Ziarul de Duminică

Un roman in America: Sasha Meret

29.05.2000, 00:00 13



L-am intalnit la o expozitie personala pe care i-o organizase Fundatia Culturala Romana intr-una dintre impozantele sali de la parterul sediului ei. In multimea care fojgaia dintr-o parte in alta, mi-a fost greu sa il recunosc. Erau acolo cele mai importante personalitati ale lumii artistice, multi tineri, majoritatea studenti la Arte, si un numar ciudat de mare de reporteri si oameni din media. Astfel de multimi adunate la o lansare sau o expozitie imi dau senzatia ca se poate, ca arta are toate sansele sa isi recapete in timp capitalul de imagine pierdut.

Imi vorbise despre el Tudor Jebeleanu, un artist ale carui cuvinte cantaresc greu, si intrasem pe site-ul lui personal, aproape ratacindu-ma, neintelegand, apoi luminandu-ma. Am avut o convorbire lunga despre arta, mentalitati, tari, bani. El e jumatate roman jumatate rus si are un fel de a vorbi molcom, nordic, asezat. Ne-a plans de mila, explicandu-mi: "Pe mine numai cheltuielile legate de casa ma duc la trei mii de dolari". M-am intrebat cum poate sa castige un artist atatia bani. Fura? Da cuiva in cap? Vinde droguri? Se prostitueaza? Explicatia a fost simpla: Sasha, care atunci cand era in Romania colabora la "Urzica", un binecunoscut saptamanal umoristic, colaboreaza acum, tot ca ilustrator, la "New York Times".

S-a nascut in 1955 si face deci parte din generatia care tocmai a ajuns la putere in lumea artistica de la noi: "Generatia '80". In viata lui a urat cel mai mult comunismul, a incercat sa scape prin mai multe metode si, intr-un final, a reusit.

Dupa ce a terminat aici Facultatea de Arta, o data ajuns la New York a inceput un curs de specializare cu Tony Harrison, la Universitatea Columbia. Acesta l-a initiat in printmaking, o forma artistica mult avansata in comparatie cu ceea ce stia pe atunci tanarul Sasha Meret sa faca. Sasha s-a dovedit extrem de receptiv si a ajuns in scurt timp un artist notoriu. A expus in toata lumea si a participat la o multime de programe, cum ar fi cel organizat de International Art Group "Gaia", sponsorizat de Galeria Triskell. A invatat sa faca orice, combina toate stilurile, poate trece de la unul la altul fara sa clipeasca din ochi.

Imageria sa reflecta explorarile spirituale pe care le-a facut, amestecand stiluri europene, africane, asiatice si ale esoterismului simbolic intr-un limbaj vizual foarte personalizat. Alterneaza figurativul cu abstractul, cautand un echilibru intre idei si emotii. A invatat sa combine pictura cu tehnici care tin de printmaking: intaglio, aqua, taieturi. A colaborat, de-a lungul timpului, nu doar cu "The New York Times", ci si cu "Simon and Schuster", "Henry Holt" si alte case de editura, cum ar fi "Sony Corporation" si "Pall Corporation".

Straniu, desi lumea noastra mica nu poate insemna mare lucru pentru un artist care e invatat sa castige mult din munca lui si a expus in toata lumea, Sasha Meret se intoarce mereu aici. Romania a ramas patria lui spirituala, locul cel mai drag in economia viselor lui. Urmatorul proiect? O expozitie extinsa, care sa cuprinda totalitatea pieselor lui de rezistenta, la una dintre galeriile de arta din centrul Bucurestiului. Putem fi siguri ca Sasha Meret va reveni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO