Ziarul de Duminică

Caragialiana lui Bolborea/ de Ziarul de duminică. GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Ziarul de Duminica

30.08.2013, 00:06 318

Sculptorul Iona Bolborea.  Întâi a fost monumentul, realizat vreme de cinci ani şi montat în decembrie 2010, în faţa Teatrului naţional din Bucureşti – Caragialiana. Apoi a fost expoziţia „Caragialiana” - o expoziţie dedicată monumentului omonim din faţa Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), deschisă în rotonda Muzeului Naţional al Literaturii Române (MNLR). Pe cele zece panouri sunt prezentate fragmente din marele ansamblu monumental şi aspecte ale procesului de creaţie a lucrărilor. De asemenea, este expusă schiţa iniţială realizată în bronz a monumentului. Apoi a fost – sau simultan a fost – albumul de faţă, scos în regie proprie de sculptor, despre cum s-a realizat monumentul. Merită prezentarea la această rubrică, fie şi cu întârziere.
Ioan Bolborea a mărturisit că în realizarea acestui monument şi-a dorit să transpună în sculptură vasta operă dramatică a lui Caragiale, decodată prin intermediul caracterelor personajelor sale, a artisticii şi portretisticii caragialiene.
Macheta a suferit ulterior, în timp, dezvoltări ca propuneri de dimensiuni, sculpturale şi vizionare.
Intitulat iniţial „Căruţa cu paiaţe”, ansamblul monumental Caragialiana din faţa TNB, proiect controversat la momentul lansării şi impunerii lui, a fost inaugurat în data de 19 decembrie 2010.

„Un monument necesar  - scria Ioan Groşan. Trăim, vrem, nu vrem, în zodia lui I.L. Caragiale: o zodie ce pare, pentru România, a se eterniza... Iată de ce era necesar să avem un monument-memento... această splendidă Căruţă cu paiaţe a sculptorului Ioan Bolborea, ansamblu monumental, adevărată radiografie plastică a lumii autorului Scrisorii pierdute...”

Un Caragiale înconjurat de 12 personaje, luate din cele mai cunoscute piese ale sale. Toate cele 12 personaje stau într-un „tramvai-căruţă”, cu intentia „de a arăta ca personajele lui au aceeasi valoare si in timpul nostru si romanii asa vor ramane si in viitor, cu aceleasi obiceiuri, defecte sau ticuri. Caragiale ne-a caracterizat cel mai bine”, spune Bolborea. Artistul se mai gandeste si la un alt personaj, plasat la circa 20 de metri de grupul statuar, pe o banca, „un privitor, probabil tot Caragiale”.

„Într-o tară si într-o vreme în care monumentele de for public turnate în bronz se rânduiesc, mai curând cuminti, în tipologii bine stiute si demult văzute, creatia lui Ioan Bolborea a fost o noutate pe care am salutat-o cu entuziasm si am sprijinit-o pe cât am putut – spunea acad. Răzvan Theodorescu. Dar sigur este că opera care îl va face pe Bolborea să fie pretutindeni cunoscut si renumit va fi o superbă si nebunească Cărută cu actori, care, la dimensiuni neobisnuite, va aduna în străvechiul vehicul al histrionilor lumii, pe esplanada Teatrului National, câteva zeci de personaje recognoscibile, monstri sacri ai scenei românesti, ca un memento nepieritor, ridicat pentru toti cei pe care generatii de români i-au aplaudat frenetic decenii de-a rândul.”

Pe sute de pagini, e urmărit procesul de concepere şi realizare a monumentului, de la armături şi lut, la ipsos, apoi bronz, transportul şi montarea, o aventură ajunsă o poveste în imagini, care nu are nevoie de vorbe, dar e la fel de emoţionantă.

 

Ioan Bolborea – Caragialiana. Texte de Răzvan Theodorescu, Pavel Şuşară, Ioan Groşan, Ioan Buduca, Mihaaela Proca, Horia Damian.  Versiunea franceză/ engleză – Mihaela Proca. Tipar – Master Print Super Offset.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO