„În perioada 2015-2021 au fost 10 controale permanente ale ASF la City Insurance, 3 controale periodice şi 3 controale inopinate, cu amenzi de 19 mil. lei, dintre care 12 mil. lei conducerii şi aproximativ 7 mil. lei societăţii. Tot în această perioadă am avut sau avem 55 de procese în instanţă cu această societate.“ Toate deciziile şi actele de control au fost contestate în instanţă. Din păcate unele dintre ele au fost câştigate sau suspendate de instanţă, unele destul de importante.“
City Insurance, liderul pieţei asigurărilor, căruia i s-a retras autorizaţia de funcţionare şi pentru care s-a cerut intrarea în faliment de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a ajuns în centrul verificărilor de către procurorii de urmărire penală şi criminalistică, după ce ASF a sesizat autorităţile.
Valentin Ionescu, director în Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), responsabil de sectorul asigurărilor, a spus în cadrul emisiunii de business ZF Live că ASF a început să pună întrebări încă din anul 2017, când City Insurance a prezentat mai multe propuneri pentru a-şi restabili solvabilitatea, printre care titluri care nu erau deţinute de societate.
„Cu privire la documentele care au fost depuse la Autoritate şi la existenţa acelor bani din contul din Elveţia fac următoarele precizări. Compania pentru a-şi restabili solvabilitatea în 2017 a venit cu mai multe propuneri. Prima propunere a fost legată de nişte titluri care nu erau deţinute de City, erau emise de o companie. În urma unei analize, ne-am dat seama că de fapt acele titluri nu aveau nicio sumă de bani în spate. Prin urmare, prima propunere de restabilire a indicatorilor de solvabilitate a fost refuzată de Autoritate“, susţine Valentin Ionescu.
El a mai explicat că după aceea, City Insurance a venit cu un împrumut subordonat, pentru care a prezentat un întreg pachet de documente, inclusiv contract cu banca, cererea de deschidere de cont, scrisori de la bancă şi extrase de cont, toate în original.
„Mai mult, avem documentele aici şi le-am pus la dispoziţia organelor de cercetare. În iulie 2017 au tradus şi legalizat la notar aceste documente. Cine suntem noi de la ASF în măsură să punem semn de întrebare privind legalizarea unor documente la notar? În 2017 a fost întrebată inclusiv banca de către colegii mei de atunci, iar banca a răspuns că, din punctul de vedere al legislaţiei bancare elveţiene, nu este în măsură să dea informaţii terţilor“, explică Valentin Ionescu.
Directorul din ASF a mai explicat în continuare că City Insurance în 2020 ar fi avut deja 75 mil. euro, iar faptul că au mai adus 50 mil. euro într-un mod scriptic în luna februarie a acestui an a trezit suspiciuni.
„În total ei au spus ca au 125 mil. euro la această bancă elveţiană. Eu am preluat această poziţie cu delegare în primăvara acestui an. Împreună cu colegii mei şi mai multe instituţii implicate, am încercat să vedem cum putem ajunge să obţinem datele de la această bancă. Am intervenit la EIOPA, care ne-a ajutat din prima secondă, a făcut demersurile necesare la cel mai înalt nivel, între autoritatea EIOPA şi FINMA (Swiss Financial Market Supervisory Authority). Au fost de acord să le spun despre ce este vorba, am dat toate datele necesare inclusiv extrasele de cont. Autoritate elveţiană, deşi ne-a lăsat să aşteptăm ceva timp, a venit cu răspunsul că acest cont nu există, că între banca respectivă şi City nu există nici o relaţie comercială“, a detaliat Valentin Ionescu.
În ceea ce priveşte firmele care au auditat City Insurance în ultimii ani, Ionescu a menţionat că în perioada 2017-2019, City Insurance a avut ca auditor pe BDO România, iar în anul 2020, auditorul companiei a fost Grant Thornton.
„În discuţiile cu cei de la BDO, i-am chemat la Autoritate şi i-am întrebat cum au respectat practica de audit în verificarea acestor conturi. Partenerul care a venit la noi la discuţii ne-a explicat că a întrebat bancă, iar banca i-a trimis într-un plic, extrasele de cont în original, cu ştampila Poştei Elveţiene. Aceasta a fost verificarea pe care a facut-o BDO timp de 3 ani de zile pe aceste conturi“, susţine Valentin Ionescu.
Pe de altă parte, directorul ASF a mai adăugat că nu poate oferi detalii privind motivul pentru care această situaţia nu a fost descoperită mai devreme la compania City Insurance, motivând că în acea perioadă, colegii săi de atunci au folosit intrumentele pe care le-au crezut de cuviinţă.
„A fost o structură de profesionişti foarte bine pusă la punct. Dovada se poate vedea în toate aceste documente. Colegii de atunci au folosit intrumentele pe care le-au crezut ei de cuviinţă. Nu pot să vorbesc de perioada respectivă. Eu mă ocup de această problemă din primăvara acestui an.“
Valentin Ionescu a mai detaliat şi faptul că s-a luat legătura cu paradisurile fiscale unde compania avea reasigurare, susţinând că s-au făcut demersuri şi în acest sens.
„Am vorbit şi am scris în paradisurile fiscale unde compania are reasigurare. Am vorbit în Florida, demersurile cu reasigurătorul din Florida au început din 2018. Ne-au răspuns cei de la Best Meridian Florida, cu ajutorul ambasadei României din SUA, am primit un răspuns în 2019 prin care ne-a spus că reasiguarea este de fapt la Best Meridian Cayman. Am scris către Cayman, cu greu au raspuns şi ei.“
În prezent, City Insurace nu mai are autorizaţia de funcţionare, după decizia ASF, iar Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) este în process de preluare a dosarelor de daună, susţine Valentin Ionescu.
„Aici aş vrea să clarific pentru că s-au vehiculat foarte multe cifre. Sunt 160.000 de dosare de daună. Acesta este numărul de clienţi afectaţi, care vor fi preluaţi de FGA şI sumele vor fi plătite mai repede de data aceasta pentru că a trecut Ordonanţa de Urgenţă cu privire la FGA.“