ZF Transilvania

Pachetele turistice de Revelion sunt atacate de criza

18.11.2008, 19:56 47

Cele peste 100 de agentii de turism si tour-operatori clujeni sunt, în cea mai mare parte a lor, afectati de criza economica de la nivel mondial. Unele agentii acuza scaderi de 30% ale numarului de vacante vandute, comparativ cu anul trecut. Alte agentii se confrunta cu situatii in care clientii au platit si au rezervat o vacanta, iar acum renunta din cauza lipsei de bani pentru acoperirea restului de costuri. "Noi nu am avut cazuri în care sa se renunte la locurile deja rezervate, dar am observat o scadere a numarului de înscrieri zilnice cu aproximativ 30% pentru aceeasi perioada a anului trecut", a explicat Martin Bikfalvi, proprietarul agentiei de turism Calibra Travel.

Unele agentii se confrunta cu contracte reziliate, precum Voiaj Info Travel, unde un autocar cu peste 45 de persoane nu va mai pleca în excursie, pentru ca clientii si-au anulat sejurul.
"Numarul de rezervari fata de anul trecut a scazut, dar de cele mai multe ori cei care ajung sa faca o rezervare nu se mai razgandesc", sustine reprezentantul Alina Tours.
Si cererea pentru vacantele de Revelion peste hotare a scazut dramatic, clujenii preferand sa ramana acasa, conform agentiilor de turism. "Pot sa zic ca nu mai sunt asa multe cereri ca anul trecut, în special la ofertele de Revelion", a declarat Delia Pop de la agentia Royal Travel.
"Daca anul trecut vacantele exotice de peste 1.000 de euro s-au vandut foarte bine si înainte cu o luna si jumatate înainte de Craciun si Revelion nu mai erau bilete, acum oamenii le aleg pe cele cu un pret mediu. Cele mai cautate sunt cele pana în 500 de euro si chiar daca la Cluj-Napoca s-au facut rezervari pentru sarbatori de dinainte sa apara efectele crizei economice, la celelalte agentii din tara ale Paralela45 excursiile scumpe nu se vand. La nivel de tara, veniturile pe anul acesta comparativ cu 2007 si numarul de vacante vandute este cu 10 si chiar 20% mai mic" a explicat Ioana Harlau, reprezentant al agentiei Paralela 45.
Cu toate acestea, sunt si cazuri în care agentiile de turism au înregistrat o usoara crestere fata de anul trecut. "La noi nu se simte niciun efect al crizei si chiar am avut mai multi clienti decat anul trecut pe perioada de iarna", sustine reprezentantul agentiei Mosaic Travel.
Si reprezentantii Eximtur afirma ca pachtele de turism pentru Sarbatori nu sunt afectate, oficialii agentiei afirmand ca au inregistrat o crestere de 20% fata de anul trecut pentru turismul pentru vacanta de iarna. "Cererea pentru pachetele de sarbatori in strainatate este ridicata, peste nivelul celei de anul trecut, cu toate acestea mai exista vacante pentru Revelion, in special pentru pachetele cu zbor charter din Bucuresti sau Cluj" a declarat Adrian Vadan, reprezentantul companiei Eximtur.
Compania Eximtur, unul dintre principalii tour-operatori de pe piata din Romania, a realizat in sezonul de iarna de anul trecut vanzari de peste 2,3 mil. euro (8,1 mil. lei).
Potrivit conducerii companiei, din volumul total de vanzari, turismul intern a reprezentat 450.000 de euro (1,6 mil lei), in crestere cu 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce turismul extern a adus venituri de 1,85 de milioane de euro (6,5 mil. lei), cresterea pe acest segment fiind de 35% fata de perioada similara a anului precedent. Conducerea companiei estima anul trecut o crestere de 20-24% a vanzarilor de pachete turistice externe pentru sezonul de iarna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO