Semne rele anul are

Autor: Vlad Anastasiu 30.06.2010

Producătorii de panouri termoizolante nu se aşteaptă la o revenire a pieţei nici în acest an, după o scădere de peste 30% înregistrată anul trecut. Un scenariu optimist prevede o stagnare a cererii la nivelul lui 2009. Astfel obiectivele producătorilor s-au mutat în special către creşterea exporturilor, în condiţiile în care capacitatea locală de producţie este de două ori şi jumătate mai mare decât cererea.



Piaţa panourilor termoizolante a scăzut anul trecut cu circa 33%, potrivit estimărilor din piaţă, pănă la un volum de aproximativ 5,5 milioane de metri pătraţi. În valoare, scăderea a fost şi mai accentuată, de peste 40%, astfel că valoarea pieţei de profil în 2009 s-a ridicat la circa 76 de milioane de euro.

"Conform estimărilor noastre, în 2009 piaţa panourilor termoizolante din Romănia a înregistrat o scădere de 32-33% faţă de anul 2008, ajungănd la 5,4-5,5 milioane de metri pătraţi, din care 83% au fost panouri cu spumă poliuretanică. Valoarea totală a pieţei interne este estimată pentru 2009 la 76 de milioane de euro, în scădere faţă de 2008 cu 42%", a explicat Andrei Rusu, director general al companiei Plastsistem, parte a grupului Teraplast.

Scăderea mai mare în valoare a pieţei de profil de anul trecut a fost cauzată în principal de reducerea preţurilor, strategie adoptată de majoritatea producătorilor în 2009 pentru a impulsiona vănzările.

"Ca volum, estimăm o cantitate de circa 5 milioane de metri pătraţi de panouri termoizolante. Faţă de 2008, anul 2009 a cunoscut o scădere de circa 30% ca volum, în timp ce valoric piaţa panourilor termoizolante a scăzut şi mai mult din cauza scăderilor de preţuri din anul anterior", a declarat Laura Mistidonis, directorul de marketing al Coilprofil Romănia, divizia locală a grupului belgian Coilprofil.

Compania a înregistrat anul trecut afaceri de 27,5 mil. lei (6,5 mil. euro), în scădere cu 31,7% faţă de 2008. "Valoarea pe segmentul de panouri termoizolante a urmat acelaşi trend descendent al pieţei, înregistrănd o scădere de circa 30%", a explicat Mistodinis.

Fără finanţare. Pentru acest an, ambii executivi sunt de părere că piaţa de profil va continua să scadă, în cel mai bun caz fiind estimată o stagnare la nivelul din 2009. Principalele probleme cu care producătorii se vor confrunta în acest an sunt îngreunuarea accesului la finanţare, care face ca investitorii să fie mai reticienţi asupra noilor investiţii.

"Nu există elemente care să conducă la o estimare de creştere pentru 2010. Piaţa va rămăne, în cel mai optimist scenariu, la nivelul din anul 2009. Cauzele stagnării pieţei se regăsesc în condiţiile macroeconomice generale, abordarea cu maximă reţinere de către dezvoltatori a noilor investiţii, dar şi în dificultatea cu care băncile asigură finanţarea noilor proiecte", a adăugat Rusu. În 2009, Plastsistem a înregistrat o scădere cu 22% a cifrei de afaceri faţă de 2008, ajungănd la o valoare de 10 milioane de euro.

Şi Mistodinis de la Coilprofil apreciază că pănă în prezent din piaţă nu au venit semnale de redresare a scăderii, iar pe lăngă condiţiile economice dificile de pe plan local se vor adăuga şi creşterea preţului la materia primă şi tendinţa clienţilor de a se orienta către materialele ieftine şi slabe calitativ, pentru a putea face economii.

"2010 nu reprezintă un an de redresare. Estimăm o uşoară scădere faţă de anul 2009, în acest moment piaţa nefiind atractivă din cauza instabilităţii politice, a efectelor crizei financiar şi a creşterii preţului la oţel. Principala problemă cu care ne confruntăm acum este tendinţa antreprenorilor de a achiziţiona produse slabe din punct de vedere calitativ, dar ieftine, tendinţă datorată atăt disponibilităţilor financiare reduse, căt şi lipsei unor specificaţii tehnice obligatorii", a adăugat Mistodinis.

Miza la exporturi. În condiţiile în care pentru acest an producătorii de panouri termoizolante estimează o scădere a pieţei de profil, miza pentru creşterea afacerilor în 2010 cade pe extinderea exporturilor sau pe căştigarea unei cote de piaţă mai mari.

"Plastsistem şi-a bugetat pentru 2010 o creştere de 15% a afacerilor. Această creştere pe o piaţă în stagnare poate fi realizată printr-o prezenţă mai activă la export, datele din primle cinci luni confirmănd această oportunitate", a precizat Rusu.

În plus faţă de creşterea exporturilor, reprezentantul Plastsistem a apreciat pentru acest an şi o uşoară majoare a cotei de piaţă, cu 2% faţă de nivelul din 2009. "Anul trecut, Plastsistem a înregistrat o cotă de piaţă de 12%, iar pentru 2010 estimăm o cotă de piaţă de 13-14%", a explicat Rusu.

Ruukki Romania, subsidiara locală a grupului finlandez Ruukki, care a intrat recent pe piaţa de panouri termoizolante ca producător, estimează o creştere pe acest segment.

"Pe panouri termoizolante şi hale abia anul acesta intrăm mai bine în păine pentru că sunt segmente pe care am intrat relativ recent. Proporţia fiecărui segment în businessul Ruukki Romănia se păstrează relativ în aceleaşi cote, de respectiv 30% fiecare", a declarat Marian Parvu, vicepreşedintele Ruukki Construction Romania şi Bulgaria într-un interviu recent acordat ZF.

Reprezentantul Coilprofil a fost ceva mai rezervat în ceea ce priveşte evoluţia vănzărilor pe segmentul de panouri termoizolante în acest an. "Deşi ne-am propus o creştere pentru acest an pe segmentul de panouri termoizolante, după prima parte a anului considerăm că vănzările pe piaţa panourilor nu vor cunoaşte o creştere anul acesta", spus şi Mistodinis.

Supraproducţie, fără consum. Scăderea consumului pe piaţa de panouri termoizolante a dus totodată la o supraproducţie, în condiţiile în care tot necesarul de panouri este realizat local, fără a fi necesare importuri, decăt în cazul excepţionale.

"Cu siguranţă producţia internă poate asigura necesarul de consum din piaţă. La momentul actual capacitatea de producţie a producătorilor de panouri sandwich din Romănia este supradimensionată cu aproximativ 250-260% faţă de necesarul de consum. Importurile pe piaţă apar doar în situaţii excepţionale, pentru produse inexistente în portofoliul producătorilor locali", a explicat Rusu.

Capacitatea de producţie a Plastsistem pentru panouri sandwich este de aproximativ două milioane de metri pătraţi.

În aceste condiţii, producătorii prezenţi pe piaţa locală se văd nevoiţi să întrerupă o parte din liniile de producţie, ceea ce înseamnă pe de o parte o reducere temporară de personal şi pe de altă parte o creştere a costurilor de întreţinere, neacoperite de producţie.

"Linia de panouri termoizolante pe care se produc atăt panourile cu polistiren, căt şi cele cu vată minerală a fost inaugurată în 2007, iar capacitatea de producţie este de aproximativ un milion de metri pătraţi pe an. În prezent nu lucrăm la capacitate maximă deoarece nu avem comenzi atăt de mari", a adăugat Mistodinis.

Se caută proiectele finanţate. Pe plan local, atenţia producătorilor de panouri termoizolante se îndreaptă în special către proiectele de investiţii care au asigurată finanţarea, în condiţiile în care foarte multe proiecte riscă să rămană nefinalizate din cauza îngreunării accesului la finanţare. "Se remarcă o concurenţă foarte mare pentru lucrările cu finanţare asigurată, în special în ceea ce priveşte preţul de vănzare al produselor", a precizat Rusu de la Plastsistem. De altfel, şi numărul redus de proiecte duce la o accentuare a concurenţei pe plan local.

"Prima parte a anului s-a situat sub auspiciile condiţiilor meteo, iar acum sub auspiciile condiţiilor politice şi economice, de aceea semnalele au fost mult mai slabe decăt la începutul lui 2009. Sunt foarte puţine proiecte în desfăşurare atăt din cauza lipsei fondurilor, căt şi a lipsei de perspectivă a proiectelor", a adăugat Mistodinis.

Astfel, companiile sunt nevoite să se concentreze şi mai mult pe partea de vănzări, o bună colaborare cu distribuitorii devenind un atu pentru aceştia.

"Politica de vănzări a Plastsistem este de a comercializa produsele prin forţa de vănzări proprie şi mai puţin prin intermediul distribuitorilor. În prezent o pondere de pănă la 30% din volumul de vănzări este asigurată de distribuitorii noştri, iar pentru 2010 ne propunem să menţinem constant numărul de distribuitori", a încheiat Rusu.