Cartea de arta

Autor: Stelian Turlea 04.02.2009

 
Silvia Ronche
 
Enigma lui Piero
 
Ultimul bizantin si cruciada-fantoma dezvaluita intr-un tablou
Editura RAO

Celebra panza de la Urbino a lui Piero della Francesca, Flagelarea, este unul dintre tablourile surprinzatoare din pictura occidentala. A fost considerat manifestul ambitiosului proiect politic ce se dezvolta in Italia la mijlocul secolului al XV-lea, anume incercarea de a salva civilizatia bizantina, garantandu-i supravietuirea in Occident. Proiectul a esuat, iar cursul evenimentelor a luat o alta directie. Dupa ani de cercetari, Silvia Ronchey propune o teza revolutionara asupra semnificatiei tabloului, expunand-o intr-un fel de poveste cu detectivi, revelatii si lovituri de teatru. Protagonistii sunt papi, cardinali, agenti secreti, o dinastie imperiala rafinata dar epuizata, un sultan, o printesa initiata in ritualurile pagane si asasinata, pictori celebri, de la Pisanello la Jan van Eyck. Cheia rezida in tragedia care a marcat originile erei moderne: sfarsitul Imperiului Bizantin odata cu caderea Constantinopolelui, in 1453, un fel de 11 septembrie cu mult mai devastator.
„Pornind de la o rasturnare a perspectivei istorice – spune autoarea –-, cartea de fata doreste o rasturnare pe masura care, in ochii cititorului, transforma emotia in viziune, si in fapt de constiinta orbirea de mai bine de cinci secole ce ne-a impiedicat pe noi toti, pe occidentali, sa cunoastem Bizantul si sa recunoastem numeroasele-i urme ramase in patromoniul nostru cultural si figurativ."
Silvia Ronchey este profesor de civilizatie bizantina la Universitatea din Siena, colaboratoare a ziarului La Stampa si a unor programe culturale difuzate de televiziunea RAI.
Traducere din italiana de Stefania Mincu.