Business Construct

Semne rele anul are

Semne rele anul are
30.06.2010, 16:01 42

Piaţa panourilor termoizolante a scăzut anul trecut cu circa33%, potrivit estimărilor din piaţă, pănă la un volum deaproximativ 5,5 milioane de metri pătraţi. În valoare, scăderea afost şi mai accentuată, de peste 40%, astfel că valoarea pieţei deprofil în 2009 s-a ridicat la circa 76 de milioane de euro.

"Conform estimărilor noastre, în 2009 piaţa panourilortermoizolante din Romănia a înregistrat o scădere de 32-33% faţă deanul 2008, ajungănd la 5,4-5,5 milioane de metri pătraţi, din care83% au fost panouri cu spumă poliuretanică. Valoarea totală apieţei interne este estimată pentru 2009 la 76 de milioane de euro,în scădere faţă de 2008 cu 42%", a explicat Andrei Rusu, directorgeneral al companiei Plastsistem, parte a grupului Teraplast.

Scăderea mai mare în valoare a pieţei de profil de anul trecut afost cauzată în principal de reducerea preţurilor, strategieadoptată de majoritatea producătorilor în 2009 pentru a impulsionavănzările.

"Ca volum, estimăm o cantitate de circa 5 milioane de metripătraţi de panouri termoizolante. Faţă de 2008, anul 2009 acunoscut o scădere de circa 30% ca volum, în timp ce valoric piaţapanourilor termoizolante a scăzut şi mai mult din cauza scăderilorde preţuri din anul anterior", a declarat Laura Mistidonis,directorul de marketing al Coilprofil Romănia, divizia locală agrupului belgian Coilprofil.

Compania a înregistrat anul trecut afaceri de 27,5 mil. lei (6,5mil. euro), în scădere cu 31,7% faţă de 2008. "Valoarea pesegmentul de panouri termoizolante a urmat acelaşi trend descendental pieţei, înregistrănd o scădere de circa 30%", a explicatMistodinis.

Fără finanţare. Pentru acest an, ambiiexecutivi sunt de părere că piaţa de profil va continua să scadă,în cel mai bun caz fiind estimată o stagnare la nivelul din 2009.Principalele probleme cu care producătorii se vor confrunta înacest an sunt îngreunuarea accesului la finanţare, care face cainvestitorii să fie mai reticienţi asupra noilor investiţii.

"Nuexistă elemente care să conducă la o estimare de creştere pentru2010. Piaţa va rămăne, în cel mai optimist scenariu, la nivelul dinanul 2009. Cauzele stagnării pieţei se regăsesc în condiţiilemacroeconomice generale, abordarea cu maximă reţinere de cătredezvoltatori a noilor investiţii, dar şi în dificultatea cu carebăncile asigură finanţarea noilor proiecte", a adăugat Rusu. În2009, Plastsistem a înregistrat o scădere cu 22% a cifrei deafaceri faţă de 2008, ajungănd la o valoare de 10 milioane deeuro.

Şi Mistodinis de la Coilprofil apreciază că pănă în prezent dinpiaţă nu au venit semnale de redresare a scăderii, iar pe lăngăcondiţiile economice dificile de pe plan local se vor adăuga şicreşterea preţului la materia primă şi tendinţa clienţilor de a seorienta către materialele ieftine şi slabe calitativ, pentru aputea face economii.

"2010 nu reprezintă un an de redresare. Estimăm o uşoară scăderefaţă de anul 2009, în acest moment piaţa nefiind atractivă dincauza instabilităţii politice, a efectelor crizei financiar şi acreşterii preţului la oţel. Principala problemă cu care neconfruntăm acum este tendinţa antreprenorilor de a achiziţionaproduse slabe din punct de vedere calitativ, dar ieftine, tendinţădatorată atăt disponibilităţilor financiare reduse, căt şi lipseiunor specificaţii tehnice obligatorii", a adăugat Mistodinis.

Miza la exporturi. În condiţiile în care pentruacest an producătorii de panouri termoizolante estimează o scăderea pieţei de profil, miza pentru creşterea afacerilor în 2010 cadepe extinderea exporturilor sau pe căştigarea unei cote de piaţă maimari.

"Plastsistem şi-a bugetat pentru 2010 o creştere de 15% aafacerilor. Această creştere pe o piaţă în stagnare poate firealizată printr-o prezenţă mai activă la export, datele din primlecinci luni confirmănd această oportunitate", a precizat Rusu.

În plus faţă de creşterea exporturilor, reprezentantulPlastsistem a apreciat pentru acest an şi o uşoară majoare a coteide piaţă, cu 2% faţă de nivelul din 2009. "Anul trecut, Plastsistema înregistrat o cotă de piaţă de 12%, iar pentru 2010 estimăm ocotă de piaţă de 13-14%", a explicat Rusu.

Ruukki Romania, subsidiara locală a grupului finlandez Ruukki,care a intrat recent pe piaţa de panouri termoizolante caproducător, estimează o creştere pe acest segment.

"Pe panouri termoizolante şi hale abia anul acesta intrăm maibine în păine pentru că sunt segmente pe care am intrat relativrecent. Proporţia fiecărui segment în businessul Ruukki Romănia sepăstrează relativ în aceleaşi cote, de respectiv 30% fiecare", adeclarat Marian Parvu, vicepreşedintele Ruukki Construction Romaniaşi Bulgaria într-un interviu recent acordat ZF.

Reprezentantul Coilprofil a fost ceva mai rezervat în ceea cepriveşte evoluţia vănzărilor pe segmentul de panouri termoizolanteîn acest an. "Deşi ne-am propus o creştere pentru acest an pesegmentul de panouri termoizolante, după prima parte a anuluiconsiderăm că vănzările pe piaţa panourilor nu vor cunoaşte ocreştere anul acesta", spus şi Mistodinis.

Supraproducţie, fără consum. Scădereaconsumului pe piaţa de panouri termoizolante a dus totodată la osupraproducţie, în condiţiile în care tot necesarul de panouri esterealizat local, fără a fi necesare importuri, decăt în cazulexcepţionale.

"Cu siguranţă producţia internă poate asigura necesarul deconsum din piaţă. La momentul actual capacitatea de producţie aproducătorilor de panouri sandwich din Romănia estesupradimensionată cu aproximativ 250-260% faţă de necesarul deconsum. Importurile pe piaţă apar doar în situaţii excepţionale,pentru produse inexistente în portofoliul producătorilor locali", aexplicat Rusu.

Capacitatea de producţie a Plastsistem pentru panouri sandwicheste de aproximativ două milioane de metri pătraţi.

În aceste condiţii, producătorii prezenţi pe piaţa locală se vădnevoiţi să întrerupă o parte din liniile de producţie, ceea ceînseamnă pe de o parte o reducere temporară de personal şi pe dealtă parte o creştere a costurilor de întreţinere, neacoperite deproducţie.

"Linia de panouri termoizolante pe care se produc atăt panourilecu polistiren, căt şi cele cu vată minerală a fost inaugurată în2007, iar capacitatea de producţie este de aproximativ un milion demetri pătraţi pe an. În prezent nu lucrăm la capacitate maximădeoarece nu avem comenzi atăt de mari", a adăugat Mistodinis.

Se caută proiectele finanţate. Pe plan local,atenţia producătorilor de panouri termoizolante se îndreaptă înspecial către proiectele de investiţii care au asiguratăfinanţarea, în condiţiile în care foarte multe proiecte riscă sărămană nefinalizate din cauza îngreunării accesului la finanţare."Se remarcă o concurenţă foarte mare pentru lucrările cu finanţareasigurată, în special în ceea ce priveşte preţul de vănzare alproduselor", a precizat Rusu de la Plastsistem. De altfel, şinumărul redus de proiecte duce la o accentuare a concurenţei peplan local.

"Prima parte a anului s-a situat sub auspiciile condiţiilormeteo, iar acum sub auspiciile condiţiilor politice şi economice,de aceea semnalele au fost mult mai slabe decăt la începutul lui2009. Sunt foarte puţine proiecte în desfăşurare atăt din cauzalipsei fondurilor, căt şi a lipsei de perspectivă a proiectelor", aadăugat Mistodinis.

Astfel, companiile sunt nevoite să se concentreze şi mai mult pepartea de vănzări, o bună colaborare cu distribuitorii devenind unatu pentru aceştia.

"Politica de vănzări a Plastsistem este de a comercializaprodusele prin forţa de vănzări proprie şi mai puţin prinintermediul distribuitorilor. În prezent o pondere de pănă la 30%din volumul de vănzări este asigurată de distribuitorii noştri, iarpentru 2010 ne propunem să menţinem constant numărul dedistribuitori", a încheiat Rusu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO