Ziarul de Duminică

Maladia mediteraneana a Orientului ex-sovietic

Maladia mediteraneana a Orientului ex-sovietic
04.04.2008, 20:46 43

La "Caminul Artei"/etaj, o prezenta exotica - pictorul Kader Bekov. Un artist venerabil, pornit din Bishkekul Kirghizstanului, indata dupa 1990, direct spre inima culturala a Occidentului european. In Franta, este cooptat printre asociatii Fundatiei culturale Soleil de l'Est. Pentru valoarea performantelor sale artistice (licentiat al reputatei Academiei "Surikov" de la Moscova), este propulsat pe simezele unor importante galerii din Franta (devenita intre timp un fel de tara adoptiva), Marea Britanie, Coreea de Sud, fiind bine cunoscut si pretuit si in lumea cercurilor diplomatice. Mai mult de atat, din 2001, Soleil de l'Est ii ofera in sudul Frantei un atelier de creatie si documentare.

La cei 52 de ani ai sai, Kader Bekov manifesta o febrilitate creativa prodigioasa si o remarcabila sociabilitate, artistii rusi si romani (moldoveni) din diaspora fiindu-i cel mai adesea companioni entuziasti in numeroasele proiecte expozitionale pe care le sustine de-a lungul si de-a latul Europei, inclusiv in Kirghizia natala si in capitalele republicilor ex-sovietice din Asia Centrala si din Federatia Rusa.
Dar si din Romania, unde apare pentru prima data in 2005, la Galeria privata "Kron-Art" din Brasov, unde are un notabil succes si care l-a mai invitat o data si in 2007, alaturi de un alt artist rus, aflat tot sub tutela prestigiosului "brand" cultural si artistic francez Soleil de l'Est! Din martie 2008, harta "cuceririlor" artistice ale lui Bekov cuprinde si Bucurestiul.
Care ar fi atuurile cu care acest artist a cucerit in scurt timp pietele de arta franceze, engleze, si, mai nou, extrem-orientale, de cativa ani avand angajamente cu doua mari galerii din Londra si Seul!? In primul rand, profesionalismul sau evident in tot ceea ce face, indiferent in ce tehnica lucreaza. Apoi, accesibilitatea limbajului pictural, axat pe siguranta si eleganta desenului, pe maiestria compozitionala si pe optiunile sale tematice, intotdeauna extrase din fondul peren al preferintelor privitorului de oricand si de oriunde: nud, portret compozitional, de regula cu Arlechini, Clowni sau suave si exotice personaje feminine. La fel, studiile de expresie si miscare cu personaje animaliere - cai, pauni, papagali, cocosi, tauri, rinoceri, spectaculoase fapturi marine, transfigurate in maniera arcimboldiana, dar si alambicatele compozitii florale disimulate in tablourile sale mai pretentioase cu tematica mitologica, alegorica, istorica sau etnografica.
Desigur, nu puteau lipsi peisajele, unde scoala sa de la Academia de Arta moscovita "Surikov" se face pe deplin simtita, de cele mai multe ori chiar in spiritul traditiei impresioniste promovata de pictorii rusi ai secolului al XIX-lea, dar si de pictura franceza si occidentala a aceleiasi perioade si orientari estetice. Mediteranismul ce a contaminat diaspora artistilor din spatiul ex-sovietic este, la Bekov, o componenta majora a inclinatiilor lui stilistice, aducatoare de succes imediat la public.
Apoi, vin suitele sale de compozitii bazate pe traditiile casnice si rituale ale Orientului asiatic din jurul Marii Caspice (in lucrari pline de savoare si farmec exotic, dar si de dramatism evocator precum: Vis, Drumul logodnicei, Razboinicul desertului, Logodnice, Iurta in stepa Asiei Centrale, Dezmembrarea URSS), in care verva compozitionala se sustine si prin alertetea desenului, forta poeticii imaginative, pitorescul simbolismului narativ si vivacitatea cromatica, ce amintesc adesea de paleta lui Chagall, asa cum s-a mai comentat.
In rest, un amestec spectaculos, pedant speculat si bine stapanit pictorial, de delir suprarealist si de incordare expresionista in elaborarea formelor si a "fabulelor" sale pictografice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO