Ziarul de Duminică

Ghinion cu mize mari

Ghinion cu mize mari
09.05.2008, 18:30 18

Aparent, un film precum 21 (tradus la noi prin titlul 21: sansa vietii lui, cu un iz dulceag retro ce evoca filmele "de pe vremuri" cu Bette Davis, gen Taina ei sau Iubirea lor) avea fisa completa a unei reusite. Subiect tentant, distributie proaspata si sexy, cu inegalabilul Kevin Spacey si charismaticul Laurence Fishburne drept bonus, si o lume sclipitoare la propriu - furnicarul cazinourilor din Las Vegas. In plus, filmul da un raspuns aparent simplu ca buna ziua unei intrebari care a fascinat etern studentimea de pretutindeni (dar mai ales din SUA, unde competitorii la bursele substantiale se dribleaza furibund): cum se pot face bani cu un cap sclipitor, note stralucite, intentii bune, dar o familie saraca? Pentru ca eroul sau, Ben Campbell, student eminent la MIT (Institutul de Tehnologie din Massachusetts) si avand drept unic scop pe lume sa absolve medicina la Harvard, se trezeste peste noapte smuls din meschinele preocupari scolare (concursuri de inventivitate alaturi de colegii tocilari fara noroc in amor) si propulsat in lumea nocturna a cazinourilor din Vegas, unde sume exorbitante se afla la degetul mic al oricarui participant priceput la jocul numit "21". O data ce arunca in arena asemenea subiect, regizorul Robert Luketic (Blonda de la Drept, Monster-in-Law) crede ca acesta are darul de-a merge de la sine pe sinele credibilitatii. Asa ca nu se mai oboseste cu detalii gen verosimilitate, succesiune logica a scenelor sau temperare a jocului actorilor. Deci fiecare face cam ce ii trece prin cap pe platou, actorii insisi parand imbatati de febra neiertatoare a castigurilor subite si de atmosfera incinsa de la masa de joc. Urmeaza ceea ce orice spectator exersat de filme americane ar putea rezuma destul de simplu. Brunetul de la MIT, un preppie ideal, aratos, cu o minte brilianta, cas la gura si doldora de principii (pana cand un mentor diabolic ii dibuie pretul corect), se dovedeste usor de imbatat cu teancuri de dolari, o femeie nurlie si mai ales permanentul miraj al puterii sfichiuind la orizont. O greseala previzibila, orchestrata de invidia colegilor, il arunca in miezul primejdios al esecului... Dincolo de desfasurarea enervant de previzibila, filmul mai are si alte surprize neplacute. Figura de supradotat inocent a lui Jim Sturgess, care aminteste initial de Chris O'Donnell, dulcele discipol al lui Al Pacino in Parfum de femeie (1992) ori de stangaciile la fel de irezistibile ale lui Clark Kent (in orice interpretare vreti) isi pierde pe parcurs orice farmec, nu pentru ca personajul se maculeaza, ci pentru ca actorul nu ii face fata. Kate Bosworth e frumoasa, energica si spectaculoasa, dar credibilitatea ei se impotmoleste permanent intr-un obstacol nevazut, iar Kevin Spacey... ei bine, ireprosabilul Kevin Spacey se afla in acel punct extrem de periculos chiar (sau mai ales) pentru marii actori: al capcanei distribuirii (in cazul lui - in eternul rol al geniului diabolic). Condus de rapacitatea unor producatori indiferenti la nuantele atat de sensibile ale supralicitarii acelorasi date, Spacey este, pentru prima oara, dureros de calp... Singurul care isi pastreaza sobrietatea si forta jocului este Laurence Fishburne, al carui personaj salveaza cazinoul, dar nu si un intreg film poleit cu trucuri fabuloase... Si inca ceva (esential, in acest caz): la jocul de carti, denumiri precum "zecar", "juvete", "romb" sau "inima rosie" (utilizate de traducatorul filmului) sunt folosite de copii, cand incearca un septic in spatele blocului - jucatorii de elita (de la noi sau de oriunde) folosesc notiuni precum "decari", "valet", "cupa", "caro", "pica" etc.

21: sansa vietii lui / 21 Productie SUA, 2008 Regia: Robert Luketic. Cu: Jim Sturgess, Kate Bosworth, Laurence Fishburne, Kevin Spacey, Liza Lapira, Josh Gad, Aaron Yoo, Sam Golzari. Premiera: 9 mai. Distribuit de: InterComFilmDistribution.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO