Bănci și Asigurări

Premierul Florin Cîţu cere ASF şi ANAF să prezinte ce rapoarte şi controale au făcut la City Insurance în ultimii ani. Guvernul a aprobat ordonanţa care majorează la 500.000 lei plafonul despăgubirilor de la Fondul de Garantare

Premierul Florin Cîţu cere ASF şi ANAF să prezinte ce...

Autor: Roxana Rosu

22.09.2021, 15:15 471

Guvernul a aprobat astăzi o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii privind Fondul de Garantare al Asiguraţilor, ca urmare a falimentului companiei City Insurance, iar premierul Florin Cîţu a declarat că a cerut ASF şi ANAF să prezinte ce rapoarte şi controale au făcut la acest asigurător în ultimii ani.

”Am aprobat o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii pentru fondul de garantare al asiguraţilor, ca urmare a falimentului City Insurance. Toate persoanele păgubite să nu sufere de pe urma acestui falimentul. Am cerut mai multe anchete, pentru că această companie a fost auditată anii de zile şi mi-e greu de crezut că auditorii nu au văzut nimic până acum. Avea o cotă importantă de piaţă. Să vedem ce a facut şi ASF în ultimii ani şi vreau să văd aceste rapoarte, să fie prezentate public. Am discutat cu ministrul Finanţelor să vedem şi ANAF ce controale a avut in ultimii ani şi cu ce rezultate”, a declarat Cîţu după şedinţa de Guvern.

Fondul de garantare a asiguraţilor (FGA) a anunţat luni că poate proceda, la cererea posibililor creditori de asigurări ai City Insurance, la deschiderea dosarelor de daună, dar cererile de plată nu se pot depune până nu apare decizia Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) în Monitorul Oficial.

Potrivit ordonanţei de guvern aprobată astăzi plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei pentru fiecare creditor.

Astfel, cuantumul plafonului de garantare creşte de la 450.000 lei la 500.000 lei pentru o creanţă de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat de asigurătorul aflat în insolvenţă. 

Totodatã, Fondul va avea dreptul sã efectueze plãţi aferente despãgubirilor/indemnizaţiilor cuvenite creditorilor de asigurãri în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial a deciziei Autoritãţii de Supraveghere Financiarã de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi de constatare a stãrii de insolvenţã a asigurãtorului.

De asemenea, Fondul are şi competenţa de a deschide dosare de daunã, la solicitarea petenţilor, în cazul daunelor avizate la asigurãtori înainte de data retragerii autorizaţiei de funcţionare, dar pentru care nu s-au deschis dosarele de daunã, precum şi de a efectua constatãri suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurãtori.

Alte prevederi ale ordonanţei:

  • stabilirea cuantumului daunelor morale cu respectarea principiului echitãţii şi prin raportare la consecinţele negative suferite în plan fizic şi psihic;
  • reglementarea expresã a faptului cã executarea silitã pentru titlurile executorii obţinute împotriva asigurãtorului nu poate fi demaratã împotriva Fondului;
  • modificarea cãii de atac a deciziilor Fondului de respingere a plãţii sumelor solicitate, în sensul cã aceste decizii pot fi contestate la instanţele civile de la sediul Fondului, spre deosebire de prevederile actuale care stabilesc posibilitatea de contestare la Curtea de Apel Bucureşti.  În consecinţã, taxa de timbru de 200 lei va fi aplicatã şi în cazul contestaţiilor introduse la instanţele judecãtoreşti în temeiul Legii nr. 213/2015;
  • introducerea posibilitãţii Fondului de a se îndrepta în mod direct împotriva persoanelor care au încasat necuvenit sume de la Fond;
  • reglementarea expresã a dreptului Fondului de a avea puncte de lucru;
  • reglementarea competenţei A.S.F. de numire a Fondului ca administrator interimar al unui asigurãtor pentru care se dispune mãsura retragerii autorizaţiei de funcţionare şi se constatã indiciile existenţei stãrii de insolvenţã, precum şi reglementarea atribuţiilor acestuia;
  • reglementarea posibilitãţii Fondului de a-şi constitui conturi în valutã, precum şi de a-şi investi resursele financiare şi în instrumente financiare şi alte plasamente în valutã;
  • reglementarea competenţei A.S.F. de a stabili un plafon maxim al plãţilor efectuate de Fond prin intermediul poştei, în scopul diminuãrii costurilor generate de comisioanele aferente unor astfel de servicii de platã, în contextul în care existã o diferenţã semnificativã între comisioanele practicate de poştã şi cele ale instituţiilor de credit;
  • reglementarea competenţei comisiei speciale de a suspenda soluţionarea cererii de platã, în situaţia expres reglementatã în care petentul solicitã prelungirea termenului de furnizare a documentaţiei solicitate de Fond, care include acte emise de alte entitãţi private sau publice.

ASF a anunţat săptămâna trecută respingerea planului de finanţare pe termen scurt şi a planului de redresare, retragerea autorizaţiei de funcţionare, constatarea stării de insolvenţă şi promovarea cererii privind deschiderea procedurii de faliment împotriva City Insurance.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO