Ziarul de Duminică

Intre pasiune si drama

Intre pasiune si drama

Joan Ponc, Personaj in rosu, 1947, tempera pe hartie panzata, 65,5 x 90,6 cm (detaliu)

16.11.2007, 19:42 51

In perioada 30 octombrie 2007 - 27 ianuarie 2008, Muzeul National de Arta al Romaniei gazduieste o admirabila colectie de arta spaniola contemporana apartinand Fundatiei "la Caixa" si repezentand cea mai mare institutie financiara din Spania. Infiintata in 1985, fundatia detine actualmente un patrimoniu de circa 700 de opere, dintre care 27 de lucrari de pictura si sculptura sunt expuse la Bucuresti intr-o selectie de exceptie (Arta spaniola din secolul XX.1947-1979). Gandit pentru un spectator familiarizat cu miscarea de avangarda de dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, grupajul reflecta, prin cateva opere capitale, evolutia artei spaniole de la suprarealismul anilor '50 la "assemblage"-le anilor '70.
O componenta importanta o constituie prezenta grupului catalan Dau al Set ("a saptea fata a zarului", 1948-1954) si a membrilor fondatori: Joan Ponc (1927-1984), Antoni Tapies (1923-), Antonio Saura (1930-1998) sau Manuel Millares (1926-1972). Textul introductiv al catalogului, semnat de Eugenio Carmona, plaseaza in context istoric "diferentierea spaniola" generata de mostenirea dramatica a Razboiului Civil si aruncarea intelectualitatii intr-o apatie pe care regimul franchist nu facea decat sa o sporeasca. Sensibilitatea artistica resimtea dureros conditia de exilat in propria tara (situatie pe care o consideram, la alte dimensiuni desigur, similara cu cea a artistilor romani din timpul perioadei totalitare), creatorii revendicand modernitatea ca forma de regasire a unei posibile identitati. Parisul a fost locul unde multi artisti spanioli au aflat un raspuns la aceste probleme, unde prezenta Joan Miro si a suprarealistilor au canalizat avatarurile subconstientului spre arta informala promovata de Fautrier sau Dubuffet, anihiland posibile dispute de natura stilistica. Experimentele succesive ale lui Tapies, reflecta astfel o miniistorie pe care o parcurge arta urmatoarelor decade, de la introducerea in substanta picturala a unor materiale noi (pamant, nisip, latex), prin care Tapies realiza texturi consistente, grele, la convertirea, sub influenta Pop Art, a obiectului in imagine.
Grupul El Paso (1957-1960), fondat de Antonio Saura, Luis Feito (1929) sau Manuel Millares, asimileaza si directia expresionismului abstract nord-american, pastrand, prin formule cromatice restranse, particularitati specific spaniole. Astfel, lucrari precum Griuri cu linii negre Nr. XXXIII din 1955 de Antoni Tapies, Marele nud (1960-1961) al lui Antonio Saura sau compozitiile abstracte, cu aura mistica, ale lui Rafael Canogar (1935) sau Juan Hernandez Pijuan (1931-2005) trimit spectatorul spre epocile de glorie ale vechilor maestri spanioli. Sculpturile abstracte ale lui Martin Chirino (1925) sau Jorge Oteiza (1908-2003), exalta la randul lor jocul elegant al formelor, realizate din otel patinat.
Incheiem aceste scurte comentarii cu un citat din admirabilul studiu introductiv, ce insoteste expozitia, menit a incita, speram, la vizitarea ei: "Vreme de multi ani, am simtit diferentierea spaniola ca pe o povara. De fapt, asta a si fost. A fost o lunga si dificila conjunctura a experientei noastre colective. Arta a incriminat-o in mod special. Insa artei, dar si artistilor adevarati le-a revenit sarcina de a transforma deosebirea intr-o caracteristica pozitiva. Astazi putem incepe sa o pretuim in felul acesta".



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO