Business Construct

Logistica: „Mai intai semnam, apoi construim”

Logistica: „Mai intai semnam, apoi construim”
23.03.2010, 14:11 147

Stocul de spatii logistice a crescut anul trecut cu inca 60.000de metri patrati, iar consultantii imobiliari cred ca abia din 2011ne putem astepta la livrari noi de proiecte, primul asteptat fiindcel dezvoltat de francezii de la FM Logistic. Pana atunci continuaconstructiile la proiectele incepute anterior, in 2010 urmand safie livrati putin peste 50.000 de metri patrati.

Defalcat, anul trecut s-au livrat in Bucuresti aproape 35.000 demetri patrati, constructia proiectelor fiind insa inceputa in 2008,in timp ce la nivel national au fost finalizati circa 25.000 demetri patrati, in cadrul a doua proiecte, ambele in Brasov. Pentruacest an este asteptata livrarea a inca trei proiecte, in suprafatade peste 50.000 mp, in Bucuresti, Timisoara si Ploiesti.

"Deocamdata, toti investitorii si dezvoltatorii asteapta sa vadacum va evolua piata de logistica, respectiv cererea de spatii dedepozitare. Este o atitudine prudenta si corecta, avand in vedererestrangera activitatii de catre majoritatea chiriasilor si cerereain scadere. In tara s-au livrat 25.000 de metri patrati, toti inBrasov, respectiv 15.000 de metri patrati dezvoltati de cipriotiide la Helios-Phoenix si 10.000 de metri patrati finantati de Icco",explica Rodica Tarcavu, directorul deprtamentului industrial dincadrul companiei de consultanta imobiliara DTZ-Echinox.

Astfelstocul total de spatii logistice la nivelul Capitalei se ridica inprezent la aproximativ 900.000 de metri patrati, iar la nivelnational undeva la 450.000-500.000 de metri patrati, cea mai mareparte fiind concentrata in orase precum Timisoara, Brasov sauPloiesti.

In acest an sunt asteptate trei proiecte pe piata locala, insuprafata de peste 50.000 de metri patrati, certitudinea livrariiacestora fiind data de faptul ca proiectele se afla deja inconstructie. "Pentru acest an ma bazez in principiu doar peproiectele aflate in constructie, adica 12.000 de metri patrati inMillenium Logistic Park Bucuresti, dezvoltat de polonezii de laMillenium, 30.000 de metri patrati in Ploiesti West, proiectdezvoltat de belgienii de la Alinso si mai exista 12.000 de metripatrati aproape finalizati in Airport Park Timisoara, finantat deInvest4SEE", a declarat Viorel Opait, seful departamentuluiindustrial din cadrul Colliers International, companie deconsultanta imobiliara.

Majoritatea dezvoltatorilor de pe piata locala detin insasuprafete de teren mult mai mari decat proiectele dezvoltate panain prezent, pentru care au autorizatii de construire, dar pentrucare nu au inceput lucrarile de extindere. "Exista dezvoltatori cuautorizatii de construire valide, insa daca nu semneaza contractede preinchiriere sau nu incep constructia pana la sfarsitul luiaprilie, va fi foarte dificil sa livreze spatiile pana la sfarsitulanului. Pot aparea cateva surprize insa", a adaugat Opait.

Deocamdata doar discutii. Dezvoltatorullogistic american ProLogis detine pe piata locala peste 100.000 demetri patrati de depozite, situate in cadrul ProLogis ParkBucharest A1, pe autostrada catre Pitesti.

In plus, compania mai are in proprietate peste 180.000 de metripatrati de teren, suprafata destintata de asemenea constructiei despatii logistice, cu toate acestea insa, reprezentantii companieispun ca nu vor incepe prea curand constructia unor noi depozitedaca nu vor semna mai intai contracte de preinchiriere curetailerii.

"ProLogis Park cuprinde patru cladiri care totalizeaza peste107.000 de metri patrati de depozite. In plus, exista un potentialde dezvoltare cu inca 186.000 de metri patrati. Anul acesta neorientam doar catre constructia de depozite la cerere, pentruinchiriere sau achizitii, ceea ce inseamna ca dezvoltarea parculuidepinde doar de semnarea de precontracte. In prezent ne aflam indiscutii cu cateva companii, interesate de constructia unordepozite la cerere", a declarat Ben Bannatyne, managing directorpentru Europa Centrala si de Est din cadrul ProLogis.

In aceeasi situatie se afla si belgienii de la Warehouses DePauw(WDP), care detin pe piata locala terenuri de aproximativ 165 dehectare, situate in apropiere de Bucuresti, la Corbii Mari,Fundulea si Sarulesti, dar si la Pitesti, Ploiesti, Constanta sauBrasov.

"Tinand cont de conditiile actuale de piata, cel putin pentrumoment, WDP a luat decizia de a incepe orice constructie doar inmomentul in care va semna cu un chirias de dimensiuni mari, care saancoreze proiectul. In prezent, purtam negocieri cu catevacompanii, iar feed-backul din partea acestora este unul pozitiv", adeclarat Jeroen Biermans, managing director al WDP in Romania.

Compania a anuntat de curand contractarea unui credit in valoarede 80 de milioane de euro de la Banca Europeana pentru Investitii(BEI) pentru finantarea unui proiect de 200 de milioane de euro ceprevede dezvoltarea a patru centre logistice pe o suprafata de370.000 mp.

Deblocare din 2011. Consilierii imobiliari suntde parere ca investitorii si dezvoltatorii imobiliari logistici vorrelua investitiile incepand chiar cu acest an, dar o deblocarereala a sectorului este asteptata abia de anul viitor, inconditiile in care cererea de spatii de depozitare este in stransalegatura cu evoluatia consumului populatiei, care in ultimii doiani a continuat sa scada.

"Stocul de spatii logistice se ajusteaza in functie de cerere,iar motorul il dau operatorii de logistica, acestia fiind de faptmobilizati la randul lor de firmele din sectoarele de retail. Esteun cerc complet, care reflecta in ansamblu situatia economica. Dejasunt semne de dinamizare a cererii incepand cu acest an, asa casuntem optimisti ca piata de logistica va da semne de relansare",apreciaza Tarcavu.

De aceeasi parere este si Opait, care apreciaza ca "existainteres pentru dezvoltarea de spatii logistice si in clipa de fata.Desi se vor incheia mai multe tranzactii in primul trimestrucomparativ cu anul 2009, in prima parte a anului nu ne asteptam lacresteri semnificative. Pentru a doua parte a anului, dacapreviziunile de crestere economica se adeveresc, putem vedea ointensificare a numarului de tranzactii", spune el.

Si dezvoltatorii apreciaza ca piata de logistica isi va reluadezvoltarea, pe de o parte din cauza stocului prea mic, pe de altaparte pe fondul cresterii consumului, iar cresterea ar putea fi cuatat mai puternica cu cat investitiile in dezvoltareainfrastructurii se vor accentua.

"Piata romana de logistica ramane in continuare intr-o fazaincipienta de dezvoltare. In ciuda cererii mari de spatiilogistice, infrastructura subdezvoltata si dificultatile definantare continua sa fie principalele probleme care stau in caleadezvoltarii sectorului. Cu toate acestea, cererea de spatiilogistice va continua sa creasca, sustinuta de companiilemultinationale, care vor continua dezvoltarea pe plan local", aexplicat si Biermans, seful WDP.

FM Logistic, al doilea proiect. Operatorullogistic FM Logistic Romania, subsidiara locala a grupului francezcu acelasi nume, a anuntat inceperea lucrarilor la cel de-al doileaproiect propriu pe plan local, lucrarile urmand sa fie finalizatela inceputul anului viitor.

"Intr-o prima faza am inceput constructia a trei module a cate17.000 de metri patrati fiecare. Suprafata maxima pana la careputem construi este de circa 110.000 metri patrati, iar valoareainvestitiilor se va ridica in urmatorii 4-5 ani la aproximativ 100de milioane de euro, la o prima evaluare", a declarat Adrian Pali,directorul de vanzari al FM Logistic.

Compania gestioneaza in prezent circa 60.000 de metri patrati despatii logistice, in Timisoara si Bucuresti, din care 12.000 demetri patrati sunt spatii proprii dezvoltate de companie inDudesti, judetul Timis. Valoarea proiectului s-a ridicat pana inprezent la circa 20 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO