Ziarul de Duminică

CINEFLASH / TIFF – fresh chiar dupa cea mai zdravana ploaie

CINEFLASH / TIFF – fresh chiar dupa cea mai zdravana ploaie
17.06.2009, 16:10 24

 
Inarmati cu de-acum consacratele pliante ce cuprind titluri de filme din toata lumea, ca ouale de ciocolata cu surprize, cinefilii clujeni si ziaristii veni i de la redactiile din oras sau de aiurea au umplut salile de cinema si au bifat evenimentele din festival (expozitii foto, dezbateri despre film, intâlniri cu invitatii speciali, lansari de carte, concerte de seara si petreceri de miez de noapte, proiectii in aer liber – la drive-in - si vizionari insolite ale unor capodopere mute acompaniate live). Toata lumea a luat insa contact cu filmele din selectie, adica reusita cea mai mare a unui eveniment precum TIFF. Categoric, cea mai interesanta propunere a fost filmul lui Corneliu Porumboiu, Politist, adjectiv, un fals policier al carui autor are si indrazneala si arta de-a ocoli sistematic cliseele si de-a construi o poveste adevarata, umana, vibranta, cu umor si câteva tristeti, o poveste despre asteptari, singuratati, interiorizari si lucruri pe lânga care oamenii se grabesc adeseori sa treaca pentru ca nu sunt dispusi sa le inteleaga. Nota zece pentru acest nou film, de o remarcabila prospetime si lipsa de compromisuri, câstigator, de altfel, al Trofeului Transilvania (ex-aequo cu Nord, o alta poveste captivanta, venita de aceasta data din Norvegia). In rest, TIFF nu se abate de la diversitatea sa. Povesti surprinzatoare, de o sensibilitate si omenie aparte, precum My Marlon and Brando, Machan, Copilul din Kabul - dovezi ale disperarii, dar si ingeniozitatii umane in mijlocul unor crize de toate felurile – ori documentare exceptionale precum Cetateanul Havel sau Valentino, biografii uluitoare precum Il Divo, scurt-metraje tonice asemenea celor din grupajul Amintiri din Epoca de aur sau incercari mai mult sau mai putin ezitante, precum cele din calupul prezentat in Zilele Filmului Românesc. Toate, alaturi de propuneri-soc, precum Hunger, Repo! The Genetic Opera sau Antichrist, ofera un barometru destul de sensibil al starii, curiozitatilor si devotamentului spectatorului clujean fata de film. In ciuda oboselii vizibile a salilor de cinema – in special Cinema Republica, pentru salvarea caruia s-a difuzat si un spot-semnal de alarma in festival -, TIFF-ul cu numarul opt s-a desfasurat cu promptitudinea deja rodata in atâtea editii. Extins in mai multe locatii decât in anii precedenti, diversificat pâna la a include un insolit meci de fotbal intre o echipa a cineastilor care a infruntat o echipa formata din persoane fara adapost (protagonista, de altfel, a incitantului documentar Australia, produs de HBO România) ori zilnice intâlniri, absolut relaxate, in cadrul TIFF Lounge, cu câte un invitat special, evenimentul cinematografic gazduit anual de Cluj a avut multe de oferit publicului sau. In plus, lansarea in cadrul festivalului a trei exceptionale carti de film (Istoria cinematografiei in capodopere. Vârstele peliculei – vol. I, de Tudor Caranfil, 4 decenii, 3 ani si 2 luni cu filmul românesc, de Alex. Leo Serban si Bunul, raul si urâtul in cinema, de Andrei Gorzo) a rezonat perfect cu o traditie a festivalului, despre care se poate vorbi deja, aceea de respect cinefil pentru atmosfera, chiar vremelnica, de festin al filmelor care se stabileste in Cluj la sfârsitul lui mai si inceputul lui iunie. Din nou bunul simt al zonei si curiozitatea nealterata pentru film au imprimat un alt ritm proiectiilor clujene, din nou am regretat unda de normalitate si modestie care se simte chiar in cea mai mare aglomeratie din sali si care rareori mai poate fi depistata printre spectatorii bucuresteni. Si apropo de sali pline, civilizate si foarte entuziaste, le-am simtit sinceritatea la cele doua proiectii cu Politist, adjectiv, la care cei ramasi pe afara erau vizibil necajiti, la gala de inchidere a TIFF, la care Claudia Cardinale n-a facut economie de sarm si comunicare cu publicul, iar Mircea Albulescu le-a dedicat premiul sau colegilor disparuti, precum si la numeroasele proiectii pe care fiecare spectator le-a putut simti si aprecia cu doza proprie de bucurie, experienta cinematografica si bogatie sufleteasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO