Geografia literară, în viziunea lui Franco Moretti, se ocupădeopotrivă cu studiul spaţiului în literatură şi cu cel alliteraturii în spaţiu. În primul caz, dominanta este unaficţională, în cel de-al doilea, una de ordin istoric. În analizasa, Moretti demonstrează că spaţiul-cadru al naraţiunii nu eniciodată întâmplător: pe de o parte, anumite evenimente nu se potpetrece decât în anumite locuri (autorul oferind argumente de tipistoric şi sociologic), iar pe de alta vorbim despre "natura unuiloc dat", care devine "parte a evenimentului" însuşi, în sensul căfiecare tip de spaţiu "determină, sau cel puţin încurajează,propriul tip de poveste".
Exerciţiu de autopedepsire sau de prelungire a voluptăţiiaşteptării, întârzierea intenţionată presupune o derogare de latraseul firesc către strada Salcâmilor: "Merge alene, deşi ştie căar trebui să se grăbească, să se urce în primul tramvai de pebulevard" - e vorba probabil despre bulevardul Take Ionescu(Gheorghe Magheru de astăzi); în prelungirea acestuia se aflabulevardul I. C. Brătianu (astăzi, Nicolae Bălcescu). Precum sevede într-un plan al tramvaielor din epocă, traseul era limpede,iar traversarea bulevardelor Take Ionescu şi I. C. Brătianu, îndrum spre zona în care se încadrează strada Salcâmilor, se realizaprobabil foarte repede. Parcurgând distanţa dintre strada ChristianTell şi strada Salcâmilor într-o plimbare echivalentă, cum amamintit deja, cu un amplu examen de conştiinţă, Pavel îl întâlneştepe Vlădescu şi află povestea dramatică a lui Teodoru, episodanticipativ al evoluţiei ulterioare a personajului; cele câtevapuncte de reper ale topografiei bucureştene îndeplinesc fie un rolanamnetic, cum am arătat, fie unul anticipativ, marcând, oferind uncadru fluxului memoriei care altminteri ar deveni aproapeneinteligibil: plecând din strada Christian Tell, unde se consumăidila cu Una şi oscilând între mai multe trasee posibile, PavelAnicet alege un drum ocolitor, ajungând în Piaţa TeatruluiNaţional, fapt ce ne arată că ieşise în Calea Victoriei, în loc sămeargă spre bulevardul Take Ionescu, şi coborâse pe aceasta,întâlnindu-l undeva în drum pe Vlădescu, care îi povesteşteaventura sinuciderii ratate a lui Teodoru. Cel dintâi indiciutopografic este clădirea Teatrului Naţional, iar vederea unui afişteatral îi provoacă lui Pavel un proces de rememorare a celeidintâi aventuri erotice, cu actriţa Lucky: "Vede afişulroşu-întunecat al Teatrului: asta îl odihneşte, îl consolează.Gândurile îi fug înapoi, la începuturile idilei cu Lucky. Miros declei, de pudră şi hârtie; interval după actul I (...) Afişulroş-întunecat, roş-întunecat. Probabil am iubit-o şi pe ea,altminteri n-aş fi făcut aceasta. Albastru, ba nu, mauve,odaia ei din Luterană". Asaltul sinestezic de imagini vizuale,olfactive e specific procesului de rememorare proustian, şi e urmatde frustrarea mărturisită de a nu putea restabili "faimaAniceţilor", de a se vedea încurcat în iţele propriei existenţe,căci, într-un impuls de autoculpabilizare, Pavel îşi reproşează:"sunt acum incapabil să mă descurc chiar din dragostele mele".Obsesia rădăcinilor, a originii nobile, a faimei Aniceţilor,aristocraţi decăzuţi, sărăciţi, rămaşi fără proprietăţi (moşia dela Arvireşti, despre a cărei recuperare se vorbeşte atât înÎntoarcerea din Rai, cât şi în Huliganii, căciobsesia lui Pavel îl contaminează pe Petru, după moartea frateluisău) e un laitmotiv al romanului (de altfel, ruptura cu trecutul,conflictul dintre generaţii sunt preocupări generale, materializateîn cazul lui David Dragu printr-o relaţie problematică cuautoritatea paternă, declanşatoare a unei crize morale: odată cumoartea maiorului Dragu, David suferă o stranie detaşare şi începesă recepteze realitatea printr-o lentilă diferită, aspiraţia sa dea trăi liber şi de a scrie transformându-se în nevoia unuisacrificiu în beneficiul familiei sale). Evocarea poveştii dedragoste cu Lucky e dublată de încă un indiciu geografic: stradaLutherană, arteră paralelă cu Calea Victoriei, unde locuia Lucky şis-a desfăşurat idila celor doi. Idila cu Lucky reprezintă, pe hartasufletească a lui Pavel Anicet, punctul unei rupturi, al uneidespărţiri de idealurile unei adolescenţe pline de aspiraţii cătreabsolut şi visuri eroice, împărtăşite de prietenul său DavidDragu.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels