Ziarul de Duminică

Cartea de arta

Cartea de arta
04.02.2009, 15:19 20

 
Silvia Ronche
 
Enigma lui Piero
 
Ultimul bizantin si cruciada-fantoma dezvaluita intr-un tablou
Editura RAO

Celebra panza de la Urbino a lui Piero della Francesca, Flagelarea, este unul dintre tablourile surprinzatoare din pictura occidentala. A fost considerat manifestul ambitiosului proiect politic ce se dezvolta in Italia la mijlocul secolului al XV-lea, anume incercarea de a salva civilizatia bizantina, garantandu-i supravietuirea in Occident. Proiectul a esuat, iar cursul evenimentelor a luat o alta directie. Dupa ani de cercetari, Silvia Ronchey propune o teza revolutionara asupra semnificatiei tabloului, expunand-o intr-un fel de poveste cu detectivi, revelatii si lovituri de teatru. Protagonistii sunt papi, cardinali, agenti secreti, o dinastie imperiala rafinata dar epuizata, un sultan, o printesa initiata in ritualurile pagane si asasinata, pictori celebri, de la Pisanello la Jan van Eyck. Cheia rezida in tragedia care a marcat originile erei moderne: sfarsitul Imperiului Bizantin odata cu caderea Constantinopolelui, in 1453, un fel de 11 septembrie cu mult mai devastator.
„Pornind de la o rasturnare a perspectivei istorice – spune autoarea –-, cartea de fata doreste o rasturnare pe masura care, in ochii cititorului, transforma emotia in viziune, si in fapt de constiinta orbirea de mai bine de cinci secole ce ne-a impiedicat pe noi toti, pe occidentali, sa cunoastem Bizantul si sa recunoastem numeroasele-i urme ramase in patromoniul nostru cultural si figurativ."
Silvia Ronchey este profesor de civilizatie bizantina la Universitatea din Siena, colaboratoare a ziarului La Stampa si a unor programe culturale difuzate de televiziunea RAI.
Traducere din italiana de Stefania Mincu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO