Ziarul de Duminică

Avantajul. De ce sănătatea organizaţională este cel mai important atu în afaceri (I)/ de Patrick Lencioni

Avantajul. De ce sănătatea organizaţională este cel...

Autor: Patrick Lencioni

05.09.2013, 23:55 587

Patrick Lencioni este autorul a zece cărţi de afaceri, cu peste trei milioane de exemplare vândute la nivel mondial. Articolele sale au apărut în Wall Street Journal, Harvard Business Review, Fortune, Businessweek Bloomberg şi USA Today. CNN Money l-a inclus în anul 2008 pe lista sa cu cei „10 noi guru pe care ar trebui să-i ştii”. Wall Street Journal a spus că este „unul dintre cei mai solicitaţi vorbitori din domeniul businessului”.

Lencioni este fondator şi preşedinte al The Table Group, o firmă care, din 1997, îşi propune să-i ajute pe lideri să îmbunătăţească sănătatea organizaţiilor lor. Principiile sale au fost îmbrăţişate de către liderii din întreaga lume şi adoptate de către diverse organizaţii, inclusiv de corporaţii multinaţionale, asociaţii antreprenoriale, echipe sportive profesioniste, organizaţii militare, organizaţii non-profit, şcoli şi biserici.

Există un avantaj competitiv, fără îndoială, mult mai puternic decât oricare altul. Este acesta strategia superioară? Inovarea mai rapidă? Angajaţii mai inteligenţi? Nu. Patrick Lencioni susţine că diferenţa dintre companiile de succes şi cele mediocre are prea puţin de-a face cu ceea ce ştiu acestea şi cu cât de inteligente sunt şi mai mult cu cât sunt companiile de sănătoase. În această carte, Lencioni pune laolaltă vasta sa experienţă şi multe dintre temele prezente în alte bestselleruri ale sale şi ne propune o lucrare esenţială: o explorare coerentă şi cuprinzătoare a avantajului unic pe care îl oferă sănătatea organizaţională.

Pe scurt, o organizaţie este sănătoasă atunci când este întreagă, coerentă şi completă, atunci când managementul său, operaţiunile sale şi cultura sa organizaţională sunt unificate. Organizaţiile sănătoase îşi depăşesc concurenţii, nu sunt implicate în politică şi nu sunt confuze şi oferă un mediu pe care performerii nu vor să-l părăsească. Prima carte de nonficţiune a lui Lencioni le oferă liderilor un model inovator, accesibil pentru atingerea sănătăţii organizaţionale, completat cu poveşti, sfaturi şi anecdote din experienţa sa de consultant pentru unele dintre cele mai puternice organizaţii din America. În această eră a ubicuităţii informaţionale şi a schimbărilor care au loc practic instantaneu, nu mai este suficient să construieşti un avantaj competitiv bazat doar pe inteligenţă. Avantajul oferă un concept fundamental pentru conducerea afacerilor într-un nou mod, unul care maximizează potenţialul uman şi aliniază organizaţia în jurul unui set comun de principii.

Pur şi simplu pune, o organizaţie este sănătoasă atunci când este întreg, coerent şi complet, atunci când operaţiunile sale de management, şi cultura sunt unificate. Organizaţiile sănătoşi depăşească omologii lor, sunt libere de politică şi confuzie şi să ofere un mediu în care nu artiştilor interpreţi sau executanţi stele vrea să plece. Lencioni primul non-ficţiune carte oferă lideri cu un model inovator, accesibil pentru realizarea de organizare de sanatate complet cu poveşti, sfaturi şi anecdote din experienţele sale de consultanţă pentru a unora dintre organizaţiile naţiunii lider. În această eră a ubicuităţii informaţionale şi nano-secunde schimbare, nu mai este suficient pentru a construi un avantaj competitiv bazat pe inteligenta singur.Avantajul oferă o construcţie fundamentale pentru efectuarea de afaceri intr-un nou mod, unul care maximizează potenţialul uman şi aliniază organizarea în jurul valorii de un set comun de principii.

Pur şi simplu pune, o organizaţie este sănătoasă atunci când este întreg, coerent şi complet, atunci când operaţiunile sale de management, şi cultura sunt unificate. Organizaţiile sănătoşi depăşească omologii lor, sunt libere de politică şi confuzie şi să ofere un mediu în care nu artiştilor interpreţi sau executanţi stele vrea să plece. Lencioni primul non-ficţiune carte oferă lideri cu un model inovator, accesibil pentru realizarea de organizare de sanatate complet cu poveşti, sfaturi şi anecdote din experienţele sale de consultanţă pentru a unora dintre organizaţiile naţiunii lider. În această eră a ubicuităţii informaţionale şi nano-secunde schimbare, nu mai este suficient pentru a construi un avantaj competitiv bazat pe inteligenta singur.Avantajul oferă o construcţie fundamentale pentru efectuarea de afaceri intr-un nou mod, unul care maximizează potenţialul uman şi aliniază organizarea în jurul valorii de un set comun de principii.

 

„Lencioni are un răspuns pentru companiile cu o politică confuză – ţintiţi către sănătatea organizaţională. Cu alte cuvinte, către companii care sunt întregi, coerente şi complete, cu un management, operaţiuni, strategie şi cultură organizaţională complementare. Astăzi, marea majoritate a organizaţiilor au suficientă inteligenţă, experienţă şi cunoştinţe pentru a avea succes. Sănătatea organizaţională nu este nici sexy, nici cuantificabilă, acesta fiind motivul pentru care mai multe persoane nu profită. Cu toate acestea, o sănătate organizaţională îmbunătăţită nu doar că va crea un avantaj competitiv şi un profit mai bun, ci va ridica moralul companiei. Lencioni prezintă cei patru paşi pentru o sănătate organizaţională: construirea unei echipe de conducere coerente, crearea clarităţii, comunicarea clarităţii şi consolidarea clarităţii. Prin intermediul unor exemple din propria experienţă şi din experienţele altora, el pune în discuţie comportamentul unei echipe coerente, împărţirea responsabilităţii, politica de birou şi birocraţia şi strategia, precum şi modul în care toate organizaţiile ar trebui să depună eforturi pentru a face viaţa oamenilor mai bună. Acest ghid inteligent, concis şi practic trebuie citit de către toţi directorii executivi şi oamenii de afaceri care au nevoie să-şi pună afacerile în ordine.” (Publishers Weekly, 16/01/2012)

 
 

Prezentarea conceptului de sănătate organizaţională

Singurul avantaj major pe care îl poate obţine orice companie este ignorat de majoritatea liderilor, deşi este simplu, gratuit şi la dispoziţia oricui vrea să-l obţină.

Aceasta este premisa de la care plecăm în această carte – fără să mai menţionăm cariera mea - şi sunt perfect convins că este adevărată. Dacă sună absurd, aşa şi trebuie. Până la urmă, de ce ignoră oamenii inteligenţi un lucru care are putere de schimbare şi care le este la îndemână?

La această întrebare am primit în sfârşit răspuns pe data de 28 iulie 2010.

Eram la o conferinţă despre leadership, la masa tratativelor, lângă directorul executiv. Era un client, dar, între noi fie vorba, nu era chiar orice companie. Era, şi este încă, una dintre cele mai sănătoase organizaţii pe care am văzut-o vreodată, şi una dintre companiile de succes din America în ultimii cincizeci de ani. Într-o industrie viciată de duşmani financiari, de furia clienţilor, de mişcări sindicale, această companie extraordinară are un impresionant parcurs de dezvoltare şi succes economic, fără să mai menţionăm loialitatea aproape fanatică a clienţilor. Mai mult, angajaţii îşi iubesc serviciul, clienţii şi liderii. Prin comparaţie cu alte companii din aceeaşi industrie, ceea ce a reuşit această companie pare aproape derutant.

Cum am spus, stând acolo la conferinţă şi ascultând prezentare după prezentare, cu detalii despre acţiunile remarcabile şi neortodoxe care au făcut ca acea organizaţie să fie atât de sănătoasă, m-a aplecat către directorul executiv şi l-am întrebat în şoaptă: “Oare de ce competitorii dvs. nu fac nimic din toate acestea?”

După câteva secunde, mi-a şoptit înapoi, aproape trist: “Ştiţi, eu chiar cred că ei consideră că este sub nivelul lor. ”

Iată răspunsul.

 

Să ne aplecăm în faţa măreţiei

În ciuda puterii de necontestat, atât de mulţi lideri au probleme atât de mari în a îmbrăţişa sănătatea organizaţională (pe care o voi defini în curând) deoarece consideră în sinea lor că sunt prea sofisticaţi, pre ocupaţi şi prea analitici să-şi bată capul cu aşa ceva. Cu alte cuvinte, consideră că este o temă mult sub nivelul lor.

Din perspectiva anumitor aspecte, este şi greu să-i învinuieşti. După ani în şir de întâlniri off-site pline de capcane şi de exerciţii de neîncredere, chiar şi directorii cei mai deschişi la minte au devenit suspicioşi la orice subiect care pare a fi atât de delicat. În combinaţie cu noţiunea de cultură corporatistă redusă la artificii de suprafaţă cum ar fi mobila de birou şic, ore de yoga pentru angajaţi şi politici gen ia-ţi câinele la serviciu, nu este de mirare că lideri bine intenţionaţi au devenit cinici, aproape condescendenţi când vine vorba de aspecte care au legătură cu dezvoltarea organizaţiei.

Este păcat, pentru că sănătatea organizaţională este altceva. Nu este deloc un subiect delicat, este mult mai complex şi mai important decât simpla cultură. Mai mult decât o garnitură sau o mirodenie pentru adevărata carne cu cartofi a afacerii, este chiar farfuria pe care sunt aşezate carnea şi cartofii.

Sănătatea organizaţională oferă contextul pentru strategie, finanţe, marketing, tehnologie şi toate aspectele care constituie o companie, motiv pentru care o considerăm ca fiind singurul factor important care determină succesul unei organizaţii. Mai mult decât talent. Mai mult decât inteligenţă. Mai mult decât inovaţie.

Dar înainte ca liderii să abordeze sănătatea organizaţională, trebuie să se smerească suficient de mult pentru a depăşi cele trei tendinţe care îi împiedică să o îmbrăţişeze.

 

Tendinţa de a fi sofisticat

Sănătatea organizaţională este atât de simplă şi de accesibilă, încât mulţi lideri nu reuşesc să o conceapă ca pe o adevărată oportunitate pentru un avantaj semnificativ. Până la urmă, nu necesită o inteligenţă deosebită sau calitatea de a fi sofisticat, ci doar niveluri obişnuite de disciplină, curaj, consecvenţă şi bun simţ. Într-o epocă în care am ajuns să credem că diferenţierea şi îmbunătăţirea semnificativă se pot obţine doar prin complexitate, directorilor executivi cu educaţie aleasă le este greu să îmbrăţişeze idei atât de simple şi de directe.

 

Tendinţa adrenalinei

Procesul de transformare într-o organizaţie sănătoasă necesită timp. Din nefericire, mulţi dintre liderii cu care am lucrat suferă de dependenţă cronică de adrenalină, fiind ancoraţi iremediabil de goana zilnică după sarcini de lucru şi acţiuni pompieristice în cadrul organizaţiilor. Le este teamă să încetinească ritmul şi să se ocupe de probleme care, deşi sunt de importanţă majoră, nu par extrem de urgente. Deşi este un lucru simplu, rămâne un obstacol serios pentru multe organizaţii disfuncţionale conduse de directori executivi care nu înţeleg axioma şoferilor de maşini vechi de curse: trebuie să încetineşti ca să poţi accelera.

 

Tendinţa cuantificării

Beneficiile transformării într-o organizaţie sănătoasă, deşi sunt extrem de puternice, sunt dificil de cuantificat cu precizie. Sănătatea organizaţională pătrunde în atât de multe aspecte ale unei companii, încât încercarea de a izola oricare din variabile cu scopul de a măsura impactul financiar este aproape imposibil de realizat cu precizie. Aceasta nu înseamnă că impactul nu este real, tangibil şi considerabil; necesită doar un nivel de convingere şi intuiţie pe care mulţi dintre liderii ultra-analitici nu reuşesc să-l accepte.

 

Desigur, există ipoteza că liderii, chiar dacă ar fi capabili să renunţe la mândrie suficient de mult pentru a depăşi fiecare din aceste tendinţe, mai au un motiv pentru care tot nu ar putea aborda puterea sănătăţii organizaţionale; tocmai acest aspect m-a determinat să scriu această carte: aspectul nu a fost prezentat niciodată ca o disciplină simplă, integrată şi practică.

Sunt convins că dacă sănătatea organizaţională este înţeleasă aşa cum trebuie şi plasată în contextul corect, va depăşi toate celelalte discipline din aria de business şi va deveni cea mai mare oportunitate de îmbunătăţire şi de avantaj competitiv. Vorbesc serios.

Deci ce este mai exact sănătatea organizaţională?

Credeam că nu mai întrebaţi.

 

Fragment din Avantajul. De ce sănătatea organizaţională  este cel mai important atu în afaceri de Patrick Lencioni, volum în pregătire la Editura Litera. Traducere de Cătălina Grosu

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO