Auto

Companiile din sectorul FMCG şi traderii de materii prime profită în continuare de pe urma creşterii preţurilor, dar pentru firmele de transport maritim petrecerea s-a încheiat probabil

Companiile din sectorul FMCG ÅŸi traderii de materii...

Autor: Catalina Apostoiu

05.05.2023, 00:06 401

Majoritatea companiilor din in­dustria bunurilor de larg consum, prin­tre care se numără giganţi ca Procter & Gamble şi Coca-Cola, au raportat re­zultate peste aşteptări pe primul tri­mestru al acestui an. Şi con­structorii auto, restaurantele şi ho­te­lurile au a­nunţat performanţe solide. Con­suma­torii sunt în continuare dornici să chel­tuiască, astfel de companii având astfel posibilitatea de a forţa noi creşteri de preţuri, scrie Bloomberg.

Unii dintre cei mai mari traderi de materii prime de la nivel mondial şi-au dublat profiturile la aproxima­tiv 77 mi­­li­arde de dolari anul trecut, în con­di­ţiile scumpirii dramatice a e­nergiei în urma relaxării restricţiilor din pan­de­mie şi invadării Ucrainei de către Rusia, revelă o analiză realizată de cercetătorii de la Sanford C Bernstein.

Mai mult de jumătate din suma totală, aproximativ 37 miliarde de do­lari, a fost obţinută de TotalEner­gies, Shell şi BP, peste cele 28 mili­arde de dolari generate de cele mai mari firme de trading elveţiene, Vitol, Gunvor şi Trafigura.

„Companiile respective profită din plin de pe urma volatilităţii“, ara­tă Oswald Clint, analist la Bernstein. Pentru a estima suma cu care ope­ra­ţiunile de trading contribuie la re­zultate, Bernstein a folosit rapoarte ale giganţilor petrolieri privind diver­se aspecte ale businessurilor lor şi le-au scăzut din câştigurile totale. Rezultatul reprezintă câştigurile din trading, potrivit analiştilor.

Deşi preţurile petrolului şi gaze­lor au mai coborât de la maximele de anul trecut, volatilitatea preţurilor continuă să ofere oportunităţi pentru operaţiunile de trading. Şi firmele din industria transpor­tului maritim au pro­fitat din plin de pe urma crizei pro­vocate de pande­mie, care a dat peste cap lanţurile de aprovizionare. În cazul acestora, însă, apar semnale că lucrurile sunt pe cale să se schimbe.

Gigantul Maersk din sector a a­vertizat recent cu privire la o „lume radical schimbată“, semnalând că boomul din pandemie este pe sfâr­şite în condiţiile în care cererea şi pre­ţurile transporturilor sunt în scă­dere, notează Financial Times.

AP Moeller-Maersj a avertizat cu privire la un „mediu de business radical schimbat“, profiturile celei de-a doua mari companii de trans­port containerizat scăzând, iar îngri­jo­rările crescând în legătură cu un val de noi nave care va pune presiune asupra industriei.

Profitul operaţional al Maersk a scăzut cu peste două treimi, la 2,3 miliarde de dolari pe primul trimestru al acestui an faţă de perioada similară din 2022. Veniturile s-au diminuat cu un sfert la 14,2 miliarde de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO