Bănci și Asigurări

Campania RCA: urmeaza o luna de competitie dura intre asiguratori

29.11.2007, 15:34 35

Timp de patru saptamani, asiguratorii se vor lupta pentru a atrage cat mai multi clienti, cea mai mare parte a vanzarilor fiind concentrata in ultima luna a anului.
Explicatia: pana in 2005 politele RCA erau valabile pana la sfarsitul anului calendaristic, deci majoritatea erau reinnoite in aceasta perioada.
"Luna decembrie reprezinta in continuare un varf de vanzari de RCA, chiar daca nu la fel ca in anii trecuti. Circa 70% din vanzarile anuale sunt concentrate in aceasta perioada a anului", afirma Marius Onofrei, directorul de comunicare al Allianz-Tiriac, liderul pietei asigurarilor si numarul patru pe piata RCA in 2006.
Asiguratorii mizeaza pe cota de piata semnificativa pe care o pot obtine din vanzarea de polite RCA, chiar daca acest business este in continuare pagubos sau la limita profitabilitatii.
In 2006, companiile de asigurari au vandut polite RCA in valoare de aproape 350 de milioane de euro, in crestere cu circa 30% in euro fata de anul anterior.
"Sunt doua motive pentru care piata va inregistra o crestere de cel putin 30% si anul acesta: majorarea tarifelor praticate de asiguratori si cresterea gradului de cuprindere in asigurare, combinata cu cresterea parcului auto", considera Onofrei.
Directorul general al Asitrans, Bogdan Stan, considera ca, spre deosebire de anii trecuti, criteriul principal in functie de care soferii isi vor alege asiguratorul nu va fi pretul.
"Cred ca in aceasta campanie competitia dintre companii nu se va mai reduce la pret. Exista pe piata companii cu preturi reduse, dar care nu cred ca vor castiga foarte mult din aceasta campanie, din motive de notorietate si de reputatie", afirma Stan.
Odata cu cresterea primelor brute subscrise se majoreaza insa si daunele platite de asiguratori pentru aceste polite.
Liderul pietei RCA a fost anul trecut Asirom, cu afaceri de aproape 57 de milioane de euro, in scadere cu 9% fata de anul anterior. In acelasi timp, despagubirile platite de asigurator au ramas la nivelul din anul anterior.
Mai neagra este situatia in cazul celorlalti patru jucatori din top cinci, care au inregistrat chiar si dublari ale despagubirilor platite, in timp ce vanzarile au crescut mult mai incet. La Omniasig si Allianz-Tiriac daunele platite pentru RCA s-au dublat, in timp ce la Astra si Unita despagubirile platite asiguratilor s-au majorat cu 43%, respectiv 56%.
"Faptul ca in intreaga piata daunele reprezinta jumatate din primele brute subscrise de asiguratori ar putea lasa impresia ca RCA este un business profitabil. Foarte importante sunt insa si rezervele de daune pe care le constituie companiile de asigurari, insa in ultimii ani a existat, din pacate, o subrezervare. Consider ca si in anii urmatori obligatiile de plata ale asiguratorilor (care reprezinta daunele platite plus variatia rezervei de daune - n. red.) vor continua sa creasca cu o rata mai ridicata decat veniturile din prime", este de parere directorul de comunicare al Allianz-Tiriac.
Anul trecut, Asirom a avut cel mai mult de castigat din RCA, insa anul acesta situatia s-ar putea schimba, in cazul in care afacerile companiei pe acest segment vor continua sa scada. Liderul pietei ar putea deveni Omniasig, care si-a majorat cu 44% vanzarile de polite RCA anul trecut.
Dupa ce au majorat preturile politelor valabile in acest an, asiguratorii au scumpit si politele valabile in 2008: cu pana la 55% pentru companii si 100% pentru persoane fizice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO