ZF Transilvania

Apara-ma de hotii de idei, ca de partenerii de afaceri ma apar singur

20.08.2004, 00:00 98



Proprietatea industriala sta la baza dezvoltarii oricarei firme, fiind unul din elementele centrale ale succesului intr-un mediu economic concurential. Toti cei care isi definesc proprietatea in fata altor companii contribuie la diminuarea concurentei neloiale, la cresterea increderii firmelor straine si a afluxului de capital, la marirea semnificativa a PIB-ului, a locurilor de munca si a creatiei nationale. In competitia pentru piata nationala si pentru a supravietui concurentei europene, oamenii de afaceri descopera consilierii specializati in protejarea marcilor, inventiilor si a produselor industriale.



Inregistrarea unei marci la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM). organismul care gestioneaza, supravegheaza si garanteaza aceste drepturi in Romania, reprezinta o etapa esentiala in evolutia unei companii. O marca inregistrata devine proprietatea privata a celui care a inregistrat-o si o foloseste pe piata. In 2002, solicitarile de brevete de inventie au crescut cu 31% la nivel national. Potrivit raportului pe anul 2002 al Oficiului de stat pentru inventii si marci, cresteri au inregistrat si solicitarile de marci (12%) si cele privind inregistrarea desenelor si a modelelor industriale (6%).



"In prezent exista peste 7.000 de cereri pentru marci inregistrate si 1.200 de cereri pentru obtinerea brevetelor pentru inventii in Romania. Asta inseamna o crestere de 7% fata de anul precedent in ceea ce priveste marca inregistrata si o diferenta de 43% pentru inventii, daca analizam perioadele 1998-2000 si 2001-2003", declara Valeriu Geambaliu, purtatorul de cuvant OSIM. Din acestea, aproximativ 65-70% se inregistreaza sau primesc brevet.



Educarea elitei de afaceri, a reprezentantilor administratiilor publice si a tuturor celor implicati in procesele creative sunt necesare dezvoltarii economiei locale. Specialistii in proprietate industriala pun la dispozitia solicitantilor pachete complete de servicii care nu se finalizeaza odata cu inregistrarea produsului. De cele mai multe ori, colaborarile sunt permanente, clientii revenind cu intrebari legate de situatii specifice. Asistenta in proprietate industriala si intelectuala cuprinde brevetele de inventie, marci de fabrica, de comert, de produse si de servicii, atat pentru solicitantii romani (persoane fizice si juridice) privind protectia in Romania si in strainatate, cat si pentru clientii externi ce doresc protectia proprietatii lor industriale in tara.





Marci clujene pe pietele externe



Unul dintre cei mai importanti jucatori ai pietei de medicamente, compania clujeana Terapia SA, detine 82 de marci, dintre care 53 sunt inregistrate in Romania, iar 29 pe pietele externe, in Rusia, Ucraina, Cehia, Polonia, Ungaria, Lituania, Kazakhstan, Belarus, Georgia sau Republica Moldova. "Pietele de export ocupa un loc important in dezvoltarea companiei. S-a pus accent pe abordarea de piete noi, cu produse noi. Astfel, in anul 2002 s-au depus pentru inregistrare 41 de dosare in 16 tari", spune Anca Opris, reprezentant cercetare piata al Terapia SA.



"Stabilirea valorii unei marci depinde de notorietatea acesteia, de gradul de extindere teritoriala si de volumul de vanzari pe care le genereaza, la care se adauga cheltuielile ce tin de procedura de inregistrare, care poate costa intre 7.000.000 lei si 22.000.000 lei, in functie de tipul marcii, numarul de clase de produse si servicii pentru care se solicita inregistrarea si modul in care decurge procedura de inregistrare", completeaza reprezentantul Terapiei.



Un alt nume cu rezonanta internationala in peisajul economic clujean este reprezentat de firma Jolidon. Marca inregistrata in Romania, Jolidon este si o marca internationala ce a depasit de mai multi ani interesul exclusiv pentru aria nationala prin deschiderea unor reprezentante ca Jolidon Hungary KFT, Jolidon Italia SRL si Jolidon France SARL.



Prodvinalco este un producator important pe piata bauturilor alcoolice. Compania a fost "sprijinita" in atingerea unei cifre de afaceri de peste 600 de milioane de lei, de doua dintre cele mai vechi marci ale sale. Brandurile care au adus cel mai mare profit companiei au fost R26 care detine 42,5% din totalul vanzarilor pe 2003 (5,2 mililoane litri) si V33, cu vanzari de 2,5 milioane de litri, reprezentand 20,1% din total. Cele doua marci au aparut pe piata romaneasca in 1990, sub numele de Vodca Alba si Rachiu Alb. Legislatia din 2000 in acest domeniu a obligat compania sa schimbe numele acestor produse pentru ca o bautura alcoolica nu are dreptul sa tipareasca pe eticheta numele Rachiu, decat daca produsul este distilat din fruct si are o tarie mai mare de 38 de grade, iar Vodca doar daca are o tarie mai mare de 37,5 grade. Rachiul si Vodca Prodvinalco si-au schimbat denumirea in R26 si V33, ele fiind reprezentative pentru segmentul bauturilor slabe. Pe piata clujeana, cele doua produse detin o cota de peste 70%.





Protectia - indicator al competivitatii



Firma clujeana Integrator Consulting are in medie 10-15 clienti intr-o luna. "Firmele comerciale sunt preocupate de marci, iar ponderea cea mai mare o au producatorii. Situatia este oarecum speciala datorita faptului ca economia romaneasca nu produce inca suficient, si nu se constientizeaza importanta protectiei produsului pentru a deveni competitiv. Firma care detine inventii este competitiva atat din punct de vedere tehnic, cat si al pietei. Se poate vorbi despre o crestere a cererilor privind proprietatea industriala, simultan cu o culturalizare a patronilor", explica Dorin Isoc, consilier in proprietate industriala, unic asociat Integrator Consulting.



Constantin Ghita, consilier european de inventii si marci explica modul in care a evoluat conceptul in Romania. "La inceput, proprietatea industriala era putin cunoscuta, se stia ceva doar despre brevetele de inventie. In baza mostenirii comuniste, societatile comerciale nu cunosteau aceste aspecte, iar vechile intreprinderi considerau in continuare ca toate inventiile apartin statului. Marcile de fabrica, de comert si de produse aveau o mica circulatie, iar domeniul protectiei aspectului exterior al unui produs (desene si modele industriale) era cu totul nou", afirma Constantin Ghita care considera ca, imediat dupa 1989, activitatea de inventii a cunoscut o prabusire datorita neachitarii drepturilor materiale pentru inventatori. Dupa acel episod, legislatia romaneasa a evoluat continuu, ajungandu-se in prezent la o armonizare cu cea europeana si internationala.





Utilitatea protectiei



Inregistrarea unei marci la OSIM, face mult mai usoara castigarea oricarui proces sau actiune impotriva unor utilizatori ulteriori. O etapa anterioara inregistrarii o constituie cercetarea de marca, ce trebuie sa includa studierea Registrul National al marcilor inregistrate, toate publicatiile si cataloagele de firme si denumiri, toate publicatiile comerciale si cataloagele de reclame, pentru a identifica denumirile celorlalte marci. Toate produsele existente sunt incadrate in clase de protectie specifice.Consilierii spun ca exista inca agenti economici care nu constientizeaza importanta protectiei. "Incerc sa-i conving de utilitatea serviciilor atat pe patroni, prin organizarea de cursuri, cat si pe cei care ar putea deveni viitori specialisti", spune Dorin Isoc, care sustine ca personalul specializat este extrem de important pentru activitatea de consiliere in proprietatea industriala. Calificarea optima, pentru un consultant ar trebui sa cuprinda, in opinia consilierului clujean, urmatoarele elemente: inginer cu minim cinci ani experienta, cunoscator al unor concepte economice si juridice.



In cei 12 ani de activitate privata, peste 500 de clienti au beneficiat de serviciile cabinetului condus de timisoreanul Constantin Ghita. "Provin din toate domeniile economice, sunt inventatori persoane fizice si juridice din tara si strainatate, societati comerciale cu profil de productie, firme ce ofera servicii de consultanta, proiectare si cercetare, turism, activitati hoteliere, programe de calculator, afaceri imobiliare sau financiare. Tendinta actuala vizeaza protectia proprietatii industriale in toate domeniile activitatilor productive de servicii sau comerciale", considera Constantin Ghita.



Dorin Isoc comenteaza evolutia pietei regionale in raport cu ceea ce se intampla la nivel national, unde ponderea brevetelor scade. "In Romania exista cel mult o tendinta de aplatizare, in schimb, in Cluj si in Transilvania se observa o tendinta de schimbare in bine pentru firmele de productie care-si pun problema dobandirii unui brevet de inventie. In fiecare an acest lucru se vede printr-o dublare a cererii pe acest domeniu. Patronul simte concurenta, dar se intampla destul de rar ca un client sa stie exact ce doreste, majoritatea cerand sfatul, urmand ca noi sa facem o analiza a situatiei existente in firma: de la identificarea produsului, a modalitatilor de realizare a protectie si pana la analiza modului in care este distribuit sau realizat", explica Dorin Isoc.



"In mediul economic autohton progresul este evident, dar ignoranta are inca o pondere ridicata. De obicei clientii ajung la noi, dupa ce s-au lovit de drepturile sau pretentiile unui tert", afirma Constantin Ghita.



Problemele apar de cele mai multe ori in cazul firmelor cu o mobilitate mai mare, situatie in care se incearca dobandirea exclusivitatii pentru produs. "Brevetarea este sinonima cu o insanatosire a pietei si cu sporirea nivelului calitativ al ofertelor existente", considera Dorin Isoc.





Integrator Consulting este o agentie de proprietate industriala, infiintata in 1996 la Cluj-Napoca, care se ocupa cu probleme legate de marci, brevete, desene, modele industriale sau concurenta. Firma ofera servicii pentru companii din Cluj, dar si din Transilvania, fiind alcatuita din persoane care au calificarea necesara pentru a raspunde cerintelor mediului economic.



Constantin Ghita are in portofoliu 23 de inventii si 42 de inovatii, si a fost responsabil cu inventiile si inovatiile la AEM Timisoara din anul 1988. Din noiembrie 1992, profeseaza in baza autorizatiei emise de Consiliul Judetean Timis si a diplomei de consilier in proprietate industriala eliberata de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci din Bucuresti.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO