamnate sa colaboreze, spune insa seful Google, care crede ca operatorii trebuie sa-si asume investitiile in retele, iar compania sa trebuie sa creeze aplicatiile care sa aduca clienti companiilor telecom.

De ce se cearta?