OTP a pierdut 7 mil. euro în trimestrul al III-lea. Presiunea se mută pe ipotecare

Autor: Liviu Chiru 21.11.2010

OTP Bank, filiala locală a celui mai mare grup financiar maghiar, a înregistrat în trimestrul al III-lea pierderi de 7,6 mil. €, similare cu cele din trimestrul anterior, în condiţiile în care a continuat să facă provizioane.



Dacă în vară problemele erau determinate de intrarea în insolvenţă a câtorva dezvoltatori imobiliari cu expuneri mari, acum presiunea vine din deteriorarea mai rapidă a creditelor ipotecare.

În trimestrul al treilea banca a constituit provizioane de 15,9 milioane de euro, similare cu volumul consemnat în precedentele trei luni.

"Calitatea portofoliului de credite a continuat să se deterioreze în trimestrul al treilea. Dacă în trimestrul al doilea deteriorarea portofoliului a fost legată de câteva expuneri pe segmentul corporate, în trimestrul al treilea ponderea creditelor cu întârzieri la plată mai mari de 90 de zile a rămas neschimbată pe acest segment. Grosul creditelor neperformante a provenit din segmentul ipotecar", potrivit raportului transmis de grupul OTP bursei de la Budapesta.

La nivel agregat, ponderea creditelor cu întârzieri la plata ratelor mai vechi de 90 de zile a urcat la 9,6% din portofoliul total în septembrie, de la 8,4% în iunie şi 2,3% în septembrie 2009.

"Programul de protecţie a clienţilor - care se concentrează asupra creditelor ipotecare - a continuat. La sfârşitul trimestrului al treilea, 12% din creditele acordate clienţilor individuali erau incluse în acest program, faţă de 8% la sfârşitul lunii iunie", potrivit OTP. Clienţii incluşi în acest program pot stabili cu banca un program de reeşalonare a ratelor, astfel încât să aibă de suportat costuri mai mici pentru o perioadă de timp şi să facă faţă problemelor financiare cu care se confruntă.

Laszlo Diosi, şeful OTP Bank România, spune într-un interviu acordat recent ZF că banca va încheia în mod cert anul 2010 pe pierdere, însă vizează un rezultat pozitiv pentru anul viitor. El sublinia că împrumuturile nou acordate au o calitate "foarte bună", fiind gestionate separat de vechiul bilanţ.

Obţin mai mulţi bani din operaţiunile curente

Deşi nevoile mari de provizionare împing rezultatul net pe minus, OTP se străduieşte să îşi majoreze câştigul din operaţiuni.

În primele trei trimestre profitul operaţional a fost de aproape 24 de milioane de euro, faţă de 17 milioane de euro, în perioada similară a anului trecut. Creşterea a fost susţinută de majorarea câştigurilor din dobânzi, dar şi din comisioane. Raportul grupului notează că OTP a redus dobânzile plătite la depozite în trimestrul al treilea, după ce reuşise să atragă sume consistente de la clienţi în lunile precedente. În paralel, cheltuielile operaţionale au fost ţinute "sub un control strict". Reţeaua teritorială a fost totuşi menţinută la nivelul de 106 unităţi, iar numărul de angajaţi a crescut cu 14, la 1.123 de persoane.

Totuşi, majorarea profitului operaţional nu a putut ţine pasul cu provizioanele. Cumulat pe primele nouă luni ale anului, OTP a înregistrat o pierdere de 15,2 milioane de euro, faţă de un câştig modic în perioada similară din 2009. Provizioanele ajung astfel să erodeze capitalul băncii. Pentru a-şi menţine indicatorul de solvabilitate (care măsoară adecvarea capitalurilor proprii în funcţie de riscurile asumate), OTP România şi-a majorat recent capitalul cu 80 de milioane de lei (aproape 19 mil. euro), până la echivalentul a 126 mil. euro. În aceste condiţii, indicatorul de solvabilitate este acum la 11,8%, peste nivelul cerut de BNR de 10%.

Creştere uşoară pe creditare

OTP şi-a majorat cu 1%, exprimat în euro, portofoliul de credite în trimestrul al treilea, creşterea fiind susţinută în special de zona de retail, în timp ce segmentul corporate a avut o contribuţie mai mică. Banca are credite de retail de aproape 818 milioane de euro, în timp ce finanţările pe corporate sunt de 320 de milioane de euro. Banca a derulat în ultimele luni campanii de promovare a creditelor ipotecare, dar şi a celor pentru firmele mici şi mijlocii.

Ajustarea dobânzilor plătite la depozite a dus la scăderea soldului cu circa 7% pe zona de retail, până la 265 mil. euro. Depozitele clienţilor corporate au urcat cu circa 20%, până la 106 mil. euro.