Bănci și Asigurări

OTP a pierdut 7 mil. euro în trimestrul al III-lea. Presiunea se mută pe ipotecare

OTP a pierdut 7 mil. euro în trimestrul al III-lea. Presiunea se mută pe ipotecare

Banca se îndreaptă spre încheierea unui an cu pierderi, dar mizează pe profit în 2011

Autor: Liviu Chiru

21.11.2010, 23:53 18

Dacă în vară problemele erau determinate de intrarea îninsolvenţă a câtorva dezvoltatori imobiliari cu expuneri mari, acumpresiunea vine din deteriorarea mai rapidă a crediteloripotecare.

În trimestrul al treilea banca a constituit provizioane de 15,9milioane de euro, similare cu volumul consemnat în precedenteletrei luni.

"Calitatea portofoliului de credite a continuat să sedeterioreze în trimestrul al treilea. Dacă în trimestrul al doileadeteriorarea portofoliului a fost legată de câteva expuneri pesegmentul corporate, în trimestrul al treilea ponderea creditelorcu întârzieri la plată mai mari de 90 de zile a rămas neschimbatăpe acest segment. Grosul creditelor neperformante a provenit dinsegmentul ipotecar", potrivit raportului transmis de grupul OTPbursei de la Budapesta.

La nivel agregat, ponderea creditelor cu întârzieri la plataratelor mai vechi de 90 de zile a urcat la 9,6% din portofoliultotal în septembrie, de la 8,4% în iunie şi 2,3% în septembrie2009.

"Programul de protecţie a clienţilor - care se concentreazăasupra creditelor ipotecare - a continuat. La sfârşitultrimestrului al treilea, 12% din creditele acordate clienţilorindividuali erau incluse în acest program, faţă de 8% la sfârşitullunii iunie", potrivit OTP. Clienţii incluşi în acest program potstabili cu banca un program de reeşalonare a ratelor, astfel încâtsă aibă de suportat costuri mai mici pentru o perioadă de timp şisă facă faţă problemelor financiare cu care se confruntă.

Laszlo Diosi, şeful OTP Bank România, spune într-un interviuacordat recent ZF că banca va încheia în mod cert anul 2010 pepierdere, însă vizează un rezultat pozitiv pentru anul viitor. Elsublinia că împrumuturile nou acordate au o calitate "foarte bună",fiind gestionate separat de vechiul bilanţ.

Obţin mai mulţi bani din operaţiunilecurente

Deşi nevoile mari de provizionare împing rezultatul net peminus, OTP se străduieşte să îşi majoreze câştigul dinoperaţiuni.

În primele trei trimestre profitul operaţional a fost de aproape24 de milioane de euro, faţă de 17 milioane de euro, în perioadasimilară a anului trecut. Creşterea a fost susţinută de majorareacâştigurilor din dobânzi, dar şi din comisioane. Raportul grupuluinotează că OTP a redus dobânzile plătite la depozite în trimestrulal treilea, după ce reuşise să atragă sume consistente de laclienţi în lunile precedente. În paralel, cheltuielile operaţionaleau fost ţinute "sub un control strict". Reţeaua teritorială a fosttotuşi menţinută la nivelul de 106 unităţi, iar numărul de angajaţia crescut cu 14, la 1.123 de persoane.

Totuşi, majorarea profitului operaţional nu a putut ţine pasulcu provizioanele. Cumulat pe primele nouă luni ale anului, OTP aînregistrat o pierdere de 15,2 milioane de euro, faţă de un câştigmodic în perioada similară din 2009. Provizioanele ajung astfel săerodeze capitalul băncii. Pentru a-şi menţine indicatorul desolvabilitate (care măsoară adecvarea capitalurilor proprii înfuncţie de riscurile asumate), OTP România şi-a majorat recentcapitalul cu 80 de milioane de lei (aproape 19 mil. euro), până laechivalentul a 126 mil. euro. În aceste condiţii, indicatorul desolvabilitate este acum la 11,8%, peste nivelul cerut de BNR de10%.

Creştere uşoară pe creditare

OTP şi-a majorat cu 1%, exprimat în euro, portofoliul de crediteîn trimestrul al treilea, creşterea fiind susţinută în special dezona de retail, în timp ce segmentul corporate a avut o contribuţiemai mică. Banca are credite de retail de aproape 818 milioane deeuro, în timp ce finanţările pe corporate sunt de 320 de milioanede euro. Banca a derulat în ultimele luni campanii de promovare acreditelor ipotecare, dar şi a celor pentru firmele mici şimijlocii.

Ajustarea dobânzilor plătite la depozite a dus la scădereasoldului cu circa 7% pe zona de retail, până la 265 mil. euro.Depozitele clienţilor corporate au urcat cu circa 20%, până la 106mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO