Bănci și Asigurări

Interviu. Cristina Şindile, director general al BT Mic: Vedem foarte multă iniţiativă, adaptare şi rezilienţă în mediul antreprenorial. Cu toate că afacerile mici au o fragilitate dată de dimensiune, felul în care antreprenorii au reacţionat la fiecare etapă din ultimii ani ne-a demonstrat că se poate

Cristina Şindile, director general al BT Mic: Sunt businessuri care se nasc direct în online şi sunt din ce în ce mai multe businessuri cu experienţă care testează onlineul pentru prima dată.

Cristina Şindile, director general al BT Mic: Sunt businessuri care se nasc direct în online şi sunt din ce în ce mai multe businessuri cu experienţă care testează onlineul pentru prima dată.

Autor: Alexandra Matei

05.11.2022, 12:04 714

♦ BT Mic are clienţi mici din toată ţara şi are în portofoliu peste 400 de tipuri de activităţi economice finanţate ♦ Valoarea medie a creditului este în jur de 60.000 de lei, cu un maxim de 200.000 lei ♦ Mai bine de 22% din activitatea BT Mic merge către start-up-uri şi firme care au cel mult 12 luni de funcţionare la momentul finanţării.

În cei cinci ani de activitate, BT Mic, una dintre compa­niile grupului finan­ciar Banca Transilvania, orien­tată către microîntre­prin­deri, a finanţat peste 21.000 de antreprenori cu mai bine de 1,6 mld. lei, iar în acest an, susţine Cristina Şindile, director general al BT Mic, aşteptarea este ca numărul clienţilor ce vor primi finanţare să ajungă la 6.500.

„Vedem foarte multă ini­ţiativă, adaptare şi rezilienţă în mediul antreprenorial. Cu toate că afacerile mici au o fragilitate a lor dată implicit de dimensiune, felul în care antreprenorii au reacţionat la fiecare etapă din ultimii ani ne-a demonstrat că se poate. Am văzut foarte multă responsabilitate şi asumare la nivelul pieţei. Avem un pic mai bine de cinci ani de activitate şi în tot acest timp am finanţat peste 21.000 de antreprenori cu mai bine de 1,6 mld. lei. Activitatea a crescut de la un an la altul, în ciuda provocărilor aduse de mediul macroeconomic. În acest an, aşteptarea este să finanţăm în jur de 6.500 de clienţi, iar asta în condiţiile în care 75% dintre ei sunt la prima colaborare cu noi“, a spus pentru ZF Cristina Şindile, director general al BT Mic.

BT Mic creditează la nivelul întregii ţări şi are în portofoliu peste 400 de tipuri de activităţi economice finanţate. Valoarea medie a creditului este în jur de 60.000 de lei, cu un maxim de 200.000 lei. Mai bine de 22% din activitatea BT Mic merge către start-up-uri şi firme care au cel mult 12 luni de funcţionare la momentul finanţării.

„Finanţările adresează în egală măsură partea de capital de lucru uzual, cât şi diverse investiţii, care sunt finanţate integral, nu necesită aport propriu din partea clienţilor şi au termene generoase, de până la şapte ani.“

Atunci când un business vine către BT Mic, explică Cristina Şindile, totul pleacă de la povestea fiecărui antreprenor – ce face acum, dar mai ales ce planuri are. În final, se stabileşte soluţia potrivită de finanţare.

De la poveste la finanţarea ideii e doar un pas, iar tot acest proces durează circa cinci zile.

Antreprenorii pot aplica atât clasic, în orice unitate BT Mic sau BT, cât şi online, pe site-ul BT Mic, prin intermediul chat-bot-ului Raul.

O afacere mică, arată Cristina Şindile, nu este altceva decât o combinaţie reuşită de pasiune, multă muncă şi mai multă implicare personală a celui care o porneşte, a familiei acestuia. Un astfel de business îşi susţine, pe de o parte, propria dezvoltare şi de foarte multe ori susţine şi cash-flowul familiei respective.

Provocările antreprenorilor cu afaceri mici sunt cele comune antreprenoriatului în această perioadă, astfel că, precizează ea, creşterea accelerată a inflaţiei şi implicit a preţurilor a fost resimţită în egală măsură şi în cash flow-urile acestor afaceri.

Astfel, afirmă directorul general al BT Mic, gestiunea lichidităţii a necesitat o atenţie mai mare pe parcursul întregului an.

Totodată, mai adaugă ea, multe businessuri au întâmpinat dificultăţi în procesul de aprovizionare din cauza livrărilor întârziate, iar asta se traduce

într-un alt cost, deseori mai mare decât cel generat direct de o creştere de preţ.

„Venim cu un bagaj semni­ficativ de stres asupra businessurilor din perioada pandemică. Nu prea am apucat sa respirăm pentru că am intrat imediat într-o altă poveste relativ complicată. Probabil că asta este şi cea mai mare provocare de fapt – aceea de a-ţi găsi constant, ca antreprenor, resursele interioare necesare pentru a merge mai departe“, a punctat Cristina Şindile.

Anul următor, aceasta se aşteaptă la apariţia unui punct de inflexiune în comportamentul de consum al populaţiei, respectiv o scădere a acestuia pe fondul creş­terii accelerate a preţurilor din acest an.

În acest context, micii antre­pre­nori, crede ea, ar trebui să îşi concentreze atenţia şi efortul pentru a rămâne relevanţi în piaţă. Mai mult, adresarea mode­lului de business – produs, piaţă, preţ – este cea care îi va ajuta să traverseze perioade mai lungi de stres economic, consideră aceasta.

În ceea ce-i priveşte pe clienţii care au probleme financiare, precizează ea, BT Mic încearcă, întâi de toate, să înţeleagă de unde vin aceste probleme şi ce soluţii există.

Uneori, susţine Cristina Şindile, apar probleme punctuale de lichiditate, pe termen scurt, care îşi găsesc rezolvarea relativ repede, iar alteori sunt probleme mai complexe la nivel de business, care afectează performanţa lui.

„Acolo unde există un plan de acţiune, motivaţie şi implicare din partea antreprenorului, chiar dacă afacerea actuală suferă, venim cu soluţii de restructurare a planului de rambursare a creditului.“

Directorul general al BT Mic spune că fiecare an a fost bun în felul lui. Din 2020 şi până acum, a existat un context economic relativ diferit. Anul 2020 a fost unul aparte din cauza pandemiei, întrucât unii antreprenori au fost nevoiţi să-şi suspende activitatea de pe o zi pe alta începând cu luna martie.

A doua parte a anului a fost una a „paşilor mici pe gheaţă“, mai spune ea, urmând ca în 2021 activitatea businessurilor să revină la normal.

Online-ul, probabil, este cel mai evident efect al pandemiei asupra comportamentului antreprenorial, crede ea, întrucât a fost un canal de vânzare pe care tot mai multe businessuri l-au încercat în acea perioadă.

Trendul este dat, în principal, de comportamentul generaţiilor noi de consumatori, care îşi petrec din ce în ce mai mult timp în online – aşadar, acolo îşi fac şi cumparaturile, precizează aceasta. „Sunt business-uri care se nasc direct în online şi sunt din ce în ce mai multe business-uri cu experienţă care testează onlineul pentru prima dată.“

Dincolo de finanţare, BT mic derulează constant o serie de iniţiative de susţinere a afacerilor mici.

Dintre acestea, Cristina Şindile aminteşte campania „Cumpară de la o afacere mică“, organizată în toamna anului 2020 sau Stup, cea mai recentă iniţiativă, gândită ca un one-stop-shop pentru antreprenorii din Bucureşti aflaţi la început de drum, în care aceştia pot accesa o serie de soluţii de business necesare activitţii lor.

BT Mic rămâne, aşadar, finanţatorul afacerilor mici şi în următoarea perioadă. Nevoie de finanţare există, susţine directorul general al BT Mic, şi va continua să existe cu atât mai mult cu cât mediul antreprenorial şi nu numai trece printr-o perioadă inflaţionistă.

„Nu avem planuri diferite pentru viitor. Vrem să continuăm la fel, cu dezvoltarea activităţii de creditare şi în egală măsură cu dezvoltarea altor iniţiative de susţinere antreprenorială. Afacerile mici au nevoie de asta, iar nouă ne place al naibii de tare. Despre asta este BT Mic“, a conchis Cristina Şindile.

Peste 740.000 de microintraprinderi au depus situaţia financiară aferentă anului trecut la Ministerul de Finanţe. Cifra de afaceri totală a acestora a depăşit 252 mld. lei în 2021, cu circa 32 mld. lei mai mult decât în anul precedent, arată datele publice. Microintreprinderile au generat un profit net total de peste 65 mld. lei anul anterior, cu 12 mld. lei peste 2020, iar numărul mediu de angajaţi care lucrează în aceste mircrointreprinderi a depăşit 900.000.

Cum se va vedea în businessul BT Mic noul parteneriat cu Fondul European de Investiţii şi ce tip de companii se pot înscrie pentru a beneficia de credite garantate în baza acestui acord?

„Avem o colaborare de câţiva ani cu Fondul European de Investiţii.  Anul acesta, tocmai ce am finalizat un alt contract de garantare, prin care mai bine de 8.000 de antreprenori au accesat finanţare de la noi, beneficiind de această garanţie. Acum intrăm într-un nou contract, care va deschide accesul la finanţare pentru un număr similar de clienţi, cu un volum estimat de finanţări de 500 mil. lei. Tot împreună cu Fondul European de Investiţii avem acum în derulare un alt program de garantare dedicat exclusiv finanţării entităţilor din educaţie – şcoli şi grădiniţe din zona privată. Până în prezent am ajuns în peste 200 de şcoli şi grădiniţe cu acest produs.“

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO