Companiile din sectorul FMCG şi traderii de materii prime profită în continuare de pe urma creşterii preţurilor, dar pentru firmele de transport maritim petrecerea s-a încheiat probabil

Autor: Catalina Apostoiu 05.05.2023

Majoritatea companiilor din in­dustria bunurilor de larg consum, prin­tre care se numără giganţi ca Procter & Gamble şi Coca-Cola, au raportat re­zultate peste aşteptări pe primul tri­mestru al acestui an. Şi con­structorii auto, restaurantele şi ho­te­lurile au a­nunţat performanţe solide. Con­suma­torii sunt în continuare dornici să chel­tuiască, astfel de companii având astfel posibilitatea de a forţa noi creşteri de preţuri, scrie Bloomberg.

Unii dintre cei mai mari traderi de materii prime de la nivel mondial şi-au dublat profiturile la aproxima­tiv 77 mi­­li­arde de dolari anul trecut, în con­di­ţiile scumpirii dramatice a e­nergiei în urma relaxării restricţiilor din pan­de­mie şi invadării Ucrainei de către Rusia, revelă o analiză realizată de cercetătorii de la Sanford C Bernstein.

Mai mult de jumătate din suma totală, aproximativ 37 miliarde de do­lari, a fost obţinută de TotalEner­gies, Shell şi BP, peste cele 28 mili­arde de dolari generate de cele mai mari firme de trading elveţiene, Vitol, Gunvor şi Trafigura.

„Companiile respective profită din plin de pe urma volatilităţii“, ara­tă Oswald Clint, analist la Bernstein. Pentru a estima suma cu care ope­ra­ţiunile de trading contribuie la re­zultate, Bernstein a folosit rapoarte ale giganţilor petrolieri privind diver­se aspecte ale businessurilor lor şi le-au scăzut din câştigurile totale. Rezultatul reprezintă câştigurile din trading, potrivit analiştilor.

Deşi preţurile petrolului şi gaze­lor au mai coborât de la maximele de anul trecut, volatilitatea preţurilor continuă să ofere oportunităţi pentru operaţiunile de trading. Şi firmele din industria transpor­tului maritim au pro­fitat din plin de pe urma crizei pro­vocate de pande­mie, care a dat peste cap lanţurile de aprovizionare. În cazul acestora, însă, apar semnale că lucrurile sunt pe cale să se schimbe.

Gigantul Maersk din sector a a­vertizat recent cu privire la o „lume radical schimbată“, semnalând că boomul din pandemie este pe sfâr­şite în condiţiile în care cererea şi pre­ţurile transporturilor sunt în scă­dere, notează Financial Times.

AP Moeller-Maersj a avertizat cu privire la un „mediu de business radical schimbat“, profiturile celei de-a doua mari companii de trans­port containerizat scăzând, iar îngri­jo­rările crescând în legătură cu un val de noi nave care va pune presiune asupra industriei.

Profitul operaţional al Maersk a scăzut cu peste două treimi, la 2,3 miliarde de dolari pe primul trimestru al acestui an faţă de perioada similară din 2022. Veniturile s-au diminuat cu un sfert la 14,2 miliarde de dolari.