Caută doar în titlu
Burse - Fonduri mutuale

Moment istoric sau încă un foc de paie? Pragul la SIF-uri, din nou la Curtea Constituţională

Joi, 2 iunie, Curtea Constituţională va stabili dacă pragul dedeţinere la SIF-uri, de 1% din capitalul social, este sau nuconstituţional, într-un proces deschis de SIF Transilvania (SIF3)împotriva Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (CNVM) cuprivire la majorarea limitei de deţinere de la 1% la 5%, decisă deacţionarii SIF3 în 2009.

Excepţia de neconstituţionalitate a fost invocată de SIF3într-un proces aflat la Curtea de Apel Bucureşti. În litigiulrespectiv, SIF Transilvania contestă respingerea de către CNVM aunor modificări aduse actului constitutiv de extindere a praguluila 5%, faţă de 1%, cât prevede legislaţia pieţei de capital.

Miza din spatele deciziei judecătorilor Curţii de pe 2 iunieeste ridicată.

În cazul unei decizii de validare a excepţiei deneconstituţionalitate, pragul la SIF-uri ar putea reveni lavaloarea de 0,1% de acum şase ani, fapt ce ar obliga un număr marede fonduri străine de investiţii şi persoane private acţionare laSIF-uri să îşi vândă acţiunile până la limita de 0,1%.

Mihai Fercală

A doua oară la Curtea Constituţională. Ce enou?

Aceasta este a doua oară când pragul la SIF-uri ajunge pe masaCurţii Consti­tu­ţio­nale. Prima da­tă, în 2009, judecătorii CurţiiConstituţionalii au validat pragul la SIF-uri de 1% din capital şiau respins excepţia de neconstitu­ţionalitate formulată de firmaComrimet Galaţi, care făcea parte din grupul lui Cătălin Chelu, încadrul unui proces cu SIF Oltenia.

De această dată, SIF Transilvania nu contestă la CurteaConstituţională pragul de deţinere, ci Ordonanţa de Urgenţă numărul41 din 2005 prin care Guvernul a ridicat pragul de deţinere de la0,1% la 1% din capital, pe care SIF o considerăneconstituţională.

În 2005, Guvernul a ridicat pragul de deţinere până la 1% dincapitalul SIF-urilor şi de atunci până în prezent această ordonanţăa produs efecte.

"Cătălin Chelu a contestat în 2009 însăşi existenţa limitei dedeţinere. Noi contestăm acum Ordonanţa de Urgenţă 41 din 2005 princare Guvernul cenzurează dorinţa unor acţionari de a decide asuprasocietăţii private. Pragul de deţinere de 1% a fost impus de cătreGuvern, deşi Guvernul nu a fost abilitat să impună un prag dedeţinere unei societăţi private aşa cum este SIF Transilvania", aspus Mihai Fercală, preşedintele SIF Transilvania.

El mai susţine că "o ordonanţă de urgenţă nu poate modificaprevederile unei legi organice aşa cum este Legea pieţei de capital297/2004".

Cu toate acestea, Ordonanţa 41 este în vigoare din 2005, aprodus şi produce în continuare efecte, investitorilor nefiindu-lepermis să deţină mai mult de 1% din capitalul uneia dintre celecinci SIF-uri. Orice depăşire a acestui prag e raportată public,iar investitorul este forţat să vândă acţiunile în exces.

În plus, decizia de majorare a pragului de la 1% la 5% nu arputut fi luată de acţionarii SIF Transilvania în 2009 dacă nuexista această ordonanţă şi pragul de 1%, fără de care îndeplinireacondiţiilor de cvorum ar fi fost imposibilă.

Pragul de deţinere a împiedicat consolidarea unoracţionari puternici în cadrul SIF-urilor, astfel că structuraacţionariatului este foarte fragmentată. SIF-urile au şanse mici dea strânge un cvorum de AGA Extraordinară şi deci de a lua deciziiprecum vânzarea pachetelor de acţiuni la BCR sau majorareacapitalului social. Pentru derularea AGEA, SIF-urile au nevoie,potrivit statutului, de un cvorum de 75% din acţiunile cu drept devot la prima convocare şi de 50% din acţiuni la a doua convocare,cu excepţia SIF Transilvania (SIF3) care şi-a eliminat acestecerinţe din statut în urma unor procese.

În această primăvară SIF Moldova a propus acţionarilorvalorificarea participaţiei deţinute la BCR, cea mai mare bancă dinsistem, însă neîntrunirea cvorumului în cadrul AGEA a împiedicatluarea unei astfel de decizii.

"Sunt convins că avem şanse ca excepţia de neconstituţionalitatesă fie acceptată. Dacă vom reuşi, atunci pragul de deţinere la SIFTransilvania va fi ridicat la 5%, cât a fost voinţa acţionarilor,în timp ce la restul SIF-urilor, teoretic, va reveni la pragul dedinaintea ordonanţei, de 0,1% din capital", a continuatFercală.

Acţionarii SIF Transilvania au aprobat în 2009 ca pragul dedeţinere să fie ridicat la 5%, nu însă şi pragul de vot, care arămas la 1%. Astfel, un investitor ar putea deţine, teoretic, 5%din acţiunile SIF3, dar ar putea vota doar cu 1%.

La Parlament stă cheia deschideriiSIF-urilor

Avocatul Cristian Duţescu, care a reprezentat firma Comrimet înprocesul cu SIF Oltenia din 2009, nu este însă la fel deoptimist.

"Cred că va fi respinsă excepţia de constituţionaliate. În 2009,când am reprezentat firma Comrimet, Curtea a motivat că o legeorganică precum cea a pieţei de capital poate fi modificată dacăordonanţa de urgenţă nu modifică aspecte legate de pedepsirea unorinfracţiuni. Mai mult, a argumentat că există interes din parteastatului să se implice în activitatea SIF-urilor chiar dacă acesteasunt private", a spus avocatul. Duţescu consideră neconstituţionalpragul de deţinere, "însă doar Parlamentul poate ridica acest pragprintr-o lege".

Un proiect legislativ iniţiat încă din 2009 de majorare apragului până la 5% se află blocat la comisiile din cadrul CamereiDeputaţilor din primăvara anului trecut. Mai mult, deşi a pornitiniţial cu eliminarea pragului, proiectul a suferit modificări peparcurs şi a fost introdusă majorarea până la 5% din capital.

În martie anul trecut, dezbaterea proiectului legislativ deridicare a pragului de deţinere la SIF-uri în cadrul Comisiei debuget şi finanţe din Camera Deputaţilor a fost amânată pe termenneprecizat. Comisia de buget şi finante trebuia să elaborezeraportul final pe baza căruia deputaţii urmau să voteze modificarealegii pieţei de capital şi ridicarea pragului de deţinere.

Senatul a aprobat proiectul de lege la începutul lunii noiembrie2009, iar până în martie 2010 acţiunile SIF-urilor au crescut înmedie cu 50%, însă Camera Deputaţilor este forul decizional, iar unvot negativ în Cameră ar însemna eşecul proiectului. MembriiComisiei susţineau atunci că poartă discuţii cu principalii actoride pe piaţa de capital. Ulterior au susţinut că aşteaptă un noupunct de vedere din partea Guvernului, după ce primul punct devedere a fost dat pe varianta care propunea eliminareapragului.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.