ZF Transilvania

Tender si fratii Cristescu se pozitioneaza in afacerea autostrazilor

23.09.2004, 00:00 75



Afacerea reabilitarii infrastructurii rutiere din Romania, estimata la peste 7,5 miliarde dolari pe termen mediu, pare sa fi inviorat achizitiile pe piata constructiilor, in special, in zona Banatului. Fratii Cristescu si omul de afaceri Ovidiu Tender au achizitionat doua firme de constructii, prin care, spun surse de piata, acestia incearca sa se pozitioneze cat mai bine mai ales la startul a doua proiecte de mare anvergura, construirea autostrazii Brasov Bors de catre firma americana Bechtel, respectiv pornirea autostrazii Arad Timisoara Lugoj Deva.



Reprezentantii companiilor Begacom si Tender SA Timisoara nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei.



Begacom SA Timisoara, societate care face parte din grupul de firme Bega controlat de catre fratii Valentin si Emil Cristescu, a cumparat 100% din actiunile societatii Constructii Rutiere SA Arad de la Consiliul Judetean Arad in luna aprilie a acestui an. Operatiunea a fost autorizata de catre Consiliul Concurentei prin decizia 203 emisa in luna iunie a acestui an.



Grupul de firme al fratilor Cristescu are ca principal obiect de activitate comertul cu amanuntul in magazine nespecializate cu vanzare de produse nealimentare si alimentare.



SC Constructii Rutiere SA Arad activeaza in domeniul constructiei, intretinerii si reparatiilor de drumuri si poduri, cat si al producerii si comercializarii de emulsie bituminoasa, mixturi asfaltice si agregate de balastiera.



Constructii Rutiere SA Arad a realizat in acelasi an o cifra de afaceri in Romania in valoare de 41,9 miliarde lei.



In parallel, compania Tender SA a cumparat 100% din actiunile Societatii de Intretinere si Reparatii Drumuri SA Timisoara (SIRD) de la ministerul transporturilor, constructiilor si turismului.



SIRD SA este o companie cu traditie in domeniul constructiilor de drumuri si autostrazi. SIRD SA a avut in 2003 o cota de piata de 44%, potrivit Concurentei, pe piata serviciilor de constructii de drumuri si autostrazi din judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Mehedinti si Timis. Pe aceasta piata, compania conureaza cu R.A.D.J.D. Deva, A.D.P. Timisoara, SC Albix & Axela SRL Timisoara, Streicher & Taj Timisoara, COLAS Franta sau AEGEF Group Grecia.



De altfel, in decizia Concurentei se arata ca "integrarea Romaniei in Uniunea Europeana impune printre altele si dezvoltarea infrastructurii rutiere la nivelul intregii tari, constructia de noi autostrazi, lucrari de reabilitare a drumurilor existente, pietruirea drumurilor comunale, constituie oportunitati de dezvoltare pentru societatile care activeaza in domeniul constructiei de drumuri. Prin urmare, cererea in domeniu se afla pe un trend continuu ascendent".,



Achizitia facuta de grupul de firme Tender ar putea indica inceputul unei concentrari si pozitionari pentru afacerea Bechtel, unde nu au fost inca stabiliti subcontractorii intr+un proiect de 2,5 mld. Dolari, cu o durata de opt ani.



De asemenea, autostrada Arad Timisoara Deva, cu finantare europeana, trece chiar prin curtea celor doua companii achizitionate si aflate in proprietatea acum a doua grupuri puternice.



Grupul lui Tender a facut miscari similare in anii trecuti pentru a se pozitiona intr-o alta afacere strategica, cea a centralei nuclearelectrice de la Cernavoda.



Tender a cumparat atunci rand pe rand furnizori de pe piata romaneasca pentru centrala de la Cernavoda, un proiect in derulare pe termen lung.



adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO