Ziarul de Duminică

Aglomeratie de festivaluri

Aglomeratie de festivaluri
18.11.2008, 15:30 13

E mult, e putin? Raportat la starea generala a vietii muzicale culte de la noi este, cu siguranta, mult. O legatura foarte directa cu faptul ca ne aflam in plina campanie electorala nu am reusit sa fac, deocamdata, oamenii politici preferand sa se asocieze unor evenimente mai populare decat acestea si nearatandu-se prea des (cu exceptia ministrului culturii).

Totusi, chiar daca misterul privind aceasta aglomerare de festivaluri intr-o aceeasi luna noiembrie nu poate fi lamurit prea usor, putem identifica o serie de tendinte, daca nu disjuncte, cel putin diverse. Festivalul artelor a fost prin excelenta deschis publicului larg, de la tipul de program propus, spatiile alese (sali mari) si pana la tipul de afisaj. Festivalul international de muzica de camera SoNoRo a avut ca tinta tinerii, in mod deosebit studentii si proaspetii absolventi de facultate, si a excelat prin modul de prezentare modern, uneori chiar deconcertant pentru "melomanul" traditional.
In desfasurare si zilele acestea la Opera Nationala Bucuresti este Festivalul "Giacomo Puccini", dedicat aniversarii a 150 de ani de la nasterea compozitorului si programat intre 15 si 23 noiembrie. Spectacole cu casa inchisa la premiera cu Boema in regia lui Ionel Pantea, apoi propuneri aparte, pentru elite, in prezentarile in formula de concert din Foaierul Galben al ONB ale operelor Le Villi si Edgar, acestea din urma sub genericul proiectului Opera rara, care urmareste punerea in valoare a unor lucrari lirice prea putin cunoscute publicului. Din cele trei opere pucciniene aflate in repertoriul teatrului mai puteti vedea la sfarsitul acestei saptamani Tosca (22 noiembrie) - dirijor Iurie Florea si Madama Butterfly (23 noiembrie) - dirijor Rasvan Cernat. Asadar fast, o evolutie oarecum previzibila a saptamanii, dar dominant acel aer de eveniment esential pentru a atrage atentia publicului.
Acoperind doua saptamani, 14 - 27 noiembrie, Festivalul international al artelor spectacolului muzical Viata e frumoasa aduce la Bucuresti trupe de teatru muzical din mai multe orase europene. In centrul programului se gasesc spectacolele de opereta venite de la Teatrul de Stat de Comedie din Sankt Petersburg (spectacolul cu Baroneasa Lili a avut loc sambata trecuta - vezi foto), Teatrul de Opereta si Muzical din Budapesta (Silvia de E. Kalman, regia Kerenyi Miklos Gabor, in 25 noiembrie), Teatrul de Opereta din Brno (Orfeu in infern de Jacques Offenbach, regia Gustav Skala, in 23 noiembrie), Teatrul Academic de Opereta din Kiev (cu Printesa circului de E. Kalman, in regia lui Bogdan Strutinskiy, in 21 noiembrie).
Sunt programate si spectacole ale teatrului organizator, Opereta bucuresteana, dar si gale, recitaluri, concerte - doua dintre acestea sustinute de Alexandru Tomescu, care va canta pe vioara Stradivarius, si Gabriel Croitoru, care va aparea impreuna cu vioara Guarneri, acompaniati fiind de Orchestra "Collegio Stravagante" dirijata de Mihai Ghiga - lansari de disc si de carte, in total peste 50 de evenimente care au adus la Bucuresti peste 350 de participanti, finalul fiind reprezentat de un concert extraordinar al trupei Gotan Project, la Sala Palatului, in 27 noiembrie.
Accentuand ideea diversitatii, Festivalul international al artelor spectacolului muzical se desfasoara in sala Teatrului National de Opereta "Ion Dacian", in mai multe biserici si catedrale din Bucuresti, la Art Jazz Cafe, Muzeul Enescu, Sala Auditorium sau Muzeul Sutu, prima zi a festivalului coincizand cu lansarea Uniunii Teatrelor Muzicale din Europa, prima asociatie de acest tip la nivelul continentului, initiata de altfel de Teatrul National de Opereta "Ion Dacian" si de directorul acestuia Razvan Dinca.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO