Ziarul de Duminică

Frumosul si fiarele

Frumosul si fiarele
29.10.2008, 15:06 139

Caci artistul s-a raportat, cat i-a fost cu putinta, la mediile artistice internationale.

In acelasi timp, a respectat si cultivat aproape filial nume sigure ale graficii romanesti contemporane, incepand cu Chirnoaga, Alexi, Erceanu, Mircia Dumitrescu.
Personaj constructiv, generos, plin de initiative de grup, in marea lui bunacuviinta personala, Dragos Patrascu s-a implicat in conducerea breslei, a trecut printr-un doctorat in estetica analitica si formeaza studenti si masteranzi in grafica la Universitatea “G. Enescu” din Iasi.
Hartia alba i-a fost atat de familiara incat a transformat-o in asternutul starii a treia, intre vis si diurn, desenul fantasmatic a devenit un fapt cotidian pentru Dragos Patrascu. A obtinut o acuitate de ac hipodermic si o usuratate de borangic a liniei care poate rasuci orice fel de anatomie - de la pletoricele nuduri feminine la atelaje, aglomerari piranesiene, hibridizari zoologice.
Ce este interesant la graficienii cu un deplin control al suprafetei atunci cand se desgranituiesc (Teodor Hrib: obiect bricolat, Ion Panaitescu: colaj si picto-obiecte, Mircia Dumitrescu si Marcel Chirnoaga: sculptura in lemn etc.) este bulimia de texturi, culori, materii.
Trebuie aplaudata performanta parietala a lui Dragos Patrascu dintr-un spatiu de agrement al Iasiului, cu doua hiperelaborate asamblaje monumentale (2001, 2007). Pasiunea bricolarii de obiecte rare, vetuste, conotate cultural - angrenaje industriale vechi, instrumente muzicale casate, mai cu seama alamuri - se sprijina la Patrascu pe o acuitate a taieturii si o decizie compozitionala care par mestesug initiatic meraviglioso.
Sensibilitatea asumat manierista, livresc-amuzata, puterea de munca si de concentrare, pasiunea articularii plastice a materiilor il apropie pe Dragos Patrascu de mentalul unui presupus orologier borgesian care comprima procesele fizice si diafan (meta-fizice) in densitatea unor mecanisme stratificate.
Cel care a dezvoltat eleganta aristocratica a ductului grafic in Notele despre linie, turbulenta si demonia hasurii in seria Frumoasa si bestia, fabuleaza acum davincian in jurul masinariilor totemice, prin recuperari tip Cesar, Arman, Luise Nevelson. Dragos Patrascu trebuie sa fie cautat de urgenta de regizori si arhitecti. Poate umple tulburator spatii.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO