Ziarul de Duminică

Cartea cuvintelor care ucid/ de Stelian Turlea

Cartea cuvintelor care ucid/ de Stelian Turlea

Cartea cuvintelor care ucid

20.01.2011, 23:50 61

Yukio Mishima

Cai în galop

Editura Humanitas fiction

Traducere din japoneză şi note de Andreea Sion. De trei orinominalizat la Premiul Nobel pentru Literatură, prozatorul, poetulşi dramaturgul Yukio Mishima este unul dintre scriitorii japoneziemblematici ai secolului XX. Zăpada de primăvară (1968),primul volum al tetralogiei Marea fertilităţii, este urmatde romanele Cai în galop (1969), Templul zorilor(1970) şi Îngerul decăzut (1970). În Cai în galop,Mishima readuce în scenă, la aproape 20 de ani de la evenimenteledin Zăpada de primăvară, pe doi dintre protagoniştiipoveştii încheiate tragic în primul volum. De data aceasta, nudragostea este cea care le va marca destinele, ci onoarea şisacrificiul în numele unui ideal.

Radu Paraschivescu

Fluturele negru

Editura Humanitas

Despre acest ultim roman al său, autorul ne spunea într-uninterviu publicat în ziarul nostru spre sfârşitul anului trceut:"În ziua de azi, Caravaggio ar fi, fără discuţie, purtătorul destindard al incorectitudinii politice. Pe de altă parte, multeONG-uri s-ar grăbi să şi-l anexeze, în frunte cu activiştii gay şiorganizaţiile îngrijorate de violenţa stradală. În 2010, Caravaggioar fi antimodelul deplin, omul bun de arătat cu degetul de toţiconformiştii planetei. A avut o viaţă scurtă şi furtunoasă, pe careşi-a condimentat-o abundent. A trăit mereu sub semnul excesului,fără instinct de conservare şi fără precauţii. N-a folositjumătatea de măsură nici în viaţă, nici în artă. Însă chiar dacăn-ar putea fi perceput drept model în accepţia clasică atermenului, Caravaggio rămâne un deschizător de drum cu o influenţăenormă asupra picturii. În fond, acesta e lucrul pentru care artrebui ţinut minte, nu relaţiile homosexuale, duelurile, beţiile şiîncăierările."

Robert Şerban

Moartea parafină

Editura Cartea românească

"În 2009 - se confesa Robert Şerban, după apariţia acestui volum- , la sfârşitul lui octombrie care era, totodată, şi sfârşitulrezidenţei mele din Elveţia, de la Winterthur, am constatat căpoemele pe care le scrisesem timp de două luni aveau ca personajprincipal motorul cel mai important al vieţii: moartea. (...) Devreo cinci ani plimbam prin minte alăturarea asta: <<moarteaparafină>>. Mă intriga… oximoronul, dar îmi şi plăcea cumsună, mă stârnea stranietatea alăturării celor două cuvinte, caresunt, nu-i aşa, substantive. Doar că <<parafină>> poatefi citit şi altfel, când înaintea lui e moartea. Poate fidescompus, poate fi adjectivat. Adriana Babeţi mi-a spus etimologialui, descoperită de buna mea prietenă în <<Le GrandRobert>>: <<parum affinis>>, ceva care are puţinăafinitate. Or, noi toţi avem multă afiniate cu moartea, foartemultă.

Prima mea călătorie în străinătate

Editura ART

Volum coordonat de Bogdan Iancu. Texte de Ana-Maria Caia, MariusChivu, Ionuţ Codreanu, Iulian Comănescu, Alina Constantinescu,Marius Cosmeanu, Ionuţ Dulămiţă, Florin Dumitrescu, Vasile Ernu,Şerban Foarţă, Adela Greceanu, Bogdan Iancu, Vera Ion, EugenIstodor, Dan Lungu, Cosmin Manolache, Vintilă Mihăilescu, ViorelMoţoc, Victoria Pătraşcu, Matei Pleşu, Cosmin Popan, IaromiraPopovici, Antoaneta Ralian, Dan Sociu, Ionuţ Sociu,Bogdan-Alexandru Stănescu, Jean-Lorin Sterian, Robert Şerban, LuizaVasiliu, Nadine Vlădescu. Prima călătorie în străinătate la care sereferă textele din antologie a avut loc în anul 1930, ultima, înseptembrie 2010.

Carmen Muşat-Coman

Cum s-a făcut de-am rămas la cratiţă

Editura Cununi de stele

"Cartea de faţă - mărturiseşte autoarea - cu acest titlu aparentjucăuş, ascunde o realitate cumva amară: orice-am face, oricâtetitluri academice am avea nu vom reuşi să fim egale cu bărbaţiiatâta timp cât sarcinile gospodăreşti, educaţia copiilor,îngrijirea părinţilor rămân tot în sarcina noastră. Adunate subcondei autoironic mai degrabă decât ironic, eseurile publicate înrevista Femeia între anii 2000-2003 (şi în almanahul omonim, 2002)la rubrica <<Picătura de venin>>, nu au deloc pretenţia- Doamne fereşte! - de a da lecţii sau de a deţine adevărulabsolut. Sunt însă la fel de actuale ca în urmă cu un deceniu şireunirea lor aici sper să ne scuture puţin şi să ne dea de gândit,spre a ne opri un pic din competiţia cu noi însene din care tot noiieşim învinse dacă nu învăţăm să şi delegăm, nu numai să preluămsarcini, dacă nu învăţăm să ne educăm la fel fetele şi băieţii,pentru ca şi bărbaţii să ajungă la <<cratiţa>>rezervată nouă aşa cum şi noi am ajuns la <<scaunul>>rezervat lor."

Ligia Tudurachi

Cuvintele care ucid

Memorie literară în romanele lui E. Lovinescu

Editura Limes

Volumul a câştigat Concursul de debut al Filialei Cluj a UniuniiScriitorilor din România, în 2010. Autoarea, născută în 1975, estecercetăror la Institutul de lingvistică Sextil Puşcariu. Prefaţă deIoana Bot, care scrie: "Cuvintele care ucid e o demonstraţie înpatru paşi, e o geometrică limpezime a funcţiei destabilizatoare ailizibilităţii în poetica romanelor lovinesciene: tema romanescădevine - într-un efect vertiginos de comunicare inversată - cutiade rezonanţă a unei puneri în act a forţei cuvântului, a căreiviolenţă retorică îşi supraîncarcă materialitatea."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO