Ziarul de Duminică

Arta si magie

12.10.2007, 23:15 62

Arta si magia sunt doua concepte inseparabile care, in preistorie, au fost mai legate decat in oricare alta epoca. Samanii si artizanii comunitatilor neolitice incercau sa impresioneze deopotriva comunitatea si divinitatea. Daca pentru timpurile preistorice aceste activitati magice aveau un scop bine definit, cu un anumit tip de eficacitate pentru castigarea bunavointei divinitatii spre binele comunitatii, din perspectiva zilelor noastre ele reprezinta, nu de putine ori, si extraordinare manifestari artistice. Statuetele, combinatiile de ornamente care impodobesc ceramica sau unele machete de sanctuare sau mici altare ne uluiesc peste milenii prin armonie, frumusete, mister si simplitate. Chiar si anumite unelte sau vase de lut au o semnificatie rituala, dincolo de rolul lor functional in cadrul diferitelor comunitati preistorice.
Patrimoniul fabulos aflat in colectiile de arheologie si arta preistorica ale Muzeului Dunarii de Jos din Calarasi ne-a permis lansarea unui program de promovare a vestigiilor neo-eneoliticului din aceasta zona, prin mai multe proiecte realizate cu institutiile muzeale din sudul Romaniei. Proiectele finalizate prin expozitii de anvergura si materiale de prezentare si promovare a preistoriei s-au bucurat de o foarte buna primire din partea publicului, ceea ce ne-a determinat sa extindem programul si pe plan international. Din 2003 si pana in 2007 colaborarea cu Jacques Chamay, ilustrul profesor al Universitatii din Geneva si extraordinara echipa a asociatiei culturale Hellas et Roma, incurajata permanent de conducerea Muzeului de Arta si Arheologie si a primariei din Geneva, au pus bazele unui mare proiect expozitional onorant, numit de colegii elvetieni A l'Aube de L'Europe. Les grandes cultures neolithiques de Roumanie, manageriat in prezent de dr. Laurent Chrzanovski si Muzeul National de Istorie al Romaniei.
In acest context favorabil promovarii arheologiei si artei neolitice, expozitia deschisa la Muzeul Dunarii de Jos are trei parti distincte, vechea sectiune de Arta si Magie fiind imbogatita cu o sala dedicata Vietii si alta care prezinta Moartea in preistorie.
Ritualurile de fertilitate si fecunditate, expresivitatea si chiar gestualitatea statuetelor, modelele de case sau sanctuare, macheta cu habitatul unei asezari de peste 6.500 de ani, trusa unui saman, cultul piciorului divin, ruperea rituala - fragmentaritatea anumitor piese in dorinta de-a anula puterea divinitatilor potrivnice comunitatii, uluitoarea ceramica excizata sau pictata cu grafit, peretii decorati ai sanctuarului de la Cascioarele sunt doar cateva repere ale vietii spirituale prezentate simbolic in sala Arta si Magie.
Tema cultului virilitatii si a cuplului divin barbat-femeie constituie doua dintre cele mai importante secvente ale expozitiei. Piese cu un caracter unic au beneficiat de o etalare pe masura, intr-o atmosfera de mister, in care obiectele irump printr-o lumina interioara, dispuse in firide-vitrine, fante orizontale plonjand intr-un trecut aproape palpabil. Un tavan fals mareste tensiunea atmosferei, deja potentata de o coloana sonora cu sunete primitive amestecate cu sonuri naturale ce amintesc cantecele de pasari sau alte onomatopee evocand viata animala. In cea de-a doua sala sunt reprezentate diferite aspecte ale habitatului, cu accent pe latura vietii materiale ale primelor comunitati umane stabilite la nord de Dunare in mileniile VI-V a.Chr. Structuri si reconstituiri de case apartinand civilizatiilor neo-eneolitice, unelte de os si piatra executate cu o tehnica impre-sionanta a polizarii, piese simbolizand ocupatii, vase lucrate in tehnica exciziei, pictate sau cu suprafete lustruite. O vitrina anume este rezervata pieselor cu destinatie mixta, magica, dar si functionala, cum sunt pintaderele, greutatile de la razboaiele de tesut sau de la plasele de pescuit, suporturile de vase pictate si decorate cu motive rituale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO